El doctor Miquel Grimalt, del Grup de Climatologia, Riscs Naturals i Territori de la UIB ha presentat l’informe realitzat juntament amb Joan Bauçà i Consolació Genovart : “Anàlisi de cabals i processos de formació de punta de revinguda a la torrentada del 9 d’octubre de 2018 al torrent de ca n’Amer a partir de dades de camp. Descripció i categorització dels punts crítics en el viari del terme de Sant Llorenç en relació a les revingudes del torrent de ca n’Amer”, encarregat per l’Ajuntament de Sant Llorenç.Els resultats més importants de l’informe són:1. Que no es produí cap embossament en el torrent.
2. Que hi va haver un increment de cabal de punta per l’aportació de diversos afluents.
3. Que les infraestructures eren massa petites per encabir la quantitat de pluja i només ho pogueren fer en un 10%.
4. Els punts claus de la torrentada són el següents cabals-punta:
Es Gorg Secció de 71 m2 Cabal de 426 m3/segon
Pi den Salero Secció de 119 m2 Cabal de 631 m3/segon
Son Gorrió Secció de 122 m2 Cabal de 757 m3/segon
Cementeri de S. Llorenç Secció de 115 m2 Cabal de 533 m3/segon
Son Carrió Secció de 175 m2 Cabal de 860 m3/segon
Pont de ca n’Amer Secció de 254 m2 Cabal de 1167 m3/segon
S’han estudiat 50 punts de cabal i secció. El cabal s’ha calculat a partir de fórmules que relacionen les dimensions de les pedres arrossegades i els pendents.
S’han identificat 56 punts negres de la xarxa viària. A cada un d’ells se l’ha puntuat en funció de 4 factors: visibilitat, alçada potencial de l’aigua, talús i intensitat del trànsit.
Aquests punts negres són ponts, guals i trams paral·lels de camins.
Les víctimes de l’octubre de 2018 no se varen produir en els llocs objectivament més perillosos.
Es recomana fer una actuació en:
- Senyalització
- Implementació als navegadors dels punts de risc
- Modificacions per millorar la visibilitat.
- Modificació de ponts o traçats en els punts més crític
El batle ha declarat que els resultats d’aquest estudi es faran arribar al Departament de Carreteres del Consell de Mallorca, REcursos Hídrics del Govern i Emergències i que començaran les actuacions en els camins de titularitat municipal.
Sembla que hi ha una bona base per començar a posar solucions.
Els veins del municipi interessats porem tenir accés a aquest estudi?