Aposta pública-privada per la gestió turística

Sens dubte, aquesta darrera dècada, el sector turístic ha experimentat uns canvis molt profunds motivats per moltes circumstàncies: canvis d’hàbits dels consumidors, irrupció de companyies aèries de baix cost, avanços tecnològics i de comercialització… Des de l’àmbit local, pens que s’ha de superar l’etapa de promoció i realitzar tasques de planificació estratègica i sostenible del turisme, canviant els models de gestió.

La col·laboració entre el sector públic i el privat en turisme és imprescindible per quatre motius:

  • Perquè en l’elaboració del producte turístic es donen cita elements de producció pública juntament amb elements de producció privada.
  • Perquè en la gestió integral de la cadena de valor, necessària per aconseguir experiències turístiques satisfactòries, intervenen la iniciativa privada i la pública.
  • Perquè és necessari alinear els objectius polítics, socials i econòmics que li assignen a l’activitat turística i que determinen i gestionen distints agents.
  • Perquè la imatge global d’un destí depèn de la seva imatge turística, cosa que exigeix compartir visions, estratègies i recursos.

Aquestes entitats mixtes cada vegada seran més freqüents tant en destins de sol i platja com en ciutats o localitats d’interior. Hem de dir que aquesta formula ja està molt estesa en altres països europeus i que les més evolucionades són aquelles en que la importància de l’empresariat és més gran.

Els destins turístics a escala local han de cobrir aquests fronts d’actuació: La planificació i el desenvolupament turístic, tot el que afecte al producte, a la seva qualitat i competitivitat i la promoció i recolzament a la comercialització. És a nivell de destí on es defineixen les principals variables que afectaran a l’èxit o fracàs d’aquest.

Pel paper clau que juguen els municipis en el desenvolupament turístic, aquests han de comptar amb instruments, competències i mitjans adequats per actuar sobre aquestes variables.

L’objectiu darrer de les polítiques turístiques ha de ser aconseguir un desenvolupament turístic sostenible i competitiu, millorant l’organització i gestió turística local. D’aquí els principis que inspiren les noves tendències que es refereixen a Ens públics-privats de gestió turística.

Antoni Sansó

Gerent Associació Hotelera Badia de Cala Millor

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada