Entrevista a José Marcial Rodríguez, Conseller Delegat del Consorci de Turisme Son Servera i Sant Llorenç des Cardassar

José Marcial Rodríguez Díaz, nascut el 29 de Març de 1961 a Barakaldo (Biscaia). És enginyer tècnic industrial (electrònica), Escola Universitària d’Enginyeria Tècnica Industrial, Bilbao.
De l’2011-2015 va exercir el càrrec de director gerent de l’Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) i membre de Consell Assessor de Turisme a Temporada baixa i mitjana de la Comissió Europea (EULSTIB) i del Consell Assessor de l’Estratègia RIS en Balears. És el conseller delegat del Consorci de Turisme de Cala Millor i sa Coma exercint la gerència executiva des d’agost de 2015, i president executiu de l’Associació Hotelera de Cala Millor i sa Coma des de Maig de 2019.

Sr. Marcial ens pot dir si ha estat efectiva l’estructura del Consorci?
Sí, així mateix l’estructura de Consorci a servit com a nexe d’ajuda i cooperació de tot el sector turístic de la nostra destinació en cadascuna de les adversitats a què ens hem enfrontat des de la torrentada de l’any 2018, la caiguda de Thomas Cook, la borrasca Glòria i ara el Covid 19. Als ajuts ja conegudes dels desgraciats episodis anteriors i en l’actualitat la col·laboració amb hospitals o amb els serveis socials en l’atenció a més d’un miler de famílies entre els dos ajuntaments.

Quines mesures han posat en marxa per ajudar els hotels associats i sectors que treballen i viuen del turisme per poder front a la crisi de l’Covid 19?

Ajudes a la liquiditat de les empreses, en el marc de les seves competències com són a data d’avui tema de les terrasses o aquelles exoneracions que ja es contemplaven en ordenances aprovades a principi d’any, com la recollida de residus en el cas de Sant Llorenç . En aquest tema queda encara molt per treballar i negociar, ja que s’està a l’espera que des de les autoritzades competents es modifiqui la llei d’hisendes locals i permeti als ajuntaments ajudar de manera més concreta a empreses i persones, com des del primer moment va ser la seva voluntat.

Han decidit impulsar algun projecte?

Sí, impulsar i finançar un Pla de Formació per a tots els responsables, comandaments intermedis, i empleats de qualsevol sector de la cadena de valor turística amb l’objectiu d’ajudar a les empreses del sector a identificar i analitzar els riscos en els seus establiments, així com a implementar les millors pràctiques en el servei, en les seves instal·lacions i amb el seu personal per fer front a virus. A més dels projectes que suposen millora i diversificació del producte ofert i d’infraestructures concretes en a l’àmbit territorial dels dos municipis.

Quins cursos imparteix actualment el Consorci i als qui estan dirigits?
En concret s’imparteixen des del 12 de juny, en grups de 30 persones, cursos dirigits a hotels i establiments d’allotjament turístic, bars, restaurants, comerços, botigues de roba o souvenirs, empresa d’activitats d’oci, temps lliure, turisme actiu, de lloguer de cotxes, taxis, bicicletes i per a personal d’espais públics i patrimonials.
Estan tots dirigits a reforçar i consolidar els coneixements sobre el COVID-19 treballant els procediments específics d’actuació que puguin ser necessaris en l’àmbit específic de l’establiment, incloent-hi, protocols generals de prevenció i control d’infecció, aspectes generals de neteja i desinfecció, procediments especials i incidències, recordatori d’algunes indicacions d’ús de EPI i de bones pràctiques higièniques i respiratòries, etc.

Ha tingut èxit la convocatòria dels cursos?

Aquesta iniciativa, clau per a modelar la corba de recuperació de la nostra estructura social i econòmica, i estar preparats davant de qualsevol eventualitat no s’ha plantejat com una acció puntual sinó com una cosa que es mantindrà en el temps fins a arribar al major percentatge de treballadors de la nostra oferta de serveis. A data d’avui i fins al 22 d’aquest mes hi ha programats 8 cursos i ja treballem en preparar el mateix nombre a causa de l’èxit i de l’alta demanda a partir de el 29 de juny i durant el mes de juliol.

Com està la situació actual?
Seguim en un escenari de gran incertesa en el qual és difícil prendre decisions des del punt de vista empresarial. En general és més fàcil gestionar el risc que la incertesa. Tres són els vèrtexs més importants d’aquesta situació d’incertesa des d’una perspectiva empresària. El comportament de la demanda pel que fa a aquesta “mini” temporada. La realitat actual a 15 dies de l’obertura de les connexions aèries, és d’anul·lació constant de les reserves existents i una molt tímida arribada de noves.

De quins mercats esperen més demandes?

Per mercats, l’anglès i nòrdic s’esperen poca demanda i tardana centrant-se la mateixa en el mercat alemany, nacional i intern. S’espera que la realització del programa pilot de Mallorca pugui activar les reserves a partir de l’última setmana de juny. L’estructura de costos a la qual fer front després de: Conèixer el decret que reguli l’allargament o no dels ERTES de Força Major a Organitzatius i de producció a partir del 30 de juny i quines són les seves condicions per al sector del Turisme. El resultat de les gestions que a través de la FELIB es realitzen sobre el mapa fiscal Municipal i Autonòmic (ITS, Canon Aigua, IBI, IAEA, ICIO, etc.).

Com podran pal·liar l’impacte de les mesures sanitàries?

Per pal·liar l’impacte que l’aplicació dels protocols de mesures sanitàries. Cal emprendre canvis organitzatius i implantar millores físiques i tecnològiques en els establiments buscant aportar clarament seguretat, però que a la vegada permetin que els visitants tenir les seves vacances a la major normalitat possibles.

Quants hotels del Consorci tenen previst obrir?
Entre els municipis de Son Servera i Sant Llorenç hi ha uns 173 establiments que sumen 34.860 places hoteleres reglades fetes les consideracions anteriors i amb tota prudència el mapa d’obertures que fem servir és: El 23% de les places (28 establiments, unes 9000 places) obriran primers dies de juliol. El 37% de les places no ho tenen decidit encara (95 establiments, unes 14.000 places). El 37% de les places no obriran aquesta temporada (49 establiments 14.000 places.)

S’ha suspès definitivament aquest any l’East Mallorca Cup?

Es va cancel·lar per motius de força major l’edició 2020 de l’East Mallorca Cup Boys que s’anava a celebrar al mes d’abril. Mantenim la programació de la a East Mallorca Cup Girls que se celebrarà al mes d’octubre, amb els protocols sanitaris que s’apliquin en aquest moment, en què comptarem amb gairebé 40 equips de diferents parts de món. i que esperem serveixi per mobilitzar cap a la nostra zona entre jugadors i acompanyants unes 2000 persones. Estem treballant ja en la consolidació d’aquest Torneig de futbol masculí i femení per als mesos d’abril i octubre del 2021 amb la participació de 150 equips en total de més de 15 països.

Creu possible celebrar el proper mes de setembre les Festes del Turista?
Totes les accions que estaven planificades abans de l’aparició del Covid19 i les seves conseqüències seran replantejades en el consell d’administració del consorci, tenint en compte les normes i protocols que tant des de Sanitat com des de cadascuna de les administracions competents ens indiquin. Pel que fa de la Festa del Turista, com d’altres actuacions planificades a data d’avui i fins i tot desconeixent la situació epidemiològica, analitzarem abans de la seva anul·lació totes aquelles activitats que es realitzaven dins de cadascuna, retirant o substituint aquelles que se celebrin a espais tancats, o molt concorreguts on sigui difícil evitar el contacte estret i el manteniment de les distàncies de seguretat.

Quantes reunions en línia ha mantingut el Consorci durant el confinament?
El contacte entre els membres de Consell d’Administració del Consorci ha estat gairebé diari, a través de videoconferències, whatsaap o presencial. Dins el Consell Assessor òrgan consultiu del Consorci hem mantingut 3 reunions amb el sector de l’oferta complementària i altres 3 amb els regidors de turisme dels municipis veïns de Manacor Artà i Capdepera. dins de les accions que estem duent a terme dins el projecte East Mallorca.

Per que fa a la Conselleria de Turisme, compten amb el seu suport?

Els ajuntaments a través de la FELIB i l’Associació Hotelera de la Federació Hotelera de Mallorca hem pogut col·laborar i estar informats de les gestions que a través de cadascuna de les esmentades organitzacions s’han realitzat amb els representants de la Conselleria de Turisme i de les seves reclamacions a el govern central. Cal indicar també que s’ha estat avançant en un projecte d’especial interès per a la nostra zona i que s’està desenvolupant en estreta col·laboració amb la Conselleria de Turisme que és la ruta de gran recorregut GR East Mallorca. Com consorci si que hem tingut una connexió directa amb el Consell Insular amb el qual estan treballant mesures d’ajuda i col·laboració tant pel que fa a la promoció i suport a les nostres iniciatives dins el marc de l’East Mallorca.

Aquest any batles, regidors i components del Consorci havien assistit a fires de promoció. Han quedat inservibles els plans de promoció?
El COVID 19 i la crisi global generada ha colpejat com mai abans la nostra societat i amb inusitada intensitat la nostra indústria principal el Turisme. Plans, pressupostos i previsions han quedat inservibles davant la situació que estem vivint, anticipant un escenari futurs de gran incertesa però en el qual podem suposar que moltes coses canviessin a la cadena de valor turística, des de la demanda a l’oferta passant per la connectivitat i els canals de comercialització. Per això des del Consorci estem treballant en l’elaboració del projecte a llarg termini que hem anomenat “GUIA -R- Cala Millor 20/25”. Pretén ser un compendi d’eixos de treball a desplegar, des d’una visió territorial per transitar amb eficàcia a través de les fases de Resistència, Recuperació i Reorientació que indicava el professor Antoni Riera, en una de les anàlisis que des de la fundació Impulsa s’han realitzat , estudiant la situació actual creada pel COVID 19 i els seus impactes futurs.

Moltes gràcies pel seu temps Sr. Marcial, darrera pregunta. Ens pot anticipar si el Consorci té un pla de xoc per pal·liar la situació actual?
A tall d’avançament dir que es planteja desplegar un PLA DE COMUNICACIÓ DE XOC, adaptat a la nostra capacitat instal·lada local, avaluant contínuament les accions i l’estratègia, innovant en els elements de les creativitats de les campanyes publicitàries i de màrqueting, agilitzant el canvi de les prioritats per esquivar la incertesa. Així com impulsar i concentrarà els esforços promocionals en actuacions “IN HOUSE” aprofitant la promoció directa i induïda que tenen la celebració d’esdeveniments. Esdeveniments de caràcter Esportiu, Cultural i MICE més de viatges de Familiarització i de Premsa.
Foto: Promoció FITUR Madrid gener 2020.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada