Entrevista a Maria Arenas, professora de l’IES Puig de sa Font i exregidora de l’Ajuntament de Son Servera

Conec des de fa anys a la serverina Maria Arenas Zarco, afiliada al PSOE, i és una persona molt lluitadora que no atura mai de defensar les seves idees. Així heu va demostrar durant els vuit anys que va formar part de l’equip de govern de l’Ajuntament de Son Servera. Sorprenentment, el passat 27 de gener va presentar la seva dimissió. Vull agrair-li que hagui acceptat contestar a les meves preguntes sobre el seu pas per la política, i l’actual situació laboral que ocupa com a professora de l’IES Puig de Sa Font, en confinament.

Maria, després d’uns anys dedicada a la política, el passat 27 de gener presentares la dimissió per estar més temps a casa amb la família. Ho has aconseguit?

Bona pregunta. Ho he aconseguit però no de la manera que jo hagués volgut. Estar confinada no era el meu objectiu, i és què quan vaig dir que necessitava més temps per jo i per estar en família, no m’hi posava per tant, però amb la situació del COVID-19 ha estat tothom que ha pogut estar a casa.

Varen ser molts d’anys amb responsabilitat com a regidora dins diferents àrees de l’Ajuntament de Son Servera. Has enyorat la política en aquests mesos? Continues implicada?

Només fa quatre mesos de la “nova situació”, per tant, encara no he tengut temps d’enyorar-la. Estic contenta de la meva decisió perquè sí que ho he notat amb la meva salut( no tenc tan d’estrès) però no he desconnectat del tot ( ni ho vull fer) i segueixo implicada amb l’Agrupació Socialista del meu poble, amb els meus companys regidors i amb na Natàlia Troya, amb la que segueixo en contacte i fent la “xerradeta” de sempre. Això sí, no és el mateix el no ser-hi.

Què destacaries de la teva experiència com a regidora?

És una experiència que té moments de tot colors. Una experiència a la qual has de tenir una dedicació del cent per cent( perquè de la feina surt el profit, i els ciutadans veuen el que fas). M’he trobat amb experiències que un dia et fan somriure perquè tot ha sortit així com volies, i altres que penses. Què faig aquí? Puc canviar aquesta societat? Val la pena dedicar tant de temps perquè sempre s’impliquin els mateixos…?. A mi m’ha aportat molt haver estat regidora del meu poble, encara que tots sabeu que necessitava un descans perquè han estat vuit anys intensos, però no estic gens penedida d’haver-ho fet.

Quins consideres que van ser els teus majors èxits a dins l’Ajuntament, Maria?

Sempre he dit que els èxits no són mai únicament personals. Sempre hem estat un equip de feina i cadascú aportava la seva idea de com podia funcionar millor un servei o un altre. Relacionat amb les meves carteres de Cultura, Joventut i Normalització Lingüística, tenc ben clar que tot el que els ciutadans han valorat de la meva gestió ha estat gràcies a la implicació de molts d’ells que em varen ajudar a preparar la Nit de l’Art, l’obra teatral de la Pesta, els joves del Lipdub, activitats noves al teatre i a l’Escola de Música, a les biblioteques i a l’arxiu( conferències, Jornades d’Estudis Locals, presentacions de llibres, etc) i la gran tasca que fan els tècnics de l’Ajuntament dins les àrees que vaig gestionar directament ( tots els professors de l’Escola Municipal de Música i Dansa, especialment a na Patrícia, en Joan, en Robin i na Marta; als de l’Escola de teatre, n’ Arnau, a en Jaume Perelló, na Inés Fraile, na Maria Antònia Matamalas, na Núria Riera i en Guillem Caldentey). A tots ells no em cansaré de donar-lis les gràcies SEMPRE. Ells saben que sempre hem compartit les enhorabones perquè he volgut ser una política de carrer, no de medalles ni floretes. Jo em vaig “fer política” per canviar i millorar el meu poble i aquest va ser el meu objectiu durant les dues legislatures que vaig estar.

Parlem del teu treball com a professora de l’IES Puig de Sa Font de Son Servera. Quines assignatures imparteixes?

Som professora de Formació Professional Bàsica a l’IES Puig de Sa Font i les assignatures que imparteixo són català, castellà, matemàtiques, ciències naturals i socials a primer de FPB d’Electricitat i de Cuina.

Com ha estat aquest nou format d’ensenyança online?

Al principi un poc de caos fins que hem tengut les instruccions clares d’organització i d’acostumar-nos a aquesta nova modalitat de fer feina. Ha estat un repte, ja que hem hagut d’aprendre a teleinstruir i teletreballar a través de les noves tecnologies en pràcticament dues setmanes. Ha estat una situació inhabitual tant per part de l’alumnat com de la majoria del professorat del nostre centre.

Quina ha estat la part més complicada pels alumnes?

Amb aquesta situació s’han fet més evident les mancances que tenen alguns dels alumnes dels centres educatius. No tot l’alumnat disposa de la connexió ni de les eines tecnològiques per seguir el pla de treball, i molts d’ells no tenen un espai adequat per fer les tasques “còmodament”. Supòs que tothom ha sentit parlat de la “bretxa digital”. Aquesta situació des del principi s’ha intentat solucionar des de l’Administració i els centres educatius i s’han deixat ordinadors i targetes SIM a tothom que ho ha sol·licitat. A més a més, les tasques s’han repartit als domicilis de l’alumnat que ha tengut aquesta necessitat. Des d’aquestes pàgines vull donar les gràcies als que ho han fet possible( serveis educatius de l’Ajuntament de Son Servera, policia tutor, professors…).

Tots els alumnes que han pogut seguir les classes online?
La majoria d’ells han fet i segueixen les classes online maldament sempre hagi algun que s’ha desconnectat ( els que venien a classe perquè a ca seva els obligaven).

Tenc dues nétes que fan segon d’ESO i un nét 1er de Batxiller. Els pares ens han comentat que estan tot el matí connectats amb els professors. Quin horari de classes fas?

Els horaris amb aquest confinament són més flexibles. Per exemple, amb els alumnes d’electricitat feim les hores el matí i amb els de cuina els horabaixa perquè no ho volen fer “tan prest”. La manera de treballar online et dona aquesta flexibilitat però no desconnectes ja que tot el temps t’arriben missatges d’alumnes demanant dubtes o entregant les tasques que han enviat. També feim videoconferències amb els altres professors per coordinar la feina i amb els alumnes per no “perdre-ns de vista”. M’estim més anar al centre a fer la feia, t’ho puc assegurar.

A l’IES Puig de sa Font tots els professors han estat en contacta i impartint classes als seus alumnes?

Sí, tot el professorat ha impartit les seves classes i, sobretot, els tutors han estat en contacte d’una manera més contínua amb el seu grup-classe.

Què passarà amb els alumnes de 2on de Batxillerat que en teoria tocarien fer enguany la selectivitat?

En principi faran la selectivitat el mes de Juliol i, a partir de la segona fase, podran demanar tutories presencials amb cita prèvia amb els seus professors. Penso que els ha tocat viure una situació encara més angoixosa. Ja tenien la pressió de la selectivitat i, si no bastava, ha arribat el COVID-19. Espero que hagin aprofitat el temps i estic ben segura que tot anirà bé. Seguríssima.

Quines són les directrius que vos ha marcat Educació pel que fa a les notes del curs i exàmens finals tant per alumnes d’ESO com de 2on de batxillerat?

Hi va haver molta polèmica mediàtica amb “l’aprovat general”, i vull deixar clar que d’aprovat general res de res. Les directrius d’Educació són les que són i han publicat i com sempre ha passat, aprovarà el curs qui hagi complit amb la feina que ha fet durant el curs i durant aquest darrer trimestre. Els exàmens finals són diferents a les distintes etapes, uns fan treballs i altres exàmens online i les notes són les que són.

Després de l’experiència de fer classes online, què destacaries i com veus el futur de l’ensenyança?

Destacar que encara ens queda molta feina per fer dins aquest àmbit. Ara hem estat conscients com a col·lectiu professional de les nostres limitacions i carències en l’àmbit digital. El futur de l’ensenyança requereix un canvi radical (des de flexibilitzar currículums, canviar els entorns d’aprenentatges, arribar a pactes educatius…). Hem de facilitar un “aprendre a aprendre que serveixi per a tota la vida”. I per contestar aquesta pregunta del futur de l’educació necessitaria un parell més de pàgines perquè quedàs clar el que m’agradaria a mi com a docent i com a mare.

Has agafat bona nota de la teva experiència de fer classes com a professora durant aquests mesos, però què ha estat el més difícil de treballar en confinament?

El més difícil ha estat adaptar-me a aquesta situació. Necessit el contacte amb els alumnes, amb els companys, el dia a dia d’anar al centre.

I a nivell familiar, ha estat profitosa l’experiència del confinament per a tu i la teva família?

Feia molt de temps que no estàvem els quatre tantes hores plegats, ja que amb la feina, els estudis dels fills, etc. cadascú feia la seva vida. Ara hem tengut temps de tornar a fer “rutines” que fèiem quan els nostres fills eren més petits. Hem pogut xerrar del que ens agrada i el que no de viure així, de l’actitud de les persones, hem xerrat de política ( a ca meva ho som molt de tractar el tema), de les feines del futur, del turisme que volem a les nostres Illes, hem cuinat plegats, fer esport … Hem après a apreciar aquelles petites coses a les quals abans no donàvem importància per falta de temps…i, sobretot, hem après que el temps passa molt aviat i que moltes coses que no fèiem amb els nostres fills o amb les nostres parelles no es fan perquè pensam que tenim temps per tot i … ho hem fet quan no hem tengut temps per fer res més!Val la pena fer un pensament de la vida que tenim, la que hem tengut durant el confinament i la que volem tenir a partir d’ara.

El teu home, en Joan Torres també ha treballat des de casa?
Sí, com saps ell és mestre del Col·legi Na Penyal de Cala Millor i també ha seguit les directrius que ha marcat la Conselleria i han seguit tots els col·legis.

Gràcies, i la darrera pregunta, Maria…ja has començat amb noves curolles?

(Riu…) No sé estar aturada. A més de la meva feina, actualment, estic al Consell Escolar de Mallorca fent feina per l’educació que és el que més m’agrada, també vaig a les reunions de la sectorial d’educació del meu partit, el PSOE. De moment, estic bé així. Necessit molt de temps encara per començar altres idees que tenc al meu cap, però segur… que “Tot està per fer i tot és possible” .

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada