Cal considerar el turisme com a prioritari i estratègic, a més de transmetre aquesta importància a totes les administracions i a la societat. La importància del destí és cada vegada més gran dins el plantejament turístic.
A l’estudi realitzat per ESADE el 2007, dins una línia d’investigació iniciada el 1997 per conèixer l’evolució comparada de la situació de la gestió turística als municipis espanyols i pel que fa al rol que ha de jugar l’Ajuntament en el desenvolupament del sector, la majoria considerava que aquest ha de tenir un paper de motor o protagonista, si bé aquest desig no es tradueix en molts casos en accions pràctiques.
La majoria manifestaven que era molt necessari conèixer l’opinió i satisfacció dels turistes, però molts pocs tenien estudis sobre això. L’opinió sobre l’eficàcia de la gestió turística era bastant autocrítica, amb una baixa valoració. També es posa de manifest la necessitat evident d’un Ens de gestió de caràcter mixt que coordini i ajunti esforços de tots els agents implicats però que a dia d’avui aquests nous models de gestió (consorcis, fundacions, societats…) segueixen encara, en percentatges molt baixos.
En aquests darrers anys és quan, en un clar afany de millorar la competitivitat del producte turístic, s’ha prioritzat la gestió. Amb aquesta idea i la de millorar la competitivitat del producte turístic perquè segueixi essent un dels pilars de l’economia espanyola, des de la Secretaria General de Turisme i des de la FEMP (Federació Espanyola de Municipis i Províncies) i dins el Pla de Turisme Espanyol 2008-2012, s’ha prioritzat la gestió pública-privada del turisme com a garantia d’èxit.
L’objectiu és aconseguir que els nous models de gestió que es plantegin comptin amb una implicació molt més forta del sector privat, per tal de donar resposta a la creixent competitivitat entre els destins, per millorar els processos de decisió, gestió i desenvolupament del que és públic i per desenvolupar una visió estratègica del model turístic.
L’actual conjuntura del turisme tant a nivell nacional com internacional, caracteritzada per una cada vegada major segmentació dels mercats, canvis en el comportament de consum, l’impacte de les noves tecnologies en els processos de comunicació i comercialització, els nous models de negoci i l’increment de la competència, fan necessari una revisió de l’estratègia dels ajuntaments amb la gestió del turisme. Hi ha opinions, que prediuen un escenari prou pessimista per a la majoria de destins madurs com el nostre ja que tenim unes debilitats estructurals que porten cap a un escenari molt negatiu.
Tot això, exigeix als destins que evolucionin en relació a la seva gestió, promulgant nous models d’organització, participació i estructura que incrementin l’eficàcia i l’eficiència en el seu conjunt. Fan falta Ens públics-privats que liderin, planifiquin, organitzin, coordinin i dirigeixin el desenvolupament sostenible del turisme. Estic convençut que aquest és l’únic camí si volem assegurar el futur del nostre destí.
Antoni Sansó
Gerent Associació Hotelera Badia de Cala Millor