“Tenim bones referències d’altres pobles amb característiques similars al nostre que ja estan aplicant un pla similar i els resultats són molt bons”

Vagi per dit que en línies generals m’ha agradat  el pla vial que ha presentat l’ajuntament de Sant Llorenç. És valent, no esquiva temes polèmics que poden dur controvèrsia, i pareix ser una aposta forta. Després ja se veurà si a la realitat es posa en bon funcionament i no queda en paper banyat, però aquesta és la meva primera impressió. Això no lleva que no sorgeixin dubtes o que en alguns punts encara es pugui millorar (supòs que per això estan les al·legacions), així que des de la redacció de Card.cat hem ajuntat algunes preguntes que ens han sorgit sobre el pla i les hem transmeses a la regidora de Seguretat Vial, n’Antònia Bauzà “Fil”, que molt gustosament ens ha contestat, la qual cosa agraïm davant l’àmplia entrevista que li hem presentat.

1. Siguem directes… aquesta reforma vial no agradarà a tothom. A Sant Llorenç hi ha molta gent acomodada que tota la vida ha aparcat davant el bar per fer el cafè. Com els convencereu perquè vegin amb bons ulls aquest canvi?

Els canvis mai agraden a tothom, ens acomodam al que tenim i qualsevol canvi de qualsevol tipologia ens espanta, però tenim bones referències d’altres pobles amb característiques similars al nostre que ja ho estan aplicant i els resultats són molt bons.

És un pla que haurà estat consensuat amb la ciutadania, fruit del consens i de les aportacions dels que s’han interessat per aquest tema. Per tant, no s’ha de veure com una imposició sinó més bé com un pla amb l’objectiu de millorar el trànsit dins el nucli urbà que a curt / mig termini ben segur beneficiarà el benestar de tots els residents.

2. I els comerciants i bars vos han dit la seva? Si no record malament a la darrera taula rodona de Card.cat no tots hi estaven d’acord, sobretot el bars.

Es va fer la presentació per a tots els ciutadans, comerciants inclosos, i ara durant tot el mes de juliol poden presentar els suggeriments que vulguin a l’esborrany. Alguns ja s’han posat en contacte amb nosaltres per manifestar la seva opinió i, evidentment, estam a la seva disposició per debatre entre tots el pla definitiu.

3.   Fins i tot he sentit alguns detractors vostres mencionar que “aquest pic gosen de proposar coses que els hi llevaran vots”. No teniu por d’haver-vos passat de rosca?

La gent que pensa que estam actuant per aconseguir vots està equivocada, aquest no és l’objectiu, mai ho hem fet i no ho farem ara. Ens agrada fer feina des del consens, estam ara aquí perquè el poble així ho ha decidit i hem de ser responsables amb el programa que presentarem. Un dels punts era l’elaboració d’un pla de mobilitat que retorni els carrers als vianants, a les bicicletes i reguli el trànsit en els nuclis urbans, tinent en compte els requeriments i necessitats de tots, i això és el que volem fer. 

Quan dius passar de rosca no sé a què et refereixes….és un pla que s’ha elaborat amb una empresa especialitzada en aquest tema, hem creat una comissió de treball on hi ha hagut tècnics i regidors, hem fet reunions amb veïns que ens ho han demanat i hem analitzat en detall els resultats de l’enquesta que es va fer, amb tot això s’ha elaborat l’esborrany del pla tenint en compte tots i cada d’un dels punts de vista però sense perdre mai la visió global que li volem donar a la mobilitat de Sant Llorenç. És obvi que alguns dels veïnats es veuran afectats de manera no tan positiva davant el portal de ca seva, però com he dit ho hem de veure i analitzar des d’un punt de vista global; per tant, passar-nos de rosca crec que no. Hem de pensar que publicam l’esborrany del pla, amb la intenció de ser transparents i donar l’oportunitat a tots els interessats que realitzin les aportacions i diguin la sevaper tal que el pla definitiu tengui pel màxim consens possible.

N’Antònia resolent dubtes  el dia de la presentació del pla.

4.   No vos faceu massa il·lusions, tampoc; els mateixos detractors també mencionen que quan s’implanti per octubre serà quan de veres demostrareu si sou valents  o no. Perquè una cosa és el que està escrit en el paper i l’altre que es faci complir. Quines mesures teniu previstes per fer-ho complir?

La implantació del pla de mobilitat es farà per fases. Quan s’aprovi de manera definitiva el pla (suposam que serà dins el mes d’octubre) hi haurà la seqüència d’implantació de les actuacions, amb els pressupostos de cada una d’elles. Algunes es podran implantar de manera imminent però altres estaran condicionades al pressupost.

Sabem que el que més “feina” durà de la implementació d’aquest pla serà la zona ACIRE, que ja existeix a altres indrets i podrem aprendre de les seves bones pràctiques per tal que sigui el més efectiu possible

5. Però posaran multes els policies? O apostareu més per policies dialogadors i educadors? 

Hi haurà d’haver una tasca educadora dels policies amb la ciutadania, com tot, aquest pla de mobilitat té el seu procés i el seu període d’adaptació; però una vegada consolidat clar que que s’hauran de posar sancions a aquelles persones que no respectin la normativa establerta, de la mateixa manera que es fa en tota la resta de normativa aprovada

6.   Algunes veus pensen que el problema del trànsit a la carretera (sobretot la d’Artà) se solucionarà poc amb la reforma. Com ho veis vosaltres?

És un dels objectius d’aquest pla de mobilitat, hi ha diverses actuacions previstes, com la instal·lació de semàfors com també passos elevats, que faran que es pacifiqui la circulació de les dues carreteres. Però cal recordar que actualment aquestes carreteres són del Consell de Mallorca i, per tant, l’Ajuntament no hi té competència; no obstant, tenim feta la petició que passin a ser carrers i així les actuacions que s’hi puguin fer ja dependran de l’Ajuntament i aniran coordinades amb la resta d’actuacions de tot el nucli.

7. A la redacció també ens han arribat congratulacions. Alguns alaben  l’accessibilitat a peu a l’escola i centre sanitari. Amb quina intenció ho heu fet? 

És obvi que aquests dos llocs que anomenes són uns dels llocs de més afluència de persones que s’hi desplacen, afegiria també la zona esportiva de Sa Teulera, on a poc a poc anam ampliant les instal·lacions i també té molta afluència de gent.

Per aquets motius s’han de fer carrers segurs per tal que la mobilitat a peu, patinet o bicicleta sigui la prioritat.

8.  D’altres, respecte al carrer Rector Pasqual,  no entenen com conjuga el concepte “circulació restringida” amb el fet d’abocar-hi el trànsit de 4 carrers. Per què s’ha exclòs Rector Pasqual de zona ACIRE?

 El carrer Rector Pasqual només rep trànsit de l’Acire i de carrers amb direccions invertides, per tant només dels veïns, es pot estudiar la proposta d’incloure també el carrer Rector Pasqual en aquesta zona.

9. En la presentació del pla vau destacar els canvis en el centre del nucli, el qual es converteix en zona ACIRE (Àrea de Circulació Restringida) i que, per tant, comporta que només hi tinguin pas els vehicles comercials i els vehicles dels residents en els carrers afectats. Però supòs que per fer això ja no s’usaran les aparatoses barreres grogues enmig del carrer. Quin serà el mètode elegit? 

No, no s’empraran les barreres, hi ha altres mètodes i ara estam estudiant quin és el que més es pot adaptar al nostre cas. 

Les barreres s’han hagut de tornar a posar perquè els pilons i les senyals que hi ha la gent no les respecta. Si entre tots en feim consciència segur que ho podrem aconseguir, ja que és un benefici per a tothom.

10.   Per fer el pla s’ha usat una enquesta “a qui ha volgut opinar”. Per què vau optar per aquesta opció envers d’una enquesta aleatòria?  

Les enquestes no són mai aleatòries, l’atzar és probabilitat i una enquesta sempre es fa a partir d’evidències. Quan vam dissenyar l’enquesta sabíem que era una mica llarga però era l’única manera de extreure tota la informació que s’havia d’aconseguir per poder redactar el pla de mobilitat. La intenció era arribar al màxim de ciutadans possibles per així poder analitzar tots els caires i opinions amb la finalitat d’extreure el benefici per a la majoria.

11. Ja arribam al final de l’entrevista i per això voldríem que ens aclarissis  alguns petits dubtes que ens han sorgit:  

  • En què consisteix exactament el que anomenau “pla elevat”?

Un pas elevat és un pas de vianants amb un ressalt d’asfalt, de manera que les persones creuen de banda a banda a un mateix nivell i els vehicles han de pujar i baixar les rampes (han de reduir la velocitat)

  • On aparcaran el cotxes en períodes de probable torrentada? 

S’haurà d’aparcar a les zones elevades del poble, com per exemple a l’Estació i al Parc Verd

 

12.  I fins aquí hem arribat. Que tengui bona ventura aquesta reforma vial tan necessària per als llorencins. Això sí, abans d’acomiadar-te encara te faré dir quan estaran enllestides les reformes vials de Sa Coma i Son Carrió.

La idea és que un cop arrencat el projecte a Sant Llorenç, facem l’estudi a Son Carrió d’una manera parescuda, ja sigui amb enquestes, reunions… Nosaltres ja tenim algunes propostes, però en el cas de Son Carrió són actuacions més dificultoses ja que implica treure la carretera del poble i per això hi ha diverses alternatives. Realment la infraestructura que s’hi faci dependrà del pressupost del qual disponguem.

A Sa Coma ja hi ha un pla fet. No és exactament com el de Sant Llorenç, però sí que tenim un pla de carrils segurs, de senyalització… Ja hi estam fent coses. Llavors queden  encara algunes petites actuacions, però això és com a Sant Llorenç, en cap cas xerram de plans definitius, sinó que s’aniran llevant, afegint o modificant coses segons vegem què funciona i què no.

N’Antònia posa somrient el dia de la presentació del pla.

2 pensaments a ““Tenim bones referències d’altres pobles amb característiques similars al nostre que ja estan aplicant un pla similar i els resultats són molt bons”

  1. Fa falta molta voluntat, valor i esforç per tirar endavant un projecte com aquest el qual de ben segur rebrà moltes crítiques i queixes de veïnats que es faran de manera pública, però que també serà alabat per molts altres que com sempre no sortiran a la llum. Sabent això, els llorencins podem estar orgullosos dels que ens representen. Estaria bé que hi hagués una bona part dels residents que s’impliquessin en el desenvolupament i millora d’aquest projecte, aportant cadascun d’ells la seva per tal d’obtenir el millor resultat i fer de Sant Llorenç un poble més segur.

  2. Molt bona iniciativa, ara toca possar el mes bò de cadascú per fer de Sant Llorenç un poble millor. També desde aqui voldria demanar als regidors que donassin exemple, i emprassin més la bicicleta, ò que vaguin a peu per dins del poble….????

Respon a Veïnada Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.