Comunicat de FAPA Mallorca en relació al protocol de desescalada referent al món educatiu publicat pel Ministeri de Sanitat

FAPA Mallorca vol expressar la seva sorpresa en relació al protocol de desescalada referent al món educatiu que ha publicat el Ministeri de Sanitat.
Com tothom sap, el comitè d’experts que elabora els diferents protocols i fases del procés de confinament i, ara, de desescalada, segueix criteris sanitaris i de salvaguarda de la salut de les persones que, òbviament, compartim. El que ens resulta estrany és veure que s’està iniciant el procés de desescalada a diferents àmbits, com l’econòmic o el cultural entre molts d’altres, i les mesures que es prenen a l’àmbit educatiu no van acompassades amb la realitat de la resta de la societat.
Una la mesura que més crida l’atenció és l’obertura dels centres educatius en l’etapa 0-6 (escoletes i escoles) per aconseguir una millor conciliació de la vida familiar i laboral, en el cas de les famílies que puguin acreditar que tots els progenitors han de fer feina de forma presencial i sense mesures de flexibilitat horària, o per raons de protecció dels infants.

En primer terme, per ventura seria un bon moment per exigir de forma dràstica i global aquestes mesures de flexibilitat i teletreball en tots els casos que sigui possible i només acceptar la possibilitat de realitzar treball presencial si és imprescindible. Això significaria potenciar el teletreball de forma valenta en aquesta etapa. En segon terme, és molt evident que la mesura queda coixa en tots els seus aspectes si la possibilitat de realitzar la conciliació només és per a infants 0-6. Què faran les famílies amb infants escolaritzats d’Educació Primària? O de què servirà si aquests alumnes de 0-6 anys tenen germans de 8, 10 o 12 anys? Evidentment els infants no poden quedar tots sols a casa i les famílies s’han d’incorporar a la feina per qüestions econòmiques, a nivell social i a nivell individual. Per tant, quines solucions s’aporten? En el protocol del Ministeri cap ni una. Per això exigim mesures que donin una solució real a la necessària conciliació laboral i familiar en aquests propers mesos.
L’obertura dels centres de Primària en els mateixos supòsits que els infants 0-6 podria ser
solució, altres permisos retribuïts per conciliar fins a final de curs o altres solucions són
necessàries perquè si no l’única opció que quedarà serà no anar a la feina o ajudar-se del suport familiar, en el cas de tenir-lo, i que, recordem, majoritàriament consisteix en els padrins i padrines, població especialment de risc durant aquesta pandèmia.
Per tot això, la nostra Federació demana sentit comú i exigeix mesures conciliadores reals i plurals per a tots aquells treballadors i treballadores que així ho necessitin. Parlam de mesures que duim reclamant de manera històrica i que si ja s’haguessin implantat i estès ara no ens trobaríem en aquesta situació.
L’altra novetat d’aquest procés de desescalada es refereix a 2n. Batxillerat, 4t. ESO i 2n. Formació Professional, amb la possibilitat d’assistir presencialment, sempre seguint les restriccions sanitàries, als centres escolars de forma voluntària. Aquest mesura ens resulta sorprenent en el cas de 4t. ESO i Formació Professional si allò que es cerca és una preparació final per a alguna prova tipus EBAU que sí poden realitzar l’alumnat de 2n. Batxillerat. A més, existeixen altres interrogants: Seran classes de reforç? De quin tipus? Es podrà avançar matèria de forma presencial? Què passa amb l’ensenyament a distància, es compaginarà per part d’aquell alumnat que assisteix als centres educatius? Un tipus d’ensenyament elimina l’altre? Per això, la nostra Federació reclama una uniformització clara dels criteris d’aquestes classes, d’obligat compliment per part de tots els centres educatius, tant en estructura, com en forma i continguts, per no agreujar encara més les diferències i desigualtats que la situació actual ha posat damunt de la taula. I, per altra banda, recorda la necessitat i obligatorietat de posar en marxa altres serveis complementaris com, per exemple, el transport escolar, per a tot aquell alumnat que tenia dret a la seva utilització i que el necessita per poder exercir la possibilitat de tornar a les aules.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada