“El petit linxament diari de les enraonies” Homilia del Sant Pare Francesc

Homilia del Sant Pare Francesc de la missa matutina transmesa en directe des de la capella de la casa Santa Marta.
“El petit linxament diari de les enraonies”
Dimarts, abril 28 de 2020

Introducció
En aquest moment, en què vam començar a tenir disposicions per sortir de la quarantena, preguem a el Senyor perquè li doni al seu poble, a tots nosaltres, la gràcia de la prudència i de l’obediència a les disposicions, perquè la pandèmia no torni.

Homilia
A la primera lectura d’aquests dies hem sentit el martiri d’Esteve: una cosa simple, com va succeir. Els doctors de la Llei no toleraven la claredat de la doctrina, i, tot just proclamada, van anar a demanar-li a algú que digués que havia sentit que Esteban blasfemava contra Déu, contra la Llei (cf. Ac 6,11-14). I després d’això, es van abalançar sobre ell i el van apedregar, així de senzill (cf. Ac 7,57-58). És una estructura d’acció que no és la primera: també amb Jesús van fer el mateix (cf. Mt 26, 60-62). Van convèncer a el poble que hi era que Jesús era un blasfem i cridava: «Crucifica’l» (Mc 15,13). És una bestialitat. Una bestialitat, partir de falsos testimonis per arribar a “fer justícia”. Aquest és l’esquema. També en la Bíblia hi ha casos com aquest: a Susana li van fer el mateix (cf. Dn 13,1-64), a Nabot li van fer el mateix (cf. 1Re 21,1-16), després Amman va tractar de fer el mateix amb el poble de Déu (cf. Est 3, 1-14). Notícies falses, calúmnies que instiguen a el poble i demanen justícia. És un linxament, un veritable linxament. I així, el porten a el jutge, perquè el jutge li doni forma legal a això: però ja havia estat jutjat, el jutge ha de ser molt, però que molt valent per anar en contra d’un judici “tan popular”, fet a propòsit , preparat. És el cas de Pilat: Pilat va veure clarament que Jesús era innocent, però va veure a la gent, es va rentar les mans (cf. Mt 27,24-26). És una forma de fer jurisprudència. També ho veiem avui dia: també avui passa, en alguns països, quan es vol donar un cop d’Estat o “eliminar” a algun polític perquè no es presenti a les eleccions, es fa això: notícies falses, calúmnies, després es li encarrega a un jutge d’aquests als quals els agrada crear jurisprudència amb aquest positivisme situacional que està de moda, i després la condemna. És un linxament social. I així se li va fer a Esteve, així es va fer el judici d’Esteban: porten a judici a un ja jutjat pel poble enganyat. Això també passa amb els màrtirs d’avui: que els jutges no tenen la possibilitat de fer justícia perquè ja han estat jutjats. Pensem a Àsia Bibi, per exemple, que hem vist: deu anys de presó perquè va ser jutjada per una calúmnia i un poble que volia la seva mort. Davant d’aquesta allau de falses notícies que creen opinió, moltes vegades no es pot fer res: no es pot fer res.

Penso molt, en això, en la Shoah. La Shoah és un cas d’aquest tipus: es va crear una opinió en contra d’un poble i després va ser normal dir: “Sí, sí: cal matar-los, cal matar-los”. Una forma de procedir per “eliminar” la gent que molesta, que pertorba. Tots sabem que això no és bo, però el que no sabem és que hi ha un petit linxament diari que intenta condemnar les persones, crear una mala reputació a les persones, descartar, condemnar-les: el petit linxament diari de les enraonies que crea una opinió ; i moltes vegades un sent parlar malament d’algú i diu: “Però no, aquesta persona és una persona correcta!” – “No, no: es diu que …”, i amb aquest “es diu que” es crea una opinió per acabar amb una persona. La veritat és una altra: la veritat és el testimoni de la veritat, de les coses que una persona creu; la veritat és clara, és transparent. La veritat no tolera les pressions. Vegem a Esteve, màrtir: el primer màrtir després de Jesús. Primer màrtir. Pensem en els apòstols: tots van donar testimoniatge. I pensem en molts màrtirs, també en el d’avui, Sant Pere Chanel: van ser les enraonies les que deien que estava en contra del rei … es crea una fama, i és assassinat. I pensem en nosaltres, en la nostra llengua: tantes vegades nosaltres, amb els nostres comentaris, vam començar un linxament d’aquest tipus. I en les nostres institucions cristianes, hem vist tants linxaments diaris que van néixer de les enraonies. Que el Senyor ens ajudi a ser justos en els nostres judicis, a no començar o continuar aquesta condemna massiva que provoquen les enraonies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.