ME1 Oportunitats

Municipi educador/1 Oportunitats

El primer dels Principis de la Carta de Ciutats Educadores parla de que “Tots els habitants tendran dret de gaudir, en condicions de llibertat i d’igualtat, dels mitjans i oportunitats de formació, entreteniment i desenvolupament personal que la pròpia ciutat ofereix”. Parla de mitjans i oportunitats que el municipi ofereix.
I aquí sorgeix un primer dubte, quines oportunitats ha d’oferir el municipi?. Les que trobi adients el regidor corresponent?, les que pugui oferir el Consell?, les que ofereixi una persona interessada?…

Segurament estaria bé el disseny d’un programa consensuat amb entitats i grups que pogués atendre l’ampli ventall de ciutadans. Un programa on s’especifiqués el per a què, el què, el com i el quan.
Però encara resultaria més encertat un consens entre els tècnics en desenvolupament, que disposen de coneixement de les tendències i possibilitats, el teixit empresarial que detecta directament les necessitat i els receptors d’aquesta formació, és a dir els ciutadans, els qui tenen necessitat o desig de rebre-la, els afectats de llibertat i d’igualtat.

Per conèixer tendències resulta fàcil, la UIB, més enllà del seu programa UOM, és oberta a convenis diversos.
Més problemàtic, i alhora imprescindible, resulta conèixer les necessitats i els interessos dels ciutadans. Per conèixer els seus desitjos, les seves necessitats, s’ha d’escoltar, i algú els ho ha de demanar.
I resulta curiós. després d’analitzar diversos organigrames d’ajuntaments de l’entorn, en cap hi he sabut trobar el departament de consulta o el departament de recerca d’informació. ¿Com pot conèixer, idò, el municipi (els tècnics municipals) els interessos formatius dels seus ciutadans?

Com es dissenya, ara mateix, el suport al teixit formatiu formal de les comunitats? I a l’informal?.
Resultaria massa tradicional i de vella escola, com aquella que hi havia en temps de la dictadura que pretenia ensenyar continguts sense tenir en consideració els interessos dels infants.

Possibles accions de millora sobre situacions estandarditzades en podrien ser:

  • Dotar de recursos (econòmics i persones) el departament de desenvolupament per tal de planificar les propostes formatives que pugui i vulgui oferir el municipi.
  • Creació d’un departament o secció amb la tasca exclusiva de recerca d’informació sobre necessitats i interessos dels ciutadans (Departament que, sens dubte, podria resultar útil per al sondeig d’opinions diverses)

(Imatge de Google)

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada