“El comerç local es pot beneficiar del comerç online”

Sempre és un gust presentar llorencins i llorencines que estan triomfat en el món laboral, cadascú en la seva especialitat. He de reconèixer que desconeixia l’èxit de l’entrevistat  d’avui, Xavier Idevik, però una ullada per la premsa me’l va fer descobrir (concretament  a un article del diari Ultima Hora). Per això ens hem posat en contacte amb ell per fer-li quatre preguntes  i que ens digui com treballa a l’empresa especialista en comerç online DonDominio, com a director de màrqueting. 

 

Xavier, a la paradeta de l’empresa on treballa durant un esdeveniment realitzat a Madrid..

1. Siguem clars… comerç online i de proximitat són compatibles?

A primera vista, pot parèixer que són dos termes contradictoris; no es suposa que si obris una tenda online és perquè vols tenir clients d’arreu del món i vendre més? La meva opinió és que un comerç local es pot beneficiar del comerç online, però com?

Hem de tenir en compte que, encara que estem parlant de comerç online, no vol dir que l’objectiu hagi de ser créixer fora del teu mercat actual, el comerç online et pot ajudar a oferir millor servei dins el teu poble. Posem per exemple una carnisseria local, una de les principals avantatges de crear un comerç online és que passaria a tenir la tenda oberta les 24h del dia, podria rebre comandes a totes hores, les quals o bé podria preparar per a què les passin a recollir o, si té els mitjans, començar a repartir-les a domicili. La tenda online seria un servei o canal complementari de venda.

Al ser un comerç de proximitat, i crear un comerç online, pots aprofitar la confiança que ja tens de la gent per a crear campanyes, ofertes o publicacions per xarxes socials que agafin força dins el teu àmbit geogràfic. Seguint amb l’exemple de la carnisseria: a qui no li faria ganes, un cap de setmana d’estiu, quan veu per Instagram que la carnisseria té una oferta per productes de barbacoa, passar a comprar-ne o demanar que n’hi duguin?

Pots aprofitar el fet de tenir presència online i offline, si algú vol provar, tocar… un producte; pots fer sessions al teu local de proves, i després que et facin les comandes online, aprofitant els avantatges dels dos mons.

A més, al ser un comerç de proximitat, coneixes els gustos dels teus clients i poder vendre a través de comerç online et permet seguir amb la personalització que ofereixes físicament, cosa que et dona un gran avantatge en enfront de grans superfícies online.

En definitiva, el comerç de proximitat ha de veure el comerç online com una eina que es pot adaptar a les seves necessitats i aportar valor afegit, no com un competidor. Tenint en compte el que hem comentat, el fet de tenir un comerç online, no ha d’implicar que hagis de llançar el teu negoci fora del teu mercat actual.

 

2. Què els aconselleries idò als comerços locals de Sant Llorenç en aquest sentit?

Que no tenguin por de crear una pàgina web per als seus negocis i començar a tenir presència en el món online, és important destacar que, si es fa una pàgina web, no es té perquè crear-la ja com a tenda online des d’un inici, es pot tenir una pàgina web per mostrar informació, formes de contacte, anar posant noticies de novetats, horaris…

Avui en día, la gent cada vegada consulta més Internet per a saber on comprar o trobar informació, el simple fet de tenir una pàgina web informativa pot fer que es decantin per acudir al teu comerç.

3. I ajuntar-se a través d’una associació per dur a terme “la part online” els podria anar bé  o millor que cada un batalli pel seu compte ja que poden ser negocis molt diferents?

Pens que la combinació dels dos seria el més efectiu, pot ser un gran avantatge tenir una plataforma comuna on es puguin donar d’alta tots els comerços, i a part que cada comerç després tengui la gestió del seu propi espai i pàgina web.

4. I les institucions públiques (ajuntament, Govern, Consell…) hi podrien aportar res?

Sempre hi ha la possibilitat d’ajudar, no té perquè ser amb ajudes directes, per a començar, per exemple, podria ser amb formacions on els comerços locals puguin aprendre les bases per a crear la seva presència online .

5. Per molt que se digitalitzin els nostres negocis de poble tenen res a fer contra gegants com Amazon?

El comerç de proximitat parteix amb els avantatges que hem comentat a la primera pregunta, si aconsegueix aprofitar-los i dur-los al món online, podrà competir contra gegants com Amazon.

6. Per no anar més enfora Card.cat neix de la digitalització de la revista de paper Flor de Card. En molts de punts és evident la millora (arribada a més número de gent, notícies més immediates, menys despeses…) però també té l’altra cara de la moneda (certa deshumanització i fredor “online”; els escrits tendeixen a ser més breus i directes, molt dominats per la imatge, però menys reflexius; molts d’articles en poc temps que a vegades no dona temps a degustar…). Què trobes d’aquesta altra cara de la “digitalització”?

En aquest punt ja entra en joc la labor del propi encarregat del mitjà digital. Com comentes, gràcies a la facilitat que té el món digital per a publicar qualsevol tipus de contingut, et pots trobar aquesta part negativa dels continguts.

Com a encarregat s’ha de tenir la suficient responsabilitat per a saber quin tipus de contingut és vàlid per publicar i quin no; per exemple a DonDominio actualment estam fent un gran treball al nostre blog: blog.dondominio.com. Hi publicam dues entrades setmanals de continguts diversos, els quals es preparen amb setmanes d’antelació i passen diverses revisions abans de ser publicats.

Una part interessant que es pot fer com a mitjà de premsa és per exemple seguir publicant en paper, però de forma menys recurrent. Tenim per exemple un client, ecommercenews, que a part de la part digital, publiquen també una revista trimestral amb els millors articles, de forma que els seus lectors puguin seguir tenint la part personal i sentir el tacte del paper.

7. Anant al teu vessant més personal, com ha estat el camí fins arribar a  director de marketing de DonDominio?

Vaig començar a treballar a DonDominio al desembre de l’any 2011, a l’estiu havia deixat el currículum ja que coneixia en Mateu Santandreu (Mora), que estava treballant allà i encara hi segueix (som els dos llorencis de DonDominio) i en Joan Miquel, CEO de l’empresa i que havia conegut jugant a futbol amb el Manacor.

Vaig començar ja que necessitaven ajuda a la part d’atenció al client de DonDominio, abans de la meva entrada hi havia una persona responsable del servei d’atenció i amb jo vam doblar el departament 🙂

Després d’uns anys de treballar en del departament d’atenció al client, volia créixer dins l’empresa i vaig començar a combinar el treball amb estudis sobre màrqueting, analítica web i business intelligence. Mentre cursava els estudis, anava mostrant treballs i exposant idees d’accions que podríem dur a terme, cosa que va agradar i em va permetre canviar del departament d’atenció al client al de màrqueting, secció que vaig passar a dirigir.

Després de quasi 10 anys, estic molt content de l’evolució i creixement que he tingut. Per part de l’empresa vam acabar 2020 gestionant més de 440.000 dominis per a 170.000 clients, sent la segona empresa espanyola més gran del sector.

Xavier en plena tasca.

8. Quines són les teves funcions exactament?

Actualment a l’equip de màrqueting de DonDominio som tres persones; ens encarreguem de xarxes socials, campanyes, promocions, publicitat online, participació a esdeveniments, blog, webinars, col·laboracions, SEO…

Dins tot això, la meva funció és definir totes les estratègies a seguir, revisar que s’estiguen duent a terme correctament i coordinar tot l’equip, a part també m’encarreg de la part de Business Intelligence (creant panells de dades i informes de resultats) i de contactes amb proveïdors.

9. Hi ha alguna empresa llorencina amb la qual hagis treballat? Com ha estat l’experiència?

Mitjançant el comerç online encara  no. Però sí mentre estudiava. Em passava tots els estius fent de repartidor a les 3 Jotas, on vaig passar moltes bons moments podent treballar amb amics de tota la vida com en Joan Galmés i Mateu Massanet. Quan ens veiem avui en dia encara tenim històries que contar d’aquells dies!

10. Te record des de ben petit perseguint pilotes pel Moleter. Encara te calces les botes de futbol alguna vegada o ja has quedat definitivament atrapat al món digital?

Encara intento poder combinar els dos mons! He de dir que els darrers anys han estat complicats, nosaltres treballam al món digital, però ens agrada poder sentir la proximitat de la gent també, una de les estratègies que seguim és la participació a esdeveniments sobre transformació digital, màrqueting, web… que es realitzen arreu d’Espanya. És un orgull anar a ciutats com Barcelona, Madrid, Sevilla, Bilbao… i que la gent conegui l’empresa i s’alegri de poder parlar amb les persones que hi ha darrere, per aquest motiu he hagut de viatjar molt i m’ha estat complicat compaginar el futbol amb la feina. Així i tot, he pogut tenir presència als dos darrers ascensos del Carde, des de 1a Regional fins a Tercera Divisió, un altre motiu d’orgull 🙂

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada