Pinzellades legals sobre el Covid19 (Presentació)

La crisis sanitària del COVID-19 ha vengut acompanyada d’una allau normativa. Algunes d’aquestes normes, per la seva importància general, han arribat a ser conegudes per tots per la ressonància que han tengut en els mitjans de comunicació i en les xarxes socials.

No obstant això, he observat que algunes d’aquestes informacions no acaben de combregar, en la seva totalitat, amb la normativa que pretén reflectir i, per altra banda, que no sempre la informació engloba la totalitat de la normativa que aquests dies es publica.Així, trobem, entre la normativa estatal i balear, alguns reglaments referits a aspectes puntuals que, malgrat no han sortir molt als mitjans de comunicació, sí que poder ser d’interès segons la situació en què ens podem trobar cada un de noltros.

En aquest darrer sentit, s’han publicat distintes normes sobretot referides a la vigència de molts de permisos i títols administratius, que van des del DNI, al permís de circulació, o els títols nàutics del PER. Altres normes fan referència als terminis tributaris, i fins i tot trobem unes instruccions de gestió dels residus i del reciclatge en temps del COVID. Així, pot resultar útil, en la quotidianitat,  el coneixement de cada una d’aquesta normativa.

Aquest és un dels motius que va engrescar-me a redactar aquestes píndoles legals relatives al COVID. L’altre motiu serà desfer informacions legals errònies, i en alguns cop malintencionades, que es publiquen arran de la crisis del COVID. Així, per exemple, s’ha publicat (dins un context que convidava a pensar en una centralització íntegre de competències autonòmiques i locals, eliminant qualsevol signe d’autonomia) que, amb motiu de l’estat d’alarma, l’Estat va “centralitzar competències”. En canvi, la realitat ens ensenya que només les policies autonòmiques i locals han quedat sota les ordres directes del Ministre d’Interior, en la mesura que sigui necessari per a la protecció de persones i béns, podent-los imposar serveis extraordinaris. Però llevat d’aquest punt, el mateix Decret d’estat d’alarma declara, com no pot ser d’altra manera, la conservació de les competències de cada una de les Administracions.

Aquest espai, així, pretén aproximar al lector, i de forma directa, la pròpia normativa per fer-la entenedora al públic general, perquè només el coneixement fonamentat d’una matèria es pot configurar com a autèntica protecció davant el dubte o la informació falsa.

La base legal en què es fonamentaran aquestes petites pinzellades serà la normativa estatal publicada al BOE, i l’autonòmica balear publicada al BOIB. El compendi de tota aquesta normativa la podeu consultar en el següent enllaç (trobareu la norma tal i com s’ha publicat al BOE):

https://boe.es/biblioteca_juridica/codigos/codigo.php?id=355

Aquest mateix compendi ha estat estructurat i, en part, resumit per l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el sentit de què cada disposició compta amb una paraula clau, i un petit resum de l’objecte de cada norma. Així, aquí no trobarem la norma però sí un petit resum de cada norma publicada al BOE i al BOIB.  Aquest treball es pot consultar a l’enllaç següent, clicant en l’etiqueta Compendi estatal i autonòmic COVID-19 elaborat per l’Advocacia:

http://www.caib.es/sites/advocacia/ca/normativa_estat_dalarma_covid-19/

 

Tot això, amb el desig i la il·lusió de què aquest espai pugui ser d’interès a cada un de voltros, convidant-vos a la formulació de preguntes i consultes sobre matèries que vos puguin ser d’utilitat pràctica i quotidiana.

7 comentaris a “Pinzellades legals sobre el Covid19 (Presentació)

    • Gràcies! Content de què t’hagi agradat la proposta!
      Esper estar al nivell de les expectatives! 🙂

      VA:F [1.9.22_1171]
      Puntuació: 0 (de 0 vots)
  1. Au idò… m,anim amb la primera pregunta. Quan Torra reclama a Sánchez que retorni a Catalunya la competència de Sanitat, entenc que demana una cosa que de veres no li han llevat?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Puntuació: +1 (de 1 vot)
    • L’article que acompanyes fa referencia, entenc, a dos àmbits. Un seria el confinament, i l’altra l’adquisició de material per a la gestió sanitària.

      Envers el confinament, la competència és Estatal que, en les mesures especifiques al territori català, ha actuat a instàncies de la Generalitat de Catalunya (tant establint i prorrogant el confinament perimetral de la zona d’Igualada com, avui mateix, aixecant aquesta mesura).

      Envers la compra centralitzada, no es tracta tant d’una competència sinó d’una tècnica de gestió utilitzada en contractació pública, amb caràcter general i habitual, pel supòsit que distintes entitats hagin de comprar un mateix material amb la finalitat de què, enlloc d’anar a comprar cada una d’elles, es faci una sola compra en conjunt (evitant sobrecostos i, en aquest cas concret, el problema de l’escassetat i el transport de material). No obstant això, aquesta tècnica no impedeix a ningú seguir el seu camí individual.

      La norma que, segons els mitjans, va permetre aquesta compra centralitzada fou el Reial Decret Llei 6/2020, de dia 10 de març. En realitat, aquesta norma simplement va ampliar aquesta tècnica no només a medicaments o productes sanitaris (respecte dels quals ja estava previst des de l’any 1986) sinó també va incloure qualsevol producte necessari per a la protecció de la salut. Així, sí que es va ampliar la facultat de l’Estat envers la compra centralitzada (abans limitada a medicaments i productes sanitaris i ara també envers qualsevol producte necessari per a la protecció de la salut), però en cap cas s’impedia o es suspenia la compra autonòmica (com a la fi s’ha produït).

      Que la tècnica de la compra centralitzada no hagi sortit bé és una cosa, però no es pot confondre en què s’hagin centralitzat competències. (sí que és cert que el Decret d’alarma permet la confiscació de material necessari i, molt possiblement, per això moltes Comunitats van optar per la compra centralitzada enlloc de seguir endavant amb la seva compra individual no fos cosa que una vegada arribat el material l’Estat el pogués requisar).

      Així, les Comunitats mantenen totes les competències que tenien abans de l’estat d’alarma (amb l’excepció de la policia) sense perjudici de què s’hagin aplicat fórmules ordinàries de gestió centralitzada (que s’utilitzen habitualment), però que en cap cas han afectat a la competència pròpia de cada Administració. Amb tot, no s’entén jurídicament (sí políticament) la reclamació que es formula.

      Si no era això, exactament, el que em demanaves, (o si no he acabat de contestar-la) torna’m a formular la pregunta! 😊

      VA:F [1.9.22_1171]
      Puntuació: 0 (de 0 vots)
  2. Pedro, crec que les altes esferes et necessiten de comunicador…o és que les altes esferes juguen a confondre’ns intencionadament? En tot cas, gràcies per desfer els embulls.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Puntuació: 0 (de 0 vots)

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada