Entrevista a Guillem Mascaró Oliver, Inspector en Cap de la Policia Local de Sant Llorenç des Cardassar

l’Actual Inspector en Cap de la Policia Local de Sant Llorenç des Cardassar, Guillem Mascaró Oliver, va néixer a Felanitx. És va graduar en Seguretat i Ciències Policials per la UIB, i va concloure amb èxit els cursos de capacitació de cada categoria i que anat ocupant al llarg dels anys, així com també altres accions formatives diverses.
Va assumir el càrrec d’Inspector en Cap al cos de la Policia Local de Sant Llorenç des Cardassar en el mes de setembre de 2009, primerament en comissió de serveis i posteriorment com a funcionari de carrera el març de 2014.
Anteriorment al càrrec que ocupa a l’actualitat, va exercir com agent de policia al cos de la Policia Local de Felanitx del 1993 al 2001, com a oficial del 2001 al 2005 i com a subinspector del 2005 al 2009.


Guillem, a causa de l’entrada en vigor del Reial Decret Llei publicat el 14 de març, la Policia Local va passar a dependre del Comandament Únic del Ministeri de l’Interior. Aquesta ordre ha suposat deslligar-se per complet de la línia de comandament habitual de l’autoritat del Batle President de la Corporació Municipal?

En circumstàncies normals les policies locals depenen, per una banda, del Batle del corresponent ajuntament i, respecte a les funcions que tenen com a policia judicial, depenen dels jutges i tribunals. Arran de la declaració de l’estat d’alarma motivat pel COVID-19, les policies locals, i també els batles i batlesses, passen a estar subjectes a les ordres del Ministeri de l’Interior, però sols amb el relacionat amb l’estat d’alarma, si bé s’estableix que durant la vigència de l’estat d’alarma els serveis policials s’orientaran prioritàriament a vetllar pel seu compliment.

Quins són els serveis que fa la policia municipal des de la proclamació de l’Estat d’Alarma?
Com he dit abans, de forma prioritària, la vigilància del compliment de les mesures i recomanacions que van sorgint arran de l’estat d’alarma, encara que també continuem amb les nostres tasques habituals. Respecte a aquestes, també s’ha de dir que han disminuït moltíssim, com són la disciplina viària i gestió de l’ocupació de via pública, per exemple. En canvi, altres, per motius sanitaris, els hem posposades, i un exemple seria el cas de les notificacions administratives que no requereixin urgència en la seva realització, si bé ja els hi donam registre d’entrada i d’aquesta manera reduïm les exposicions dels ciutadans a notificar i les dels agents que les han d’efectuar. També dir que diàriament hem de passar dades estadístiques relacionades amb l’estat d’alarma a diferents administracions.

De quants membres disposa actualment i com organitza els serveis?
Actualment el cos està compost per 31 agents, inclosos els comandaments i un agent en funcions de llacer i col·locació de senyalització. S’ha de dir que la plantilla orgànica aprovada en el pressupost és de 42 agents, així que tenim vacants un total d’11 places que corresponen a 7 places d’agent de policia i 4 places de comandament de distintes categories, i que possiblement seran 5 en qüestió de mesos. Per tant, ens trobem amb un percentatge molt elevat de places vacants. També cal dir que, fins a dia d’avui, cap agent del cos s’ha vist afectat pel Covid-19 i ni tant sols s’ha hagut d’aïllar a cap agent per símptomes o contacte amb familiars infectats o amb símptomes i mostram tots una predisposició total al servei per fer front aquesta pandèmia, com també responguéren respecte a la torrentada del 2018.

Com organitza els serveis dels diferents nuclis de població del terme municipal de Sant Llorenç?
Contestant a aquesta pregunta i a la segona part de l’anterior, el fet de treballar en un municipi amb diferents nuclis de població i relativament allunyats entre sí, dificulta en gran mesura el desenvolupament de les tasques policials i la seva gestió, i més encara quan tenim un nombre de places turístiques tan elevat. Hem de tenir en compte que Sant Llorenç, és el quart municipi en número de places turístiques de les Illes Balears, una de les principals CCAA de l’Estat quant a industria turística. Aquests factors, juntament amb el nombre de places vacants que solem tenir, fan que l’organització depengui, principalment, de la temporada de l’any en què ens trobem i del nombre concret d’agents en cada moment. Així, doncs, tenint en compte l’anterior, l’organització varia a cada servei per la correlació de diversos factors que principalment són:
1 – El nombre d’agents de servei en el torn concret.
2 -Els serveis programats que hi pugui haver a aquell servei, com puguin ser reserves d’ocupació de via pública, curses, actes o esdeveniments arran de festes als diferents nuclis del municipi, etc.
3 – De l’època de l’any en que ens trobem respecte a la temporada turística.

Pel que respecte a les patrulles, quantes en teniu i com els organitza?
En primer lloc és indispensable tenir una patrulla de dos agents en cotxe o furgó patrulla, ja que ens permet portar l’equipament més complet (equip d’oxigenoteràpia, desfibril·lador i extintor, entre d’altres) i, generalment, major velocitat de desplaçament per fer front a serveis urgents. Aquesta patrulla. a part de fer serveis proactius, ha d’estar en condicions de fer front als serveis reactius que van sorgint al llarg del torn amb el mínim de temps possible. A partir d’aquí s’ha de disposar d’un agent a la base que tenim a Sa Coma, que serà el responsable d’atendre el telèfon, l’emissora, atenció al públic, recollida de denúncies, i una bona part de les tasques administratives (registre d’entrada i sortida de documents, arxiu, etc.) que requereix un cos de policia, i que de cada any augmenten. A partir d’aquí, si al torn tenim més agents, ja podem assignar-los a realitzar el seu servei a un nucli concret com Sant Llorenç i Son Carrió amb un perfil més semblant a la policia de proximitat. Som plenament conscient que els serveis més valorats pels ciutadans, comerciants, hostaleria i turistes són aquests serveis de proximitat amb serveis peatonals, amb bicicleta o motocicleta, si bé aquests no són prou suficientment operatius per atendre determinats serveis. Però abans de poder oferir aquests serveis és prioritari disposar d’una patrulla amb cotxe o furgó per poder fer front a aquests serveis reactius, principalment els que requereixen una intervenció urgent. Malgrat les greus mancances de personal, mantenim el servei les 24 hores del dia els 365 dies de l’any.

La Policia Local, surt a les vuit de l’horabaixa als carrers per animar als veïnats?
Generalment no. Com he destacat abans, la nostra tasca prioritària i obligació mentre ens trobem en estat d’alarma, és el compliment de les mesures i recomanacions establertes arrel d’aquest. Per tant, no veig justificat el relaxament o incompliment en un moment determinat del dia d’aquestes tasques, encara que aquestes puguin ser valorades positivament pels ciutadans.

Circulen molts de whatsApp que confonen a la gent. Heu tingut cridades demanat la vostre opinió i sí són certs les notícies que els arriben?
Hem tingut i tenim moltes cridades i e-mails amb dubtes de la gent sobre si poden fer o no fer una cosa o altre. Si aquests dubtes que ens han plantejats sorgeixen de missatges que circulen per les xarxes ho desconec.

La passada setmana, un dels que més va circular, va ser el que una senyora que viu a Cala Millor va anar a comprar a un centre comercial de Cala Millor, i la varen multar perquè no havia anat al que estava més a prop de casa seva. Ens pot dir que ha de fer una persona que no troba el producte que vol al centre més proper a casa seva?
La norma general que fins ara hi ha hagut és la limitació de la llibertat de circulació de les persones, i a partir d’aquí es regulen els casos en que es permeten la realització d’activitats i desplaçaments. Com que les situacions o casuística són pràcticament il·limitades, s’ha d’estar al cas concret i interpretar-les en molts de casos. De ser cert el cas que vostè exposa, si aquesta persona no troba el que necessita a una botiga, entenc que podrà anar a una altre, però sempre i quant es tracti d’un article de primera necessitat. Si ella vol un producte concret com aigua és de sentit comú que pugui anar a un altre botiga propera a comprar-la si a la primera que ha anat s’ha esgotat, però si el que necessita ja no és de primera necessitat o de la marca concreta que ella vol, ja no estaria justificat anar recorrent les diferents botigues o centres comercials, augmentant la seva exposició i la d’altres persones.

Ha baixat la delinqüència des del confinament?
Respondre de forma exacte a aquesta pregunta és complicat per varis motius. En primer lloc, perquè a la Policia Local sols tenim dades de les denúncies que ens han presentat a nosaltres. Per tant, ens faltarien les dades de les denuncies presentades davant altres Forces i Cossos de Seguretat. En segon lloc, per les característiques del confinament, en que la gran majoria de persones tenim restringits els desplaçaments fins altres propietats que puguem tenim, no es sabrà fins que es vagin ampliant els motius de desplaçaments justificats i la gent pugui comprovar que les seves propietats no hagin estat objecte d’un il·lícit penal.Tenint en compte l’anterior, dir que el número de denúncies recollides i atestats instruïts per la Policia Local de Sant Llorenç des Cardassar ha baixat respecte al mateix període d’anys anteriors.

Quins són aquests períodes que han baixat?
En concret, en el període comprés entre el 15 de març al 23 d’abril del 2020, el nombre de denúncies és de 14, mentre que al 2019 fou de 42 i el 2018 de 38. Així i tot, crec necessari contextualitzar aquestes dades, ja que, a diferència d’altres anys, dins aquest període a l’any 2020, dins el qual hi ha la Setmana Santa, no hem tingut activitat turística. Per tant, si féssim el percentatge per població real (empadronats + turistes) la diferència seguiria essent inferior però no seria tant exagerada com pot parèixer en un primer moment si no es contextualitzen aquestes dades.

Com responen les persones del municipi de Sant Llorenç, al confinament? Es respecten les noves normes?
En general el compliment és molt elevat, així i tot, fins a dia 23 d’abril, per part de la Policia Local de Sant Llorenç s’han redactat 132 actes per incompliment de les mesures establertes arran del COVID-19. Com en el cas dels delictes, s’hauria de tenir en compte les actes per incompliment realitzades pels altres Cossos i Forces de Seguretat dins el nostre municipi.

Els membres de Protecció Civil, estan baix el seu comandament?

L’agrupació municipal de voluntaris de Protecció Civil, depenent del cas i la situació concreta, tindrà una dependència d’una o altre autoritat, organisme o institució. Si bé he de destacar la seva predisposició en tot moment i de forma molt especial arran de la torrentada i d’aquest estat d’alarma. La meva més sincera felicitació, ja que ens regalen de forma totalment desinteressada el més preuat que té una persona, que és el temps. Crec ben just que tots els ciutadans els hi estiguem molt agraïts.

Com deia, els ciutadans els hi consulten dubtes respecte a les sortides del domicili. Principalment a la zona costanera, que tot està enfora i has d’agafar el cotxe. Quines recomanacions faria ?

En referència a agafar el vehicle, és indiferent si és a peu o en vehicle si ens trobem davant un dels casos en que està permesa la circulació de persones, sols que s’haurà d’atendre a com està permès fer-ho en cada vehicle. Com a recomanacions, respectar sempre les limitacions que es van establint i, en cas de dubte, molt de sentit comú i fer la consulta únicament a fonts oficials. Així i tot, encara que estigui justificada la sortida del domicili, minvar tot el possible les sortides ja que, si tots ho respectem, disminuïm moltíssim les exposicions, la qual cosa va en benefici dels altres, de nosaltres mateixos i de les nostre famílies.

Diumenge passat, dia 26 d’abril es recordarà com el primer dia de sortida al carrer dels menors de 14 anys. Què en troba de poder fer petites sortides els infants?
És indubtablement positiu que els infants puguin sortir, com ho seria també per la resta, si bé serà molt determinant pel control de la pandèmia que es compleixin en tot lloc i moment les limitacions a aquestes sortides i en tota la resta de mesures que es preguin per anar retornant a la normalitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.