“Poder estar un estiu representant la mateixa obra en un mateix espai és un regal”

BRAVURA és una obra de teatre físic, sense text, interpretada i dirigida per la companyia MOVIMENTS (formada per la llorencina Rosa Forteza Nicolau Blau i Alejandro Navarro) que podreu veure a l’Auditori Sa Màniga cada divendres a les 21’00 hores del 18 de juny al 10 de setembre. Ja que compartirem un  estiu cultural amb ells hem decidit atracar-nos-hi i que ens contin en primera persona com afronten aquesta aventura. 

1. Sigueu sincers… no vos fa vertigen representar una obra del  18 de juny al 10 de setembre  (ni més ni manco que 13 funcions)?

Vertigen no, per nosaltres és tot un privilegi poder dir que tenim temporada en un teatre; i volem començar agraint aquesta proposta de l’Auditori Sa Màniga amb el suport de l’Ajuntament de Sant Llorenç. Que una companyia pugui estar un estiu representant la mateixa obra en un mateix espai és un regal. Per a un projecte que s’ha acabat de fer, poder representar 13 funcions seguides fa créixer l’espectacle, madurar-lo de tal manera que després no et fa por anar a representar-lo a fires i festivals. 

2. Havíeu fet mai una estada tan llarga o vos hi estrenau? 

Amb un espectacle de la nostra companyia ens hi estrenem. Però la cia. MOVIMENTS també col·labora amb altres companyies. En aquest cas va ser amb La Mecànica al Festival d’Avinyó, França, on vam fer 20 actuacions en tres setmanes, una actuació per dia. Això sí que va ser tota una aventura, a les 9’00 hores entràvem al teatre, a les 10’00 hores la funció, a les 11’20 h acabava l’espectacle; recollir en tres quarts d’hora i a les dotze ja entrava la següent companyia. I al capvespre anàvem a repartir publicitat per la ciutat intentant convèncer al públic que el teu espectacle era el millor d’entre el miler que es representaven durant el festival. Això sí que va ser una temporada dura a la jungla d’Avinyó.

3. Xerrant de vertigen… també ho és ser pares recentment (enhorabona per cert) i embarcar-se en aquesta aventura. Com ho heu fet?  Ha estat difícil conciliar la vida laboral i familiar? 

Gràcies! Quan ho penses sembla impossible, però quan hi ets ho fas i a poc a poc tot surt endavant. Sí que canvia el ritme de feina, ja que els temps els marca la petita i la creació va al darrere seu. 

4. L’obra es titula Bravura, i en la portada veim n’Alejandro en una forma un poc taurina. Quin missatge volíeu transmetre? 

La fotografia pertany al procés de creació de l’espectacle i intenta expressar la bravura animal que sorgeix quan aquest té por i ataca per defensar-se. Aquest instint animal que fem servir per sobreviure. No és ni bo ni dolent, és animal. 

5. I indicau que és una reflexió sobre la masculinitat. Se refereix a aquesta masculinitat tan mal entesa i per mala sort tan d’actualitat en la nostra societat? 

Exacte, l’espectacle neix de la reflexió sobre aquesta masculinitat que ha heretat la violència com a valor. Posam de manifest que el principal problema recau en la mancança d’intel·ligència emocional. En general, la societat té poques eines per descriure un sentiment o una emoció. 

6. En escena només surt n’Alejandro, però na Rosa també ha participat en la creació de l’obra. Ens explicau com ha estat la gestió de l’obra?

Teníem en ment fer un solo de n’Alejandro i na Rosa encarar la direcció. Quan na Rosa va quedar embarassada vam decidir que era un bon moment per dur a terme el projecte. Una vegada l’espectacle va anar evolucionant, sí que na Rosa ha passat a col·laborar també damunt l’escenari amb unes petites intervencions.

Un moment de l’assaig amb n’Alejandro a l’escenari i na Rosa en els comandaments

7. L’obra l’heu preparada a sa Màniga a través d’una estada artística. Com ha anat evolucionant mentre l’assajàveu? 

Realment ha estat un procés curiós. Normalment primer s’assaja en un local i al final del procés entres al teatre. Amb aquesta col·laboració, hem pogut estar a l’auditori des de l’inici i això ha enriquit el procés, podent investigar amb les llums com un llenguatge més i pensar l’espectacle amb les dimensions de Sa Màniga. A part hem pogut jugar amb les escultures d’acer inoxidable creades per en Felip Blau instal·lades a l’escenari.

8. Per cert… vos han tractat bé a l’auditòrium? 

Si, això sempre. L’Auditori Sa Màniga té un personal molt atent i professional. També té una infraestructura tècnica molt gran, això fa que l’espectacle tengui tot el que demana. Agraïm l’aposta per les companyies locals i donam suport que els teatre i sales s’omplin d’activitat; ja que les companyies necessiten d’espais i els espais necessiten activitat més enllà només de l’exhibició. Volem convidar  la resta de teatres que tenguin companyies residents.

9. Pel que sé en Felip Blau, ben conegut al poble pel seu art amb el ferro, vos ha donat un cop de mà. Com ha estat aquesta col·laboració?

En Felip sempre ha participat en els nostres processos creatius. És una peça clau dins la companyia, aportant el seu art a les nostres necessitats. De les quatre produccions que hem fet amb la cia. MOVIMENTS ha participat en totes: L’Amor de les tres taronges; Lady, Frank & Stein; Zoom; i ara Bravura.

Una de les escultures de Felip Blau que podrem veure en l’escenari

10. És una obra de teatre físic, sense text i la feis durant setmanes a Cala Millor. Pot ser una oportunitat d’apropar a la fi els nostres turistes a l’art, més enllà només del sol i platja? És un tipus de públic amb el qual comptau?

Exacte! Des de sempre havíem pensat que a Cala Millor, amb la quantitat de turistes que hi ha i un auditori de qualitat, la desconnexió entre els dos sectors era molt gran. És un dels objectius que ens agradaria aconseguir, que els turistes puguin tenir una oferta cultural de qualitat. I ens agradaria que aquesta proposta no es quedés només en un esdeveniment d’aquest any, sinó que es vagi instaurant any rere any, i així poder tenir una oferta cultural durant els estius a Cala Millor i que pugui ser un referent dins Mallorca.

11. Sense quasi adonar-nos-en ja fa un bon grapat d’anys que anau rodant amb les vostres obres. Ara que ja no sou tan principiants i podeu fer un anàlisi de tots aquests anys, quin és el bagatge que feis de la vostra carrera? Ha estat com havíeu imaginat o hi ha hagut algunes decepcions que no esperàveu?

Decepcions n’hi ha moltes… la cosa és no desistir. Lluitar contra totes les impossibilitats, tenir constància i perseverança i fer carrera espectacle darrere espectacle. No ens en penedim de cap decisió. Si no haguéssim passat moments de precarietat econòmica no haguéssim pogut formar-nos durant més de quinze anys en les arts escèniques. Si no ens haguéssim format amb els millors professionals, avui en dia no tindríem mètode, ni tècnica, ni recursos artístics. Si no haguéssim fet la nostra companyia seguiríem esperant que els altres ens cridessin per col·laborar amb ells o esperar a fer un càsting.  

12. Fa poc vos heu traslladat definitivament a Mallorca. Quins és l’ambient teatral que heu trobat? Vos ho esperàveu? 

Realment no ens ha sorprès molt ja que mai hem deixat el contacte amb l’ambient escènic de Mallorca. M’ha sorprès positivament ja que trobem que hi ha iniciatives molt interessants que comencen a dur-se a terme, i ganes de fer-ne més i millor.

13. Permeteu-me fer-vos una pregunta un poc delicada… Supòs que heu sabut de la polèmica a l’Institut del Teatre. Vosaltres, com a exalumnes d’aquesta institució, què n’opinau? A la vostra època ja hi havia algunes queixes al respecte? 

A la nostra època no hi va haver aquesta força de l’alumnat que hi ha hagut ara. Sabem d’algun comportament no adequat per part d’alguns professors i d’alguns alumnes que es van queixar a direcció, però sense transcendència. També cal comentar que la gran majoria de professors tenen un comportament exemplar en la docència. Crec que poder denunciar actituds no adequades dins la professió ha estat un pas important, ja que hi ha molts clixés mal entesos pel simple fet de voler dedicar-te a les arts escèniques. De fet, el nostre espectacle defensa una nova actitud davant les relacions humanes. Defensa la intel·ligència emocional en contraposició a la violència i a l’abús de poder heretats durant molts anys.

14. Per acabar… Com teniu preparat el futur? A part d’aquesta obra, en teniu d’altres en previsió o feis comptes fer alguna altra activitat relacionada amb el teatre (per cert, al municipi encara no hi ha cap escola específica de teatre físic o circaire, aquí ho deix…)?

El futur l’anem construint dia rere dia. Som professionals de les arts escèniques i no ens espanta res que tingui relació amb aquest camp. Crear, produir i ensenyar són els pilars de la nostra companyia. I ara tenim un projecte nou entre mans; una nau de creació a Sant Llorenç. Seguirem informant de les novetats….

Ja fa un any que ens hem instal·lat a Mallorca i hem generat tres projectes: una maternitat/paternitat, un espai i un espectacle; no ens fa vertigen embarcar-nos en aventures noves. 

15. Voleu afegir res més?

BRAVURA el podreu veure a l’Auditori Sa Màniga cada divendres a les 21’00 hores del 18 de juny al 10 de setembre. Esperem compartir amb vosaltres una nit de divendres d’aquest estiu.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada