Reunió de la presidenta del Govern amb els afectats

El 28 d’octubre es va convocar una reunió a l’Espai36 per a tots els afectats per la inundació. La presidien la presidenta del Govern, Francina Armengol, el director general d’Agricultura, Mateu Ginard, el de Coordinació Joan Ignasi Morey i el batle de Sant Llorenç, Mateu Puigròs. No s’hi podien entrar càmeres de televisió.

Va obrir l’acte na Francina Armengol que, entre d’altres coses, va dir que s’havia obert una finestreta única a l’Ajuntament per tal que els afectats no s’haguessin de desplaçar per donar compte dels danys. També va explicar les línies d’ajuda que ha establert el Govern Balear: Una primera, d’emergència, per cobrir les necessitats més urgents, la major part de la qual ja s’ha ingressat als comptes dels afectats. Per als danys dels habitatges, es concediran fins a 60.000 euros si ho han perdut gairebé tot i fins a 30.000 si les pèrdues han estat parcials. Per als cotxes, aportaran fins a 6.000 euros si s’han declarat sinistre total, i unes quantitas inferiors si es tracta de motos o altres vehicles menors; si el cotxe es pot arreglar, serà el consorci el que es farà càrrec de pagar les reparacions. Quant a les obres de propietat municipal, l’Estat pagarà el 50%, el Govern Balear el 25% i el Consell de Mallorca el 25% restant, per tal que l’Ajuntament no hagi d’aportar res.

Tot seguit va agafar la paraula el batle i va dir que ja s’havia donat per tancat l’Espai36 com a distribuidor de roba; els que n’haguessin de menester s’haurien de posar en contacte amb la regiduria de Serveis Socials. Quant al mobiliari, si algú n’havia de menester es podia dirigir a l’Espai36, que li indicarien el camí a seguir. També va dir que les sol·licituds d’ajuda es tancarien el 31 de gener i que la manera com es distribuïrien les ajudes estaria exposada al taulell d’anuncis de l’Ajuntament durant quinze dies, a comptar des de la data en què s’hagués aprovat. A manera d’avanç, va explicar que es destinarien als voltants de 500.000 euros directament als habitatges, seguint els criteris de la conselleria d’Afers Socials i els dels arquitectes que havien visitat les cases. Els que fossin de lloguer s’haurien de repartir les ajudes entre els propietaris i els llogaters, a parts iguals. La seva intenció era complementar les ajudes que havien fet altres institucions superiors.

En Mateu Ginard va dir que els danys agraris i ramaders s’havien de coordinar des de la delegació de Manacor, que les explotacions havien d’estar inscrites i donades d’alta i que els visitaria un tècnic, ja que les ajudes vendrien des de la Unió Europea. No es concedirien subvencions a les granges emprades només com a oci i que el termini per presentar declaracions de danys acabava el 9 de novembre.

Joan Ignasi Morey va explicar que les ajudes als habitatges es podien complementar amb 15.000 euros per part de l’Estat si es tractava de sinistres totals, amb 10.000 si els danys eren estructurals o amb 5.000 si no ho eren, com és el cas de la majoria dels afectats. Si no es tracta de la vivenda habitual, l’ajuda es reduirà fins un màxim de 5.000 euros.

Després de la presentació s’obrí un torn de preguntes, moltes d’elles tractant problemes particulars. De les de caràcter general, cal destacar les que feien referència a si les ajudes rebudes s’havien d’incloure a la declaració de la renda. La presidenta i el director general de Coordinació foren del parer que les rebudes per part de l’Estat estaven exemptes de tributació, però les autonòmiques i les locals no, encara que ja havien sol·licitat que tampoc no s’haguessin de tributar, cosa que no serà així mentres no s’aprovi un Reial Decret que ho contempli.

Un pensament a “Reunió de la presidenta del Govern amb els afectats

Respon a antoni font Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.