“Ens hi hem d’acostumar, però si volem un poble lliure de renous i fum aquesta és la solució”

Ara sí, després d’unes setmanes, ja tenim la resposta de l’equip de Govern a les preguntes i dubtes que Card.cat i els seus lectors van enviar-los per entendre millor el nou Pla de mobilitat del poble. Això és el que ens han contestat (no dubteu a comentar-ho a través dels comentaris o per les xerxes socials):

1.   Duim només unes setmanes d’assaig i una lectora ens escriu “dir-vos, com a habitant del centre, que es coneix bastant… ha disminuït considerablement el trànsit rodat, almenys al carrer des Pou, i carrer Sant Llorenç. Sempre hi ha els que no volen caminar, però vull suposar que prest ò tard, canviaran els hàbits”. Contents per ara com van les coses? O no totes les opinions són tant a favor?
Han sorgit algunes incidències que les anam resolent així com ens n’anam assabentant. També sabem que ha creat molèsties, al procés del canvi ens hi hem d’adaptar tots, però per ara la valoració que en feim és positiva.
2. És un dels propòstis “canviar els hàbits de la gent” com deia la lectora anterior? Hi trobau reticències fortes per ara?
Hem de canviar els hàbits… Amb aquesta reforma circulatòria  no s’han eliminat aparcaments, per tant, passar pel centre del poble amb el cotxe només ha de ser imprescindible per als residents i comerciants, que és el que regularà la zona ACIRE.

3. Veritablement el nou Pla de mobilitat a Sant Llorenç ha costat. Exactament per què s’ha tardat tant? Manacor, Son Servera… ja ho han fet abans que noltros. 

Ha costat sí, tota la raó, però amb la situació que hem tengut tot s’ha enderrerit molt i fins ara hem prioritzat altres actuacions.  El Pla de mobilitat estava preparat per presentar-se a la ciutadania al març de 2020, just quan va començar la pandèmia.

Mentrestant hem anat fent feina amb l’ordenança que ha d’acompanayar el Pla de mobilitat, però consideràvem que durant la situació que hem viscut no era moment d’aplicar aquests canvis.

El fet de redactar el Pla de mobilitat no hem d’oblidar que va sorgir per una demanda ciutadana, hi havia moltes queixes de molt de trànsit i renou al Carrer Major i voltants.

Carrer Major

4. Parlanat d’aquests pobles esmentats abans, n’heu agafat exemple tants dels errors com dels encerts o considerau que són realitats o projectes diferents?

Pensam que cada poble té unes característiques diferents, no ens podem comparar amb els altres. Ens hem aconsellat  de tècnics especialistes amb aquest tema, i no hem de perdre de vista que les directrius bàsiques de mobilitat són les marcades per la UE.

5. De fora pot parèixer que temíeu la resposta de la gent ja que no tothom hi està d’acord. Vos preocupa la rebuda de la gent a aquest nou pla?

Sabem que aquest pla no ha estat rebut de bona manera per tothom, escoltam les propostes de la gent i els suggeriments, alguns es poden tenir en compte i altres no, però a tots explicam el perquè es pot fer  o no, tenir la visió general de la situació no és el mateix que només veure el que passa a davant ca teva, i d’això n’hem de fer un poc de pedagogia. Des de l’equip de Govern aplicar el Pla de mobillitat no és un càstig que es vol imposar a la ciutadania sinó una necessitat de pacificació del centre del poble del qual en breu termini obtendrem beneficis.

6. I els comerciants què troben de tot plegat? Els heu tengut en compte d’alguna manera?

Hem tengut en compte a tothom, aquest Pla de mobilitat abans de la seva aprovació ja va estar en exposició pública i quan es va fer l’aprovació inicial s’hi va tornar a dur. Així i tot, molts dels comerciants, quan es va començar a implantar, ens demanaren una reunió que es va dur a terme per escoltar les seves demandes: algunes s’han pogut dur a terme, altres no són viables.

Per experiència dels pobles del voltant, els centres de vianants a curt termini s’han convertit en centres on els comerços s’han reactivat. Des de l’Ajuntament estam estudiant com poder obrir línies d’ajudes per a la reactivació del comerç, aprofitant la conversió en zona de vianants del centre.

7. Anem parlant ja de dubtes concrets que ens han fet arribar…  Per què al carrer Lepanto no aparquen alternativament a cada part del carrer i facilitaria així  el pas dels cotxes en carrer de doble direcció? 

Ho tendrem en compte, però allà també hi ha el problema que els cotxes passen massa aviat, els veïnats es queixen, hem de trobar una solució que pugui anar bé a tothom. Ho estudiarem.

8.  Amb el tema dels aparcaments a dins els carrers del centre, es podrien fer aparcaments per als residents del centre, per exemple com Ciutadella, o crec Artà?

Dins la zona ACIRE hi haurà aparcaments només per als autoritzats, però no són nombrosos. Recordem que a aquests carrers sense Pla de mobilitat ja no  hi havia aparcaments. El que sí  s’aplicarà als voltants de la zona ACIRE seran estacionaments de temps limitat, és a dir, que es podrà estacionar com a  màxim 30 minuts.

9. Vos heu plantejat la possiblitat de pintar els llocs d’estacionament, així pentura la gent aparcaria bé, i no ocuparien dos llocs?

No, perquè quasi tots els carrers tenen aparcament semestral i això suposaria tenir tot el carrer pintat

10. La policia per aplicar el nou Pla inicalment  ajudarà i educarà o sereu contundents i sancionarà des de bon principi?

No, no es sancionarà de bon principi. Som ben conscients que necessitam un període d’adaptació i la Policia és un agent clau d’assessorament en aquest aspecte.

La Policia Local serà un dels agents principals del canvi

11. Teniu previst en uns anys, si funciona, ampliar la zona de vianants? Carrer Pou, Sant Llorenç…

En un futur hi pot haver canvis, ja sigui per canviar, modificar o afegir carrers. És un Pla de mobilitat viu, sempre ho  hem dit, s’ha d’anar adaptant a les situacions i si qualque aspecte no funciona poder-ho solventar.

12. Les cadires i taules de bars que ocupen, o ocuparan, empedrats per la gent caminar, passar, etc…. s’han de regular??

Estan regulades per l’ordenança de la via pública.

13. Per gaudir d’anar pel centre a peu, hi ha més motiu si els carrers estan ben arreglats i són bells. En aquest sentit podrien fer treure cossiols als veïnats, etc… Teniu previst promocionar-ho d’alguna manera?
Totes les propostes són benvingudes, ho tenim pensat però encara no hem fet res al respecte, en som conscients. L’exemple del Carrerillo és una bona iniciativa d’embelliment que es podria aplicar a altres zones, iniciativa que va sorgir de manera voluntària entre els veïnats.
14. Aquestes barrers grogues que fa tant de temps formen part del paisatge llorencí se llevaran ja per sempre? I els nous cartells que es posen és necessari que siguin tan lletjos i cirdaners?
Tota la raó, però fins ara no hem tengut altres eines per tal que es repectin les regulacions de circulació. Aquest control en un futur immediat es farà amb càmeres, ja no faran falta les barreres. I respecte als cartells, han de complir la normativa vigent
15. La majoria d’aparcaments estan habilitats devora el torrent a zones inundables. Què passarà amb tots aquest cotxes els dies de perill de pluja? On aparcaran?
El Pla de contingència contempla zones no inundables, que són altres zones del poble: estació, cementeri… Pensam que tots ho tenim molt present. Quan hi ha alertes de pluja que poden provocar ensurts als aparcaments de devora el torrent, aquests es tanquen per tal que no es puguin utiltizar, igual que els carrers inundables.

Estació on poden aparcar els cotxes en dies de `perill de torrentada

16. El carrer Cardassar així com està ara resulta una trampa pels cotxes. Molts entren i els nous senyals els fan fer un circuit per dins el poble. Seria possible evitar que els cotxes entrin si tanmateix han de fer la volta?
Aquesta és la finalitat. Amb el temps tothom serà coneixedor de la nova reforma i ja s’evitarà aquesta “trampa” com indiques.  Una de les característiques del Pla de mobilitat és que no hi ha cap carrer que actuï com a eix central (és a dir, que no sigui una “autopista” per travessar el poble d’una ronda a l’altra), ens hi hem d’acostumar, ho sabem, però si volem un poble lliure de renous i fum aquesta és la solució.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.