Entrevista a Onofre Garcia Prohens, director del Parc de l’Auba de Manacor i regidor de l’Ajuntament de Sant Llorenç

Sr. Garcia, com a director del Parc de l’Auba, quins són els problemes que més us han afectat amb la crisi del coronavirus?

Aquesta situació excepcional ens ha afectat molt en l’operativa de l’empresa. Som una empresa funerària i per tant som considerats com empresa essencial, és dir, hem de seguir prestant els serveis d’una forma adesada a les circumstàncies. Per una banda la prohibició d’aglomeració de persones ha dut al tancament de vetlladors, i per l’altra, la possibilitat de transmissió de la malaltia pels difunts comporta l’obligació de no poder manipular-los.

Tots els treballadors que teniu a la vostre empresa segueixen treballant?
És clar, seguim treballant, cobrint les 24 hores els 365 dies de l’any com hem fet sempre des de fa més de 50 anys. Ara bé, el no poder obrir els vetlladors ha fet que el personal de recepció-atenció al públic, en aquests moments no tingui tasques a desenvolupar.

Veiem que a diari surt a la pàgina de l’obituari vostre nous difunts. Des de que es va declarar la crisi del coronavirus, quin és el protocol que seguiu actualment al Parc de l’Auba per als difunts que no han mort per el coronavirus?

El repartiment d’esqueles en paper ha estat suspesa per les circumstàncies excepcionals. Ja fa un parell d’anys vàrem incloure un servei d’esqueles digitals, l’anomenat obituari, a la web de l’empresa, donant un servei digital de condols que s’imprimeixen i s’entreguen als familiars, i ara més que mai els coneguts estan utilitzant aquest servei. El servei funerari pels casos no coronavirus es presta amb total normalitat. Llevat la realització del vetllador i repartiment d’esqueles, intentem en tot moment utilitzar les noves tecnologies per evitar el contacte personal en l’organització i la tramitació documental. Els familiars, aquests passades setmanes amb un màxim de 10 persones poden assistir a un breu comiat a l’hora de l’enterrament o incineració sempre complint les normes de distància entre persones. Ara fa dos dies al BOE de Madrid ha publicat l’ordre de que només poden assistir 3 familiars.

Quin protocol seguiu a l’hora d’anar cercar una persona que ha mort per coronavirus. És obligatori incinerar-los?

Quan es va declarar l’estat d’alarma el Ministeri de Sanitat va crear un protocol d’obligat compliment per la recollida de difunts portadors de coronavirus, i en aquests casos, recollim el difunt amb una borsa estanca biodegradable, desinfectant el cos sense manipular, precintant la borsa que és introduïda en un taüt, tot en el lloc de defunció sense possibilitat de tornar a obrir en cap moment el taüt. Aquesta tasca es desenvolupa pel personal, equipat amb equips de protecció biològica. Aquest protocol no obliga a incinerar els difunts, per tant, les famílies poden seguir triant si volen incinerar o inhumar el difunt. També en aquests casos poden assistir a un breu comiat, però el taüt roman tancat.

Actualment estan tancat al públic els vetlladors, però els familiars més propers dels que no han mort per coronavirus vos demanen poder assistir a l’hora dels enterrar-los o incineracions?

Si bé els vetlladors estan prohibits per mesures d’aglomeració de persones, l’assistència d’un nombre reduït de persones en el moment del comiat està permesa en aquest moment, sempre que es respectin les distàncies de seguretat, amb la possibilitat -donat el cas- de retransmetre digitalment el comiat. Vull recordar que per part del Bisbat de Mallorca també s’han deixat de fer funerals, i per tant, en cap moment els coneguts poden donar el condol d’una manera presencial, s’han d’utilitzar les eines digitals.

Heu hagut de fer serveis especials i acudir a altres municipis de Mallorca?

Si bé la nostra empresa té una implantació important en el Llevant de Mallorca, amb tanatoris a Manacor, Felanitx o Montuïri i oficines a Artà i Son Servera, els serveis funeraris es troben liberalitzats des de fa ja molts d’anys, per tant, els familiars de qualsevol poble poden requerir els nostres serveis, així que ens desplacem a qualsevol poble de l’illa i traslladem els difunts també a qualsevol indret, fins i tot a l’estranger, encara que en aquests moments ens troben limitats pel tancament de fronteres amb molts de països.

Actualment, a més del seu treball, es regidor de Policia Local, Serveis Generals, i Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar. Quins són els problemes més greus que ha tingut la Policia Local amb aquesta crisi?

Així és. A les darreres eleccions municipals vaig esser el cap de llista per El Pi proposta per les Illes a Sant Llorenç, formant part de l’equip de govern amb delegació de Policia, Serveis Generals i Participació Ciutadana, i la coordinació de l’equip de govern és màxima. Encara que som de partits diferents, les relacions entre les diferents regidories és molt bona. La falta de personal a la Policia Local és un mal endèmic a molts d’ajuntaments de l’illa, ens trobem limitats per la falta de cursos de formació, i en aquests moments la policia local es troba baix el comandament de la Guàrdia Civil per l’estat d’emergència. Els nostres efectius estan fent moltes més hores, i no els puc donar més que les gràcies per la tasca desenvolupada, ja que estan a primera línia. Ells no poden quedar-se a casa, i són uns grans professionals.

Satisfet del seu treball?

Mai, som una persona inconformista, sempre pens que puc fer més, donar més, i és que hi ha tantes coses per fer i millorar…Dins la política mai s’acaben les tasques.

Pel que respecta al treball de la brigada de Serveis Generals, s’ha incrementat la seva feina. Teniu la brigada treballant al complet?

El nombre d’incidències obertes els darrers dies ha minvat considerablement, pensant que la gent no surt de casa, és normal. El personal de la brigada està fent feina en diferents torns per evitar els possibles contagis entre ells, ja que no podem córrer el risc que tinguem un contagi generalitzat i ens quedem sense cap operari. Les tasques són prioritzades per ordre d’emergència, deixant per més endavant aquelles que no ho siguin. Inclús tenim alguns operaris que estan dins els grups de risc i es troben a casa.

Vol afegir res més?

Demanar a la gent que complexi amb les indicacions de les autoritats sanitàries i de les forces de seguretat. Cada un de nosaltres formem part de la solució d’aquesta situació d’excepcionalitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.