La repressió als docents ve de lluny

D’ençà els temps de l’escola democràtica, els sectors més dretans i reaccionaris no s’han pogut estar, d’una manera o altra d’intentar controlar l’educació.

De forma més clara o mig d’amagat, han fet el possible per introduir traves per a que no tothom pugui tenir accés a l’educació i també per distorsionar les ensenyances dels mestres imposant normatives i lleis absurdes, com per exemple que amb la recentment aprovada llei LOMCE, el contingut de les assignatures troncals (Història, Ciències, Matemàtiques…) serà decidit NOMÉS pel govern central, o els expedients oberts als directors menorquins i de Marratxí.

Així i tot val a dir que la repressió més dura, fou després del cop d’estat a la segona república, havent d’exiliar-se un gran nombre de docents a causa de la depuració ideològica que es portà a terme.

A col·lació d’això, i perquè comproveu que les idèes d’aquells feixistes són les mateixes si fa no fa que la d’aquests “democrates” d’avui en dia, voldria que vesseu el vídeo d’aquesta conferència de l’historiador i professor de la UOC Jaume Claret, a on explica les diferents formes de repressió i el procés de depuració al que fou sotmesa la Universitat Catalana (la de les illes encara no existia).

I si us plau, no defalliu. La vostra dignitat és la millor garantia d’una educació lliure, científica i de qualitat. Endavant!

3 comentaris a “La repressió als docents ve de lluny

  1. (dos aclariments… per al·lusions)

    1. La voluntat de control sobre l’educació és àmpliament compartida per tots els governs, sigui quin sigui el seu color… almanco al nostre país i això és una de les nostres desgràcies. En cap moment, els nostres dirigents han sabut aparcar els seus interessos particulars per sostreure l’educació del debat partidista. D’aquí que cada nou govern signifiqui una nova llei (l’única excepció ha estat la Llei d’Educació pactada ara fa dos legislatures al Parlament català per PSC, CiU, ERC i ICV i que ha sobreviscut al canvi de majories).

    Amb tot, hi ha graus. Així, una cosa és condicionar el currículum escolar i una altra ben diferent afussellar mestres; una cosa és determinar les inversions en la xarxa educativa i una altra elaborar llistes negres. Dit això i malgrat que es puguin trobar continuïtats ideològiques en algunes actuacions concretes, jo evitaria generalitzar i, sobretot, fer equivalències que no fan sinó menystenir el mal provocat per la guerra i la dictadura, ni tampoc ajuden en l’actual conflicte. No cal comparar a en Bauzá amb en Franco per desacreditar-lo a ell i al seu projecte.

    2. Em sap greu però aquesta conferència que tan ‘generosament’ ha penjat en Serafí Lliteres no s’adreça a un públic general, sinó que s’emmarca dins d’un seminari universitari. Vull dir que hi ha obres més accessibles i, sobretot, pertinents per saber què va passar aleshores en l’àmbit educatiu: des dels llibres d’en Toni Tugores sobre Manacor i comarca fins als posts sobre aquest tema que hi ha penjat a Card.cat per en Joan Umbert.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Puntuació: 0 (de 2 vots)
    • No sé que dir-te, a la LOMCE hi ha una sèrie de lleis que de democràtiques en tenen ben poc:
      -El govern de torn pot escollir a dit el director dels centres, ja que a partir d’ara s’ha reservat el 51% dels vots.
      -Està obrint expedients acadèmics -que no és poc- a directors pel simple fet de de posicionar-se davant la llei.
      -Les escoles que separin per sexe a partir d’ara podran esser concertades per l’estat.
      -Prohibeixen símbols amb més de 700 anys de vigència a les nostres Illes, que encara són vigents a celebracions que ells mateixos porten a terme, com pot ser l’Estendard.
      -Els pares i mares han deixat de tenir vot als Consells escolars dels centres…

      Pel que fa al segon punt, en aquest cas concret Card.cat tan sols serveix de vehicle per compartir el contingut als grups de les xarxes socials. De fet el trobaràs als murs de la Plataforma Crida, No al TIL, FAPA Mallorca, Docents Indignats i Memòria de Mallorca.

      De totes maneres, si trobes que he de fer qualque modificació a l’escrit pel fet de no trobar-lo adient, m’ho pots dir aquí i de seguida ho canviaré 🙂

      VA:F [1.9.22_1171]
      Puntuació: +1 (de 1 vot)
      • Serafí, no seré jo qui et defensi la LOMCE. M’hi he pronunciat públicament en contra i no la comparteix gens ni mica. Només trobo que no cal abusar dels paral·lelismes amb el franquisme per evidenciar-ne la seva maldat. De vegades, fotent-li pel broc gros acabem banalizant allò i això. Trob que fem anar amb massa alegria termes com feixisme, nazisme i demés… Només era en aquest sentit que feia la puntualització.

        Pel que fa a la difusió, benvinguda sia. Però també volia deixar constància que hi ha gent que ha fet i està fent molt per la difusió de la memòria històrica més propera a aquestes contrades.

        Res més lluny de la meva intenció que censurar-te o esmenar-te. Vist com encapaçales el rànquing de Card.cat, està clar que el teu criteri, compta ! 😉

        VA:F [1.9.22_1171]
        Puntuació: +2 (de 2 vots)

Deixa un comentari