L’opinió dels nostres polítics sobre… el Gastromarket!

Hi ha una dita que diu que si  la muntanya no va a Mahoma, Mahoma anirà a la muntanya. I això és el que ha decidit fer Card.cat!

Com que no ens donàvem per satisfets de la participació dels nostres polítics a la revista, hem decidit apropar-nos nosaltres a ells a través d’una pregunta mensual. Començàrem amb l’esdeveniment històric de la moció de censura de Pedro Sánchez    i ara seguim amb un tema més local: el gastromarket.

Què en troben els partits polítics del seu funcionament?

EQUIP DE GOVERN: La resposta sobre aquest tema hem trobat que l’havíem de fer com a equip de govern i no com a partits.

El projecte Gastromarket és un projecte per reactivar l’activitat econòmica de Sant Llorenç a partir del mercat dels dijous. Durant els darrers anys el mercat havia disminuït: al 2017 hi havia 13 “paradetes”, 3 menys que l’any 2016, a dia d’avui n’hi ha 38 amb el nou Gastromarket.
A l’abril del 2017 va sortir una convocatòria per ADOL (agent desenvolupament i ocupació local), a la qual presentàrem el projecte i a partir del juliol vam començar a fer-hi feina essent una realitat dia 28 de setembre del 2017. La nova ADOL no només fa feina pel Gastromarket, també gestiona les subvencions i ofertes del Soib (visibles, joves qualificats, etc….).
En un principi es va visitar tots els comerços locals per oferir-los una paradeta els dijous; d’aquests dos, un en productes propis i un en productes d’altres comerços s’han incorporat al mercat.
Per activar la demanda hem instaurat busos turístics, des de l’inici 3000 nous visitants i potencials consumidors de producte local, ens han visitat. Hem fet campanya de promoció a les associacions de la tercera edat de Mallorca, estan programades més de 15 visites (600 persones), també a les tercera edat de la península, cases de lloguer de cotxes, oficines de turisme del Consell.
Hem distribuït més de 20000 tríptics multilingües promocionals.
Per diferenciar-lo dels mercats veïnats ens hem centrat en la gastronomia, per promoure el turisme responsable, basat en les tradicions locals, la producció ecològica i de proximitat.
A més cada dijous hi ha una oferta cultural diferent, visites guiades a l’església , concert de piano a l’Espai 36, música al carrer, etc….
Els beneficiaris directes són el petit comerç de Sant Llorenç que el dia de mercat poden sortir, un clar exemple el Rest. Can Pedro que surt amb menjar fet que ha creat l’hàbit de comprar el dinar al mercat; i els comerços que es troben a la ruta del mercat que es veuen directament influenciats pel fluxos de visitants.
Els grans beneficiaris són la població del nucli de Sant Llorenç, vàrem cercar un peixater, gran èxit tant per ell com per totes aquelles dones que havien de dependre de fills/es o home per desplaçar-se a comprar el peix.
Què podem millorar? Consolidar la promoció a les oficines turístiques, aconseguir del Consorci de Transport de Mallorca una ruta de busos, promocionar-lo amb els guies turístics oficials de Mallorca, convidar que més negocis locals posin paradeta els dijous i seguir treballant amb la promoció del Gastromarket a les cases de lloguer vacacional.
Equip de govern Sant Llorenç des Cardassar ( Gisca. PSOE, MÉS )

PI: Històricament, des de l’arribada de la democràcia al nostre país i de la llibertat d’expressió, el municipi de Sant Llorenç s’ha caracteritzat per la mancança per part de l’Administració d’una política de promoció del comerç local i la inexistència d’ajudes als petits i mitjans comerciants.

És ben sabut que al llarg de la darrera dècada els ajuntaments dels municipis voltants han apostat per la promoció i ajuda dels seus comerços, aconseguint destacar esdeveniments concrets ressaltant la imatge del seu municipi a nivell autonòmic. Exemples d’aquests fets són Manacor, Artà, Son Servera, Sineu, etc.
Creiem que la iniciativa presa a Sant Llorenç des Cardassar respecte al Gastromarket que es celebra cada dijous al nucli de Sant Llorenç és una primera passa per a la promoció del comerç local, si bé pensam que les maneres en què es du a terme aquesta iniciativa no són les correctes.
Tal com hem manifestat a diversos plenaris, creiem que tota inversió pública ha de venir acompanyada d’un estudi de viabilitat i un seguiment de la repercussió que tenen aquests sobre l’objectiu que es vol aconseguir. En aquest cas, a hores d’ara encara ningú sap els costos que cada dijous suposa l’organització d’aquest esdeveniment i, el que és més important, la repercussió que ha tingut sobre els comerços del nucli de Sant Llorenç des de la seva posada en marxa.

PP: El gastromarket em planteja preguntes, em provoca certs sentiments de rebuig i benvinguda i sobretot em deixa amb un regust artificial. Les preguntes: quins són els objectius d’aquest projecte un tant hiperbòlic (de moment més de 28.000 euros invertits/gastats, depenent del punt de vista), que ha conduït a identificar el poble amb el mercat i que ha aconseguit això impossible de tancar la circulació al trànsit al Carrer Major? Deu esser, idò, que l’únic requisit per peatonalitzar el centre del poble és la voluntat de fer-ho.

He llegit aquí i allà que les finalitats d’aquest projecte són fomentar el comerç local, estimular l’obertura de nous comerços, deixar-se de platja els dijous, etc.., el que encadena amb els següents dubtes: de quina manera fomenta el mercat els comerços locals? Els fomenta o els perjudica? Si es vol fomentar el comerç local o l’obertura de nous establiments perquè no es fa un estudi de necessitats i s’actua en conseqüència?

Per què dic que em provoca rebuig i benvinguda? Per una part perquè em sembla un
falsejament total del que és un mercat de poble, perquè em sembla quasi totalment enfocat al turisme, el del menys qualitat per cert, perquè fins ara ha suposat un esforç econòmic de més de 28.000 euros que bé s’haurien pogut destinar a incentivar els comerços locals, els ja existents i entre més perquès, perquè  és una perversió de les tradicions i del folklore popular: les xeremies i els gegants surten quan és festa grossa i el gastromarket, de moment, no en té la categoria, tot i que si no feim el cap viu serà més festa un dijous qualsevol que el
dia de Sant Llorenç.

Per què benvinguda? Perquè contribueix a donar a conèixer el patrimoni més ric del poble, el de l’Església, i perquè de manera puntual i breu el poble està una mica més animat. En aquest sentit, no em puc estar de comentar la dèria de voler animar el poble i fer que s’obrin negocis al Carrer Major. Ens volem assemblar als nostres veïns artanencs sense tenir presents les conseqüències que això comportaria: encariment, encara més, dels llogaters i pèrdua
progressiva de la vida de poble. Sóm de les que opina que s’hauria d’apostar per un model de poble més cívic, amb major protagonisme de les persones per sobre dels cotxes i dels infants per sobre els adults, amb espais per a les famílies i amb una reorganització integral del trànsit.

Hi ha tanta feina per fer que em sembla que hem començat la casa per les teulades. El projecte de cobrir el Carrer Major amb voladissos de tela n’és una altra prova: no podem mantenir les jardineres amb un mínim de dignitat i ara el volem embellir amb voladissos de tela? I quant costarà això?

En definitiva penso que és un projecte que podria ser interessant però que, per una banda es situa quasi al final de tot un seguit de temes que són molt més urgents i necessaris de resoldre: la reorganització del trànsit, decidir si peantonalitzar o no el Carrer Major, definir un model de poble: poble per viure o poble per dormir?, entre d’altres i, per altra banda, considero que hauria de millorar a nivell organitzatiu i de criteri: on col·locar el producte gastronòmic i el que no ho és, quin tipus de producte pot participar del gastromarket o hi és tothom benvingut amb tal d’omplir?

PD: A hores d’ara ER encara no havia enviat res. Si cas ho fa, us ho farem saber.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada