Del dilluns 14 al diumenge 27 de juliol de 2025. El dilluns 14 de juliol, a primera hora del matí, vàrem partir de Palma en direcció a Califòrnia, fent escala a Munic abans d’agafar el vol cap a San Diego. Amb el canvi horari de nou hores —quan allà és de dia, a Mallorca ja és de nit—, vàrem arribar al migdia del mateix dia. El primer dia el dedicàrem al descans i a adaptar-nos al nou horari i entorn.
A partir de dimarts, en Gabriel Fiol començà una setmana d’assajos intensius per preparar tres concerts dins el Festival Tramonto, celebrat a la Library d’Encinitas, una biblioteca molt especial amb un auditori que compta amb un piano de cua i vistes espectaculars a l’oceà Pacífic. El festival està dirigit pel pianista Jacopo Giacopuzzi, que ja coneixíem per haver inaugurat el FestMusic Mallorca el passat 12 d’abril al Palau Can Vivot, juntament amb la seva germana, la pianista Maddalena Giacopuzzi, en Biel, i la violinista Anastasiya Petryshak, coneguda per col·laborar amb Andrea Bocelli.
Tot i els dies intensos de feina, també hi hagué moments per compartir bons àpats i converses. Record especial per la paella espanyola que vàrem cuinar a casa d’en Jacopo i per un sopar exquisit en un restaurant italià, en honor a les arrels de la família Giacopuzzi (Jacopo és resident als EUA, i Maddalena a Itàlia). Alguns dels assajos es dugueren a terme a cases particulars, com les de Jeanne i Monique, que tenen cadascuna dos pianos de cua i acullen assajos, concerts i àpats per als músics i convidats.
Els concerts del Festival Tramonto:
Divendres 18 – “Liquid Harmonies”
Programa:
The Four Seasons – Antonio Vivaldi / Max Richter
Fountains of Rome – Ottorino Respighi
Aquarium i The Swan – Camille Saint-Saëns
Mar d’Arrels – Gabriel Fiol
Dissabte 19 – “Echoes of the South”
Programa:
7 Canciones Populares Españolas – Manuel de Falla
Bachianas Brasileiras núm. 5: Aria – Heitor Villa-Lobos
Spanish Dance – Myroslav Skoryk
Rapsodie Espagnole – Maurice Ravel
The Four Seasons of Buenos Aires– Astor Piazzolla
Diumenge 20 – “Eternal Classics”
Programa:
Sonata per a violoncel núm. 3, op. 69 – Ludwig van Beethoven
Sonata per a violí i piano – Nino Rota
Trio élégiaque núm. 1 – Sergei Rachmaninoff
A més de la música, vàrem gaudir de la costa del Pacífic i les platges d’Encinitas, on el cel sol estar ennigulat i el clima és suau i agradable. Amb na Lida, la nostra filla, participàrem a les activitats familiars de la biblioteca: tallers, jocs i espais infantils plens de vida. També visitàrem dues joies culturals de la zona: el Children’s Museum of Discovery i el San Diego Botanic Garden.
Concert a la Library de Falbric.
El dilluns 21 vàrem oferir un concert amb Carme Garí, Gabriel Fiol i Jacopo Giacopuzzi a la Library de Falbric. Aquesta experiència ens va mostrar fins a quin punt les biblioteques californianes són veritables centres culturals vius, amb una gran participació de la comunitat. Moltes persones formen part d’associacions musicals, col·laboren com a patrocinadors, acullen músics a casa seva i organitzen concerts privats.
El programa del concert estava dividit en tres parts:
Una primera amb cançó i òpera italiana.
Una segona amb peces instrumentals de Beethoven.
Una tercera de música espanyola, amb cançó i sarsuela.
Aquesta darrera part s’inicià amb “Es vou veri vou”, una cançó popular mallorquina interpretada per Carme i en Biel, que emocionà profundament el públic assistent.
Descobrint San Diego: Els dies següents els dedicàrem al turisme i a conèixer l’essència de San Diego. Vàrem visitar el Disneyland Park, el famós San Diego Zoo i assistírem a la inauguració de la temporada d’estiu de la La Jolla Music Society, en un auditori modern que em recordà al Palau de la Música Catalana. Vàrem assistir als dos concerts inaugurals i conèixer els principals patrocinadors del cicle, gràcies a la mà de ProtoStar Group, el patrocinador nord-americà del FestMusic Mallorca, sense el qual aquest viatge no hauria estat possible.