Com afecta el coronavirus als alumnes i docents

Ens han fet arribar aquest escrit d’una mestra de la zona de Llevant:

“En el camp docent, ja feia unes setmanes que notàvem que cosa passava. Moltes de les sortides programades es cancel·laven, distints tallers no es podrien dur a terme als centres educatius, hi havia un rum-rum sobre el poder fer o no els viatges d’estudi,… però dijous horabaixa després de la compareixença de na Francina Armengol fou el moment en el qual es féu oficial que el Coronavirus o la malaltia COVID-19 era tema seriós. Estiguérem tots en contacte tant via missatgeria mòbil, com telefònica per saber com actuar al dia següent.
En aquell moment no només parlàrem els membres d’un mateix centre, sinó en xarxa per reubicar-nos i entendre una mica millor la magnitud del que s’havia comunicat. No hi havia ordres clares, ni decisions preses; però el que tots i totes sabíem era que havíem de preparar material, tasques, respostes per poder donar al dia següent. Automàticament el nostre cervell es posava en marxa i visualitzava tot el banc de recursos del qual disposàvem, així com anaven sorgint les primeres idees de propostes a realitzar. Com a col·lectiu havíem d’oferir i assegurar un servei dintre de les millors condicions i màxima tranquil·litat.
Alguns centres, ja el mateix divendres comunicaren a les famílies que era aconsellable no dur els infants a les escoles. Al llarg del matí hi hagué famílies que recolliren els seus fills i filles una vegada aquests havien rebut les primeres explicacions; d’altres tan bon punt havien recollit el material que poguessin necessitar per fer front els 15 dies i la resta romangueren fins a la sortida normal de cada divendres.
L’ambient al llarg del matí per part dels alumnes fou tranquil. Feien broma, escoltaven les indicacions, jugaven als jocs d’aula, ballaven o cantaven. Els i les mestres anàrem seguint l’horari normal i aprofitant per donar les indicacions necessàries per llavors poder entendre què es demanaria que fessin a casa via blocs d’aula.
L’ambient entre els i les mestres era ben distint. No feien més que arribar distintes notícies de protocols a seguir, ordres i actuacions per part de distints ajuntaments, comunicats sobre el nombre de casos d’infectats, els primers vídeos sobre les cues als supermercats, … i allà estàvem nosaltres sense saber què creure però sobretot duent el neguit per dintre, per tal que l’alumnat continués aliè a tot això, fins que no hi hagués res en clar. Per què cridar al nerviosisme gratuït? De fet, anaven arribant propostes de nous projectes a dur a terme durant el 3r trimestre i es compartia amb ells com a senyal de normalitat.
Abans d’acabar la jornada se’ns comunica que no hem d’anar el dilluns a fer feina; però tot canvià 5 minuts abans de sortir per les portes. Noves ordres, dilluns tothom a fer feina. I els nostres fills? Era la pregunta que es feien. Els podem dur?
El diumenge, després de la compareixença del president del Govern Pedro Sánchez, les ordres canviaren. Ningú no pot sortir de casa. Confinament declarat! Automàticament rebem un missatge del nostre director i ens comunica que NO hem d’anar a l’escola; però que hem d’estar localitzables perquè ens esperen unes setmanes de coordinació i treball telemàtic.
Avui dilluns, només l’equip directiu havia de ser al centre. Aquest es podia organitzar per torns. Les escoles han d’atendre telefònicament a porta tancada. Per aquest motiu s’han facilitat 2 telèfons de contacte i el correu electrònic de tot el grup docent de l’escola. A les nou del matí, tots i totes estàvem preparats per escoltar les noves indicacions:
– Creació d’un grup de missatgeria per cicles
– Elaboració de les tasques a realitzar per tal que el dimarts estigui tot organitzat.

S’aprofitaran aquests 15 dies per posar les notes al GESTIB; així com emplenar documentació diversa que ha d’estar adientment redactada abans de fer les sessions d’avaluació (reunions on els docents parlam de com ha anat el trimestre). No es descarta que les sessions d’avaluació s’hagin de fer via videoconferència.
Al nostre centre, des de fa més de 5 anys, estam avesats a realitzar molta feina burocràtica ja des de casa via google drive; així com el nostre alumnat també hi ha fet feina (2n i 3r cicle d’Educació Primària). Les noves tecnologies són emprades en el nostre dia a dia; bé per recerca d’informació, comunicació entre els i les mestres o bé entrega de treballs. L’ús de les tabletes, visita a distintes pàgines web, feina amb el google classroom entre d’altres facilitaran moltíssim l’autonomia del nostre alumnat.
Així doncs… què implica per a nosaltres aquesta situació? Sobretot preparació i recerca d’activitats que es puguin realitzar a casa d’una forma autònoma; sense haver de necessitar l’ajuda d’un adult constantment. S’ha aprofitat per donar llibres de lectura (la previsió de nombre d’hores davant pantalles és elevada); així com facilitar algunes aplicacions mòbils per alleugerir la tasca. S’ha ajuntat aquesta situació amb el final de trimestre, moment en el qual els/les mestres, professors/professores burocràticament més feina tenim; però es realitzarà dintre dels marges establerts sens dubte. Tot apunta que els primers dies puguin ser els més tensos a nivell organitzatiu; però que una vegada dintre d’aquesta nova roda, tot entri dins una mena de tranquil·litat.
En aquests moments tots els sectors professionals estam fent feina conjuntament perquè el dia a dia segueixi amb certa normalitat, donades les característiques del confinament; així que només cal demanar paciència i respecte per a totes les decisions que es puguin prendre. El que és segur és que es fan amb la millor intenció que hi pugui haver; tot i haver perjudicats inevitablement. Alhora vull aprofitar per donar les gràcies a totes aquelles persones que posen un toc d’humor i positivisme a tot això. Realment és molt necessari i ajuda a seguir endavant!”

Mestra de la zona de Llevant

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada