En marxa, ja! Via lliure al tren de Llevant

Demà, dimarts, 4 d’octubre, a les 18,30 hores, a l’Ajuntament de Son Servera, la Plataforma pel Tren de Llevant, els batles de la comarca (Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç i Son Servera) i els diferents grups polítics de cada municipi es reuniran per fer públic el manifest pel tren de Llevant 2011, que reivindica la reanudació de les obres del tren i el compliment del conveni ferroviari Manacor-Artà-Cala Rajada. La Plataforma també convocarà una nova Marxa pel Tren de Llevant per al 6 de novembre, que acabarà a Son Servera. 

El manifest afirma que “el 27 de juliol de 2011 el conseller de Mobilitat anuncià la suspensió de les obres de la línia del tren Manacor-Artà-Cala Rajada. A hores d’ara els batles de la comarca no han rebut cap comunicació oficial, ni tan sols se’ls ha convocat per explicar-los aquesta decisió”.

Per a la Plataforma, “renunciar a una infraestructura com el tren de Llevant quan hi ha signat un conveni de finançament publicat al BOE núm. 42, de 18 de febrer de 2009, que estableix 443 milions d’euros, és una decisió errònia, poc meditada, i que augmenta el desequilibri territorial de Mallorca. Errònia perquè sols hi ha una decisió pitjor que no cobrir una necessitat: començar-la i deixar-la aturada. Deixar a mitges una infraestructura suposa tudar els doblers de la inversió feta i incrementar-ne el cost final quan es reprengui. Poc meditada. No pensada. Sense haver-la inclosa en cap programa electoral ni municipal ni autonòmic. Decidida per sorpresa sense comptar amb cap dels sectors afectats. Fins i tot les Associacions Hoteleres de la zona ja han manifestat el seu rebuig a aquesta aturada i el seu compromís favorable al restabliment de la línia ferroviària”.

“Finalment”, assenyala la Plataforma, “aquesta decisió augmenta el desequilibri territorial de Mallorca, mostrant el desconeixement de l’illa que tenen els seus governants, margina i converteix els ciutadans de Llevant en uns ciutadans de segona categoria, mantenint-nos aïllats dels recursos i serveis bàsics (sanitat, educació) i de lleure. Quan totes les grans despeses de la Comunitat Autònoma es destinaran a infraestructures de Palma: segon cinturó, Palau de congressos i Platja de Palma. No podem permetre que es renunciïn a doblers aprovats i que vénen de Madrid”.

“Bé per necessitat: no tenim cotxe, no en volem tenir o no tenim edat per conduir-lo. Bé per comoditat i seguretat: sabem que quan anam dins un tren no hem de preocupar-nos dels perills de la carretera i podem llegir, dormir o parlar. Bé per sostenibilitat: el tren és el mitjà de transport ecològic per excel·lència. Bé per l’activitat econòmica que genera”, continua el manifest, “demanam que es reprenguin les obres del tren Manacor-Artà-Cala Rajada; que s’exigeixi el compliment del Conveni ferroviari de la línia Manacor-Artà-Cala Rajada; que es renegociï amb el Ministeri de Foment l’addenda anual de les aportacions; i que es faci un calendari real per a la finalització de la línia fins Artà i la continuació fins a Cala Rajada”.

La Plataforma conclou que “fa 14 anys que demanam que el tren arribi. Tenim raons i arguments. Hi ha els doblers. La comarca és un clam per al tren. Per això tornam a convocar una mobilització de tota la comarca dia 6 de novembre a Son Servera. Serà la vuitena marxa pel tren. També organitzarem una recollida de signatures per presentar al President de la Comunitat Autònoma i a la Delegació de Govern. Estam en marxa i seguirem en marxa per demanar que el tren es posi en marxa, ja! Ningú no ens aturarà! Via lliure al tren!”.

3 comentaris a “En marxa, ja! Via lliure al tren de Llevant

  1. Aquest tren és inviable i deficitari. Té un impacte ambiental brutal. No cubreix la majoria de la població de Llevant. No s’ha fet un estudi comparatiu de modalitats tren versus bus sobre el territori de Llevant. Sempre hagués estat millor convertir-ho en vies verdes (http://www.viasverdes.com) i apostar per una xarxa eficient i ecològica d’autobusos (no aumasa).

    VA:F [1.9.22_1171]
    Puntuació: 0 (de 0 vots)
    • Afirmar que el tren és inviable sense aportar arguments no té cap consistència.
      Afirmar que és deficitari abans de que comenci a funcionar és fer judicis apriorístics. Així i tot vull comentar aquest apartat. Les carreteres, no són deficitàries?, el servei d’autobusos entre Palma i la part forana, no és deficitari?, els servei d’autobusos de Palma, no és deficitari. Un servei públic, a vegades, no es pot regir per regles exclusivament mercantilistes. Tot i això sembla ser que els estudis fets abans de començar les obres diuen que no, que no és deficitari, especialment si es completa el seu recorregut fins a Cala Rajada.

      En relació a l’impacte ambiental he de dir que, després de tants d’anys coberta per la vegetació, quan s’ha obert la via, l’impacte ha semblat molt important, però molt menys que l’impacte que es deriva de l’ampliació d’una carretera o la construcció d’una autovia.
      Quant a les vies verdes, sembla que s’ha dissenyat un espai, paral·lel a la via, per poder ser utilitzat pel ciclistes, cavallistes i caminants.
      Crec que davant una infraestructura d’aquesta magnitud és ben normal que hi hagi posicionaments en contra i a favor, però seria bo que aquests posicionaments fossin el fruit d’una reflexió serena dels avantatges i inconvenients que es deriven d’aquesta obra i no de plantejaments apriorístics relacionats amb situacions personals o lligades a un interès comercial.
      Sigui així com sigui, el que no és de rebut és que si hi ha els doblers (conveni amb l’Estat) no es reprenguin les obres d’una infraestructura que ha de donar feina a curt i llarg termini i que ha de permetre la comunicació i la cohesió dels pobles del Llevant de Mallorca.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Puntuació: 0 (de 0 vots)
  2. El discurs dels d'”Alternativa al Tren” és l’equivalent a l’autoodi en matèria de llengua: es renuncia a la llengua pròpia (fins i tot se’n nega l’existència) en benefici d’una altra, més “útil” i més d'”anar pel món”. Dir que el tren de Llevant és “inviable” i “deficitari” és una visió apriorística, interessada i apocalíptica. I, evidentment, una visió política.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Puntuació: 0 (de 0 vots)

Respon a Joan Llull Cancel·la les respostes

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada