Quan els vells aprenen dels joves

No puc considerar-me un vell encara –ni molt menys-, evidentment no és el que pensava quan era més jovenet i observava als homes de més de cinquanta anys, però el que ben segur no som és, un “nadiu de l’Era Digital”.

La gran majoria de la meva “quinta”, no podem ser considerats de la “Generació Digital”, tot i que evidentment hi hem de conviure. De cada dia més, ens veiem obligats a fer-ne un ús “natural” dels avanços tecnològics i dels mitjans de les xarxes socials, d’internet, i de tots els aparells electrònics, i d’altres que surten; ja no es tracta de “perdre el tren” o no: Si una persona decideix obviar les noves tecnologies, perquè senzillament no pot seguir el dia a dia –immers en una cursa esquizofrènica i que no sembla tenir límits-, es queda endarrerit , i moltes vegades es pot sentir atropellat.

La Comunicació, si, amb lletres majúscules, ja no té sentit sense considerar els medis, com a uns elements essencials; les noves tecnologies ho dominen tot.

Qui no té un ordinador personal (PC), un telèfon mòbil, i una “Tablet”, gairebé sembla un “bitxo raro”.

Trrrrr, trrrrr, trrrr, trrrrr, trrrr,… aquells telèfons de baquelita, que amb aquell so característic, ens confirmaven els números marcats, han passat a la història, ara el que es porten són, els “smartfone”, demà segurament seran altres sistemes, potser amb nom anglès…ho dubteu?…la cursa està oberta.

Que les noves tecnologies avancen és obvi, i que els joves enterren als vells, ho tenim acceptat com a natural…i així ha de ser.

Fins ara, els joves aprenien dels vells, de la seva experiència i dels seus coneixements acumulats; però com que les coses canvien, i els temps també ho fan…ara resulta que vivim l’Era dels Joves, i evidentment, per això els joves hi tenen alguna cosa que dir, ara som els més grans, que necessitem aprendre dels joves, d’aquesta nova generació que “naveguen” per internet, i les xarxes socials amb naturalitat, uns joves que ens programen el comandament del televisor, el telèfon mòbil, i ens programen la “cita prèvia” amb el metge si s’escau, una dificultat que quan l’hem superada, ens resulta imprescindible i que ens facilita la vida.

I direu… tot això, per què ?

Idò bé, tot això ve, perquè l’altre dia “de pagès”, vaig trobar-me amb en “Pep Mosca”, i me va confirmar els rumors, que havia sentit pel poble: la revista FLOR DE CARD, després de quaranta anys, ens diu ADÉU !!

Una mica embargat per la tristor, una mica per l’amargor del comiat que això suposa, després de quaranta anys llegint-la i col·laborant esporàdicament i desinteressada amb ella, vaig sentir la temptació d’escriure alguna cosa:
Perdre un mitjà de comunicació, tot i que sigui petit, suposa això mateix, una pèrdua; però crec que ens hem de sentir orgullosos d’haver gaudit, d’una eina que mantenint-se fidel a una norma: la nostra llengua; ens ha apropat i cohesionat, dins una societat, de cada vegada més impersonal, un mitjà petit, però caracteritzat per una pulcritud i una qualitat increïbles…

En realitat, Flor de Card, no desapareix, diguem-ne que el temps també passa per ella, com també ho fa per nosaltres, i més enllà de tot, i de la revolució tècnica que vivim, la revista imagin que s’ha d’adaptar també al nou paradigma de l’aprenentatge: la comunicació del coneixement es troba ara per tot arreu, a l’exterior, i també a l’interior, ja no prové només dels vells, ara per ara el coneixement ens prové dels més joves: els joves hi tenen molt més a dir que el que ens podem imaginar; tot i que l’experiència de la vida dels més grans, crec, hauria d’estar-hi present…de fet, sempre ha estat allà.

L’experiència de gairebé un any de CARD.CAT, crec que avalen un futur per a “Flor de Card”, amb un nou llenguatge, i adaptat a aquest nou paradigma, on els joves ens poden, i ens hauran d’ensenyar molt.

Com digué Ovidi: “La teva condició és mortal; no és mortal, però el que desitges” (Sors tua mortalis; non est mortale quod optas. Metamorfosis 2, 56).

Amb els millors desitjos .

Guillem Mesquida

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada