Entrevista al Cap de Protecció Civil Alberto García

El proper diumenge tindrà lloc un acte de reconeixement als voluntaris de Protecció Civil de Sant Llorenç a sa Coma. Parlam amb Alberto García. un dels fundadors.

Alberto García Sanchís, va néixer l’any 1973 a Alacant, i als 9 anys va venir amb els seus pares a viure a Mallorca. L’any 1995 es va casar amb la llorencina Xisca Sureda, han tingut dues filles que actualment tenen 12 i 16 anys, a les quals els agrada molt el voluntariat del seu pare amb Protecció Civil de Sant Llorenç, i a vegades fan de víctimes en les pràctiques que fa el grup, per tant també són voluntàries com el seu pare.

P1014694-300x225Alberto, per què et feres membre de Protecció Civil?
De sempre m’ha agradat ajudar els altres. És una satisfacció molt gran quan ajudes a algú i et dóna les gràcies, és la forma amb la qual cobrem els voluntaris, sentint-nos orgullosos de la nostra feina. Quan vivia a Sant Llorenç, per l’any 98 vaig saber que a Son Servera hi havia una agrupació de Protecció Civil i després de reunir-me amb el cap vaig decidir apuntar-me, on som membre de protecció civil des de l’abril de 1998.

Quan es va fundar Protecció Civil de Sant Llorenç?
L’agrupació de Sant Llorenç s’inaugurà oficialment el dia 16 de març del 2012, però es va aprovar en ple crec que per novembre del 2011.

Quants de components sou?
Actualment som 7 voluntaris i un ca de recerca de persones desaparegudes, que es diu Horus.

També hi ha al·lotes?
Per suposat, tenim 2 al·lotes molt guapes, na Cristina i na Jessica, a les quals els encanta el que fan, ajudar.

Ens pots dir els nom i llinatge de tots els components…
Clar, m’han autoritzat ells, després de jo, que ja sabeu el meu nom, ve el subcap Jesús Díaz; Cap de la unitat canina de recerca Celso Turrado; Cap de logística Cristina Heinen; sanitaris, Toni Josep Barceló, Jessica Louise Short, i Joan Gabriel.

Què destacaries dels teus companys? Sou un grup coherent? Estàs content de treballar amb ells?
Cada un dels meus companys té un perfil diferent i s’intenta que cada un d’ells es pugui ajustar al màxim a la seva funció, així gaudirà del que fa. El grup és l’ànima de l’agrupació, i per descomptat que m’encanta treballar amb tots ells i continuaré fins que no pugui més, són fenomenals i ho donen tot per ajudar a la gent.

Actualment ets el responsable de Protecció Civil de Sant Llorenç?
Si, des de que vam inaugurar l’agrupació.

I…de qui depeneu i com funciona?
Bàsicament depenem de l’Ajuntament, que és qui ens proporcionen tots els materials que fem servir tant en els serveis preventius de festes com en les emergències.
Els avisos d’urgències ens els passa el SEIB112, si tenim indicatius disponibles acudeixen per realitzar la primera intervenció, gairebé sempre amb suport de la Policia Local. Quan els serveis professionals arriben la nostra funció sol canviar, normalment passem a un segon pla on la nostra funció és donar suport als bombers, Ibanat, sanitaris, etc, o bé ells ens demanen que els ajudem en alguna tasca específica.
Quan no tenim urgències, els caps de setmana ens dediquem a realitzar manteniment d’eines, equips d’extinció, autoformació, etc …
A les festes del terme municipal sempre hi sou. Quina és la vostra feina?
Bé, les nostres funcions sempre s’orienten a la seguretat de l’esdeveniment i els seus entorns. Prèviament realitzem un petit estudi de quins podrien ser els riscos més possibles. Les nostres seccions estan ben definides i cada component sap bé les seves funcions. Els de la secció sanitària s’encarreguen de donar assistència als pacients que entren a les nostres instal·lacions o bé sortim amb equips a donar assistència al punt on es necessiti. La gran majoria de vegades disposem de sanitaris professionals i ens coordinem amb ells, però si no n’hi ha donem nosaltres l’assistència, i és que entre els nostres membres hi ha personal sanitari professional. Els membres de la secció d’intervenció passen a ser de la secció de seguretat, els encarregats del control als accessos a la nostra carpa, on donem assistència, el que significa que no pot entrar ningú mentre es realitzen cures.

Apart de les festes, quins serveis soleu fer?
Bé, quan hi ha carreres locals com ara els companys de “Malalts de Turmell” solem col·laborar amb la policia local amb el control de trànsit i accessos.
També fem una catalogació i revisió d’hidrants (preses d’aigua) per preparar la campanya forestal, assegurant-se que funcionen. De vegades realitzem xerrades sobre primers auxilis perquè el ciutadà conegui les tècniques i poder ajudés qui ho necessita, com vam fer per Sant Joan amb l’escola de música EMBP de Cala Millor, que ara és diu 440 Aula Musical (Rosa Carbonell), així els joves varen poder canviar un dia les partitures per pràctiques de primers auxilis. A més fem moltes altres activitats.

Quin servei dels que has fet et va impactar més?
Cada servei té la seva complicació, sobretot els d’urgències. Els més delicats són els sanitaris, quan el SEIB112 ens passa avís de parada cardiorespiratòria, tot és a contra rellotge.
Un servei que també em va deixar una mica tocat, i serveixi l’experiència per a un futur, va ser el gran temporal l’11 de novembre del 2001, molts vos recordareu, va ser molt potent. En aquell temporal em vaig donar de la falta de mitjans professionals que falten i la importància de les agrupacions locals de protecció civil, aquella nit els serveis de bombers de Mallorca estaven tan desbordats que havies cercar-te la vida per donar solució a totes les persones que et demanaven ajuda. Els governs no poden baixar la guàrdia en seguretat.

El material , cotxes, etc., que teniu l’ha posat l’Ajuntament de Sant Llorenç?
Efectivament, l’ajuntament ens dota de tot el material necessari. La DGE (Direcció General d’Emergències) ens aprova a cada agrupació que compleix els requisits unes partides pressupostàries anuals petites, però els ajuntaments s’han d’espavilar per dotar les seves agrupacions.

És totalment altruista la vostra feina o en alguns casos s’ha convertit en una professió…
Això és totalment altruista, només seria funcionari de l’ajuntament el tècnic de protecció civil municipal, però existeix en molt pocs ajuntaments.

El proper diumenge vos faran un reconeixement i homenatge per la vostra labor. Satisfet?
Evidentment, sempre que es reconegui la tasca d’un voluntari jo em sentiré orgullós, perquè en la societat que tenim avui dia les persones volen sempre alguna cosa a canvi. A nosaltres ens pregunten sovint quant cobrem, i quan els diem que no cobrem ja no els interessa ser membres de Protecció Civil.
Aprofitaré aquestes paraules per intentar dissipar alguns dubtes que té la gent, els voluntaris de Protecció Civil no treballem gratis per als ajuntaments, ells ens doten de les eines necessàries per poder ajudar al ciutadà, als vostres fills quan surten de revetlla, a la persona gran que ha tingut una baixada de sucre o s’ha caigut, al padrí que té un infart i arriben persones amb coneixements per ajudar-lo fins que arriben els sanitaris, etc … en definitiva, em sento satisfet.
Alguna cosa més?
El proper diumenge dia 18, també celebrarem la diada de Protecció Civil a Algaida de 10h a 13h, on les diferents agrupacions de Mallorca exposen materials, vehicles, helicòpters, etc … per descomptat esteu tots convidats a visitar-nos.
14079772_10205509301610927_3076969418092909195_nIMG_20130727_114206

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.