Entrevista als regidors Colau Bordal i Emília Díaz-Asensio

El dijous dia 17, va tenir lloc a l’Auditori Sa Màniga de Cala Millor, una reunió organitzada pel regidor de Turisme i Delegat de la zona costanera de Sant Llorenç des Cardassar, Colau Bordal, i la regidora de el Centre d’Adults, Neteja Edificis Municipals i Festes zona costanera, Emilia Díaz-Asensio, amb els representants de l’Associació de Veïns de sa Coma, AMIPA, i de l’Associació Balear de Porfíria, amb seu a sa Coma. Acabada la reunió va tenir l’oportunitat de parlar amb tots dos regidors per saber com ha estat la temporada turística, i els projectes per al proper any, i com han gestionat l’actual crisi ocasionada per la Covid 19, en els seus respectius departaments.

COLAU BORDAL GARCIA, regidor de Turisme i Delegat de la zona costanera

Sr. Bordal, com a regidor de Turisme, ens pot informar quants hotels han obert aquesta temporada a Cala Millor, sa Coma, i S’Illot, i si hi ha hagut qualque cas de turistes afectats per la Covid-19?
Generalitzant podríem dir que els que han obert un 30% del total d’hotels de la destinació Cala Millor, és a dir d’uns 140 van obrir uns 40, esperançats i amb valentia, ja que era més fàcil mantenir-se tancat, però a al final per les circumstàncies que tots coneixem la majoria tancaren, mantenint oberts un parell d’hotels que continuen oberts fins a mitjans d’octubre. Per part del Consorci Turístic de Cala Millor, es va crear el comitè de seguretat i vigilància de la destinació, en aquest cas en relació a la Covid 19, des del primer moment vam tenir clar que havíem de oferir una destinació segura i per això vam començar a realitzar cursos de formació a el qual van acudir en 15 cursos, uns 500 treballadors, i reunions de comitè en el qual avaluàvem i es feia un seguiment de tot tipus de problemes davant la pandèmia en el nostre destí, aquest comitè dirigit pel Dr. Sebastià Crespí, director de Biolinea, clínica Llevant, i Policlínic, Associació Hotelera i tots dos ajuntaments. Les dades que vam tenir van ser de mínims afectats en el que es referia a turistes (ja que la resta ho controla la Seguretat Social), i van ser la gran majoria turistes nacionals.

Actualment hi ha carrers de Cala Millor i sa Coma que estan en obres. Ens pot explicar l’objectiu d’aquestes obres?
Les obres que estan començant i les que estan a punt de començar en el nostre destí, vénen reflectides per la renovació de les nostres zones turístiques, tant a nivell estètic com d’infraestructures sanitàries, etc .., aquestes són. Reforma març fase carrer Baladres i carrer Golf (aquesta fase completa el passeig que ens porta des Cala Millor a S’Illot, juntament amb el projecte l’Avinguda de les Palmeres, que connecta els passeigs de Cala Millor i sa Coma. El carrer Són Naixent , és una reforma de la passejada conjuntament amb l’Ajuntament de Son Servera. Aquests projectes esmentats estan cofinançats pel fons de places turístiques i ajudes per la fallida de Thomás Cook. Vam finalitzar la segona fase de poliesportiu de sa Coma i el projecte de centre d’esports de Cala Millor, així com l’ampliació de l’escola de sa coma.

Quan està previst començar les obres de l’Avinguda de les Palmeres de sa Coma?
Estem pendents del projecte de seguretat i es començarà de seguida en menys de dues setmanes.

Per que fa a les obres de la depuradora, i senderisme tenen continuïtat?

Sí, vam seguir amb els projectes de finalització del terciari de la depuradora, platja i passeig de Cala Millor, Passeig Cristòfol Colom, etc., i noves rutes de senderisme i cicloturisme GR, conjuntament amb els ajuntaments de Llevant. Hem intentat agilitzar aquestes obres i projectes a fi d’oferir una dinamització de la feina en aquests moments tan difícils.

Tenen projectes, o campanyes previstes el Consorci de Turisme de Cala Millor per incentivar la campanya turística de l’any que ve?

De moment el que fem és estudiar a través d’una Guia, anomenada RESCO (resistència, recuperació i reorientació de Cala Millor), la qual ens dóna les pautes i analitzem i intuïm els canvis en la tour operació, reserves i desplaçaments, a més de projectes , promocions, etc., es farà una presentació de la guia en la segona quinzena d’octubre. També la guia ens ha servit per presentar-nos a un parell de subvencions de la Comunitat Europea i el Ministeri de Medi Ambient. Apostarem en projectes de campanyes de seguretat sanitària (continuar amb el comitè) promocions “In House” portar a les aavv al nostre destí i continuant amb la resta d’activitats que impulsem anualment.

Quin ha estat el motiu principal de la reunió que acaben de celebrar amb les diferents associacions de sa Coma?

El motiu principal ha estat per informar i atendre les diverses associacions de la zona costanera que fa a el servei que dóna actualment la nostra Unitat Sanitària de sa Coma, en la qual i després de reduir-nos l’assistència mèdica diària a dues vegades per setmana, actualment s’ha centralitzat a Cala Millor, a més de la pediatre, davant la qual cosa i a causa de les nombroses queixes dels veïns convoquem la reunió, de la qual es recolliran signatures, i es demanarà (de nou) una reunió. Entenem la dificultat de la problemàtica actual, però a el mateix temps necessitam tenir un servei encara que mínim, constant. També vam aprofitar per comentar temes comuns, com festes, educació, obres, etc.

Emilia Díaz-Asensio Muñoz, regidora de el Centre d’Adults, Neteja Edificis Municipals, i Festes zona costanera de Sant Llorenç des Cardassar

Emilia, com regidora responsable de la Neteja Edificis Municipals, a causa dels problemes ocasionats per la Covid-19. Han augmentat el nombre de treballadors?
Sí, l’equip de neteja s’ha vist reforçat en 6 persones, procedents de Serveis Socials, que fan les tasques de desinfecció, tant en col·legis com edificis municipals, seguint el protocol Covid i després d’haver fet el curs pertinent juntament amb la resta de operàries de neteja.

Com ha estat l’organització de la neteja d’Escoles i Centres Municipals?
Ha estat tot un repte i encara seguim intentant quadrar, no està sent fàcil, penseu que són tres nuclis, Sant Llorenç, Son Carrió, i sa Coma, amb tres cols, 3 escoletes, 3 de tot … En els edificis municipals amb més trànsit d’usuaris, a més de comptar amb màquines d’ozó, cedides per la Policia Local, s’està fent una desinfecció immediata entre usuari i usuari durant les hores en què es treballa amb públic. En els tres col·legis del municipi s’està fent igual. Durant l’horari lectiu hi ha personal encarregat de desinfectar classes, passadissos, aules d’ús comú, etc. Tot això sense oblidar la neteja a fons feta a consciència abans de l’inici de classes i que segueix fent-diàriament. Comptem amb un equip de treballadores, tant municipals, com de l’empresa externa que fan una tasca increïble i per part de l’Ajuntament s’està dotant de el material necessari, tant de neteja, aparells de desinfecció i equips de protecció dels treballadors.

A més de les pròpies competències que té assumides com a regidora, ha col·laborat amb els Serveis Socials?
Des dels Serveis Socials ens van oferir la possibilitat de posar en marxa un projecte creat per ells i de què tots sortim beneficiats. Unes 20 persones s’han incorporat a el servei de la comunitat fent treballs de tot tipus a canvi d’una remuneració que els ajudarà a suportar els temps que correm. Aquestes persones porten a terme treballs petits de pintura, jardineria, desinfecció de parcs, edificis, brigada i que no requereixen d’una gran especialització, però que resulten molt necessaris per al manteniment del municipi. S’ha elaborat una llista de necessitats i s’aniran fent a poc a poc durant els propers mesos

Quines activitats del Centre d’Adults es van a impartir aquest any?

Arrencarem a l’octubre amb els cursos acadèmics de cada any, els d’Acollida lingüística i cultural és gratuït i s’imparteix a l’Espai 36, i per a novembre amb els d’Alemany, Anglès i Català, així com algun relacionat amb la Informàtica que s’oferiran el els tres nuclis. La resta serà una mica diferent aquest any. A causa de les restriccions, els cursos relacionats amb l’activitat física queden descartats, de moment, perquè no podem garantir el compliment de les normes, que són canviants cada dia. Això no vol dir que en un futur no es puguin posar en marxa. La novetat és que ens centrarem més en tallers setmanals, que ens permeten adaptar-nos als canvis, causant el menor perjudici possible tant a assistents com a professors en cas que no es puguin dur a terme per qüestions sanitàries. Aquests tallers estaran relacionats amb la cuina tradicional mallorquina, maridatges, menjar saludable, així com elaboració de productes ecològics tan en auge durant el confinament (sabons, espelmes …). Tot quedarà llest en les pròximes setmanes i traurem el fullet informatiu per començar amb les inscripcions.

Com regidora de Festes ha tingut poca feina aquest any …

Doncs sí, les Festes de juliol i de setembre, aquest any han passat a un segon pla, tot i tenir-les planificades abans del confinament i celebrant després d’ell, el més coherent era no fer res per evitar rebrots. Així es va fer amb les de juliol a sa Coma, i agost a S’Illot. Aquesta decisió va ser unànime per part de tot l’equip de govern en els tres nuclis, aquest no és any de festes i el pressupost va passar directe a Serveis Socials. Arribat setembre, tot semblava millorar una miqueta i es va programar un petit concert de cambra amb alguns músics de la Banda de Música de Sant Llorenç per al diumenge 13, després de la Missa solemne en honor de la Mare de Déu, a Sa Coma, que es va veure posposat per la publicació del GOIB, de la Conselleria de Salut i Consum de l’11 de Setembre, augmentant les restriccions respecte a les festes populars. Això no obstant, i si no hi ha canvis, es durà a terme el proper diumenge dia 27, després de la missa dominical a les 11:30 hores.

Alguna cosa més que afegir?

Finalment, fer un esment a tot el personal municipal que s’està emprant al màxim per atendre les demandes dels usuaris. El més proper a nosaltres és la Delegació de sa Coma, i en ella tant Serveis Socials, Banc d’Aliments, Medi Ambient i Administratius estan donant el 500% cada dia. I la Brigada, i la Policia Local, i Protecció Civil, en la mateixa línia, coordinats perfectament per atendre les necessitats, que ara per ara, són moltes. GRÀCIES A TOTS.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.