Aposta pública-privada per la gestió turística

Sens dubte, aquesta darrera dècada, el sector turístic ha experimentat uns canvis molt profunds motivats per moltes circumstàncies: canvis d’hàbits dels consumidors, irrupció de companyies aèries de baix cost, avanços tecnològics i de comercialització… Des de l’àmbit local, pens que s’ha de superar l’etapa de promoció i realitzar tasques de planificació estratègica i sostenible del turisme, canviant els models de gestió.

La col·laboració entre el sector públic i el privat en turisme és imprescindible per quatre motius:

  • Perquè en l’elaboració del producte turístic es donen cita elements de producció pública juntament amb elements de producció privada.
  • Perquè en la gestió integral de la cadena de valor, necessària per aconseguir experiències turístiques satisfactòries, intervenen la iniciativa privada i la pública.
  • Perquè és necessari alinear els objectius polítics, socials i econòmics que li assignen a l’activitat turística i que determinen i gestionen distints agents.
  • Perquè la imatge global d’un destí depèn de la seva imatge turística, cosa que exigeix compartir visions, estratègies i recursos.

Aquestes entitats mixtes cada vegada seran més freqüents tant en destins de sol i platja com en ciutats o localitats d’interior. Hem de dir que aquesta formula ja està molt estesa en altres països europeus i que les més evolucionades són aquelles en que la importància de l’empresariat és més gran.

Els destins turístics a escala local han de cobrir aquests fronts d’actuació: La planificació i el desenvolupament turístic, tot el que afecte al producte, a la seva qualitat i competitivitat i la promoció i recolzament a la comercialització. És a nivell de destí on es defineixen les principals variables que afectaran a l’èxit o fracàs d’aquest.

Pel paper clau que juguen els municipis en el desenvolupament turístic, aquests han de comptar amb instruments, competències i mitjans adequats per actuar sobre aquestes variables.

L’objectiu darrer de les polítiques turístiques ha de ser aconseguir un desenvolupament turístic sostenible i competitiu, millorant l’organització i gestió turística local. D’aquí els principis que inspiren les noves tendències que es refereixen a Ens públics-privats de gestió turística.

Antoni Sansó

Gerent Associació Hotelera Badia de Cala Millor

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.