Entrevista a Bernat Font Rosselló, primer arxiver municipal de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar

Bernat Font Rosselló, va néixer el 18 de desembre de l’any 1986 a Sant Llorenç des Cardassar, i el passat mes de febrer va guanyar per oposició la plaça de nova creació d’Arxiver Municipal. Amb ell parlam per a saber quin ha estat el seu treball i l’estat actual dels arxius municipals.

Bernat, el passat mes de febrer guanyares per oposició la plaça d’arxiver municipal de Sant Llorenç. Com trobares els arxius, atès que oficialment no hi havia hagut mai cap arxiver municipal?
La documentació dipositada a l’Arxiu de Ca Ses Monges estava, en bona part, ben conservada i “controlada”. És una documentació que fins fa poc es gestionava des dels propis departaments productors. A això cal afegir que, a més, fins fa poc, part de l’equip que recuperà la documentació afectada per la torrentada (concretament na Núria Llull i na Catalina Ferrer) varen fer també algunes tasques d’arxiu i, per tant, com he dit, la documentació es trobava en bon estat. Per ventura el que faltava era acabar de muntar el Servei d’Arxiu com a tal, i aplicar una metodologia 100% arxivística a la documentació.

Què va ser el primer que vas fer, en quant línies de feina, quan et vares incorporar?
El primer que vaig fer en arribar va ser conèixer l’Arxiu i la documentació municipal, per tal de veure quines eren les prioritats i poder plantejar les línies de feina a seguir. Vaig començar amb una sèrie d’actuacions encaminades a “muntar” un Servei d’Arxiu, és a dir, un servei integral amb la funció de gestionar tota la documentació municipal, no només la que es trobava a l’Arxiu de Ca Ses Monges, ja que aquesta només és una petita part del patrimoni documental llorencí. Per una banda, vaig treballar amb una base de dades eficaç per l’Arxiu, la qual mancava. Vaig treballar en la redacció d’un nou reglament, el qual està pendent d’aprovació, ja que el que hi ha vigent té més de vint anys i està completament desfasat. Juntament amb l’ajuda d’altres departaments, vàrem obrir una secció de l’Arxiu a la pàgina web de l’Ajuntament amb informació útil, a través de la qual, a més, hi estem fent difusió, (https://www.santllorenc.es/arees/arxiu-municipal). Vaig combinar des del primer moment aquestes tasques amb les purament de gestió documental de la documentació pendent de tractar de Ca Ses Monges.

I ara, quina és la teva rutina diària de treball?
La meva rutina és molt diversa. Combino les tasques purament arxivístiques, que inclouen totes les relacionades amb la gestió documental (avaluació, classificació, descripció, conservació, difusió, etc.) amb la gestió de les consultes i peticions de préstec que van arribant a l’Arxiu en el dia a dia. Ara mateix estic treballant de ple, juntament amb altres departaments (principalment el de Noves Tecnologies), en l’establiment d’uns criteris de gestió de documents administratius des del moment de la seva creació, per tal de que la documentació municipal estigui el més ben classificada i controlada possible des del moment en què es crea.


Ens interessaria saber si rebeu consultes d’estudiants i investigadors, i de ser així, quines són els documents que més es cerquen i interessen a aquests i a la ciutadania en general…

Ara mateix molt poques, si bé en rebem algunes. Hem de pensar que la major part de la documentació de l’Arxiu és relativament “recent” (posterior al 1892) i, per tant, fa referència a tràmits administratius que els podem considerar igualment recents. Per això, la major part de les consultes solen ser estar relacionades amb aquest tipus de documentació. Entre aquestes, el que més es consulta són els expedients relacionats amb obres i activitats.

Arran de la torrentada del 2018, es van fer malbé arxius. Qui se’n va encarregar en aquells moments dels arxius municipals?
En aquells moments tinc entès que es formà un equip, principalment de voluntaris, dirigit pels arxivers de l’Ajuntament de Capdepera. Després d’aquella feina, les llorencines Núria Llull i Catalina Ferrer, que havíem format part d’aquell equip que recuperà la documentació afectada, quedaren temporalment a l’Arxiu realitzant-hi algunes feines de gestió documental.

Tenim entès que has trobat documents i arxius d’altres torrentades sofertes al poble...
Sí. A l’Arxiu hi ha documentació de totes les torrentades importants que han tingut lloc al nostre municipi, entre les quals, la més antiga, és la de l’any 1943. Aquesta la vàrem penjar recentment a la web de l’Ajuntament, a l’apartat de difusió. Però a l’Arxiu també es conserva documentació, com dic, d’altres torrentades (1973, 1989, etc.), i d’actuacions relacionades amb elles, com poden ser les diferents obres de canalització del torrent.

Des de quin any es conserven documents als arxius municipals?
Començam a tenir documentació l’any 1982, moment en què Sant Llorenç s’independitzà de Manacor. Tota la documentació referent al nostre municipi d’abans d’aquesta data es troba a Manacor, si bé és cert que tenim alguns documents solts d’una mica abans de la independència.
De 1892 i poc abans o poc després, sí que hi documentació referent a ingressos i despeses, o relacionada amb el jurat de les eleccions, per exemple. Però, no hi ha documentació relacionada amb els primers plens de just després de la independència; del primer que hi ha data de finals de 1960.

Quin és el document que t’ha sorprès més dels que t’has trobat?
Possiblement l’acta de la Junta Local de Sanitat de 1918, sobre les mesures de contenció de la grip que s’adoptaren aquell any per tal contenir l’epidèmia de llavors. És una documentació que també publicàrem a la pàgina web, i que va tenir molt bona acollida, possiblement pel context actual de pandèmia en el que estam immersos. A mi personalment em va fer recordar que, tot i que la que situació de pandèmia que estam vivint actualment ens pot parèixer inversemblant, es tracta d’una situació que s’ha repetit històricament amb altres malalties. A la vegada em va cridar l’atenció el fet de que les mesures que es prenen ara mateix amb la Covid-19 no disten molt de les preses ara fa 100 anys amb la grip.

Actualment, s’estan digitalitzats tots els arxius que van entrant?
Des de fa uns anys, bona part de la documentació administrativa que es crea en el dia a dia a l’Ajuntament es fa de manera electrònica. Per tant, hi ha molts expedients recents que estan en format digital. Quant a la documentació més antiga de l’Arxiu, no hi ha res digitalitzat. El que es conserva és la documentació original en paper. La digitalització de part d’aquesta documentació (la que té un alt valor històric, la que més es consulta o la que es troba en un estat de conservació més delicat, entre d’altres) és una de les feines previstes per impulsar des del Servei d’Arxiu a mig i a llarg termini, de cara a assegurar la seva conservació i a facilitar el seu accés i la seva difusió.

Segons la teva opinió tens espai suficient als arxius?
Ara mateix falta espai. L’Arxiu de Ca Ses Monges, gairebé des de l’inici, està pràcticament ple. El poc espai que queda s’omplirà en breu. I els arxius d’oficina també estan, en bona part, plens. Durant aquests mesos, i arrel de l’aplicació d’uns criteris i una metodologia arxivística actual, he aconseguit guanyar una mica d’espai i s’han pogut fer algunes transferències importants cap a l’Arxiu. A més, en breu, afegirem alguns metres més de prestatgeries, i això farà que es pugui dur més documentació a l’Arxiu. Però encara així, és insuficient si es vol acollir tota la documentació municipal. La solució entenc que passa per unes instal·lacions millorades, opció amb la que s’està treballant, i per gestionar bé la documentació que arriba a l’Arxiu, per a que hi ha hagi únicament la que hi ha d’haver.

Teniu horari d’atenció al públic per fer visites?
Visites com a tals, per veure l’Arxiu, de moment no les contemplo com una cosa a fer habitualment. Ara mateix l’Arxiu és un lloc purament de feina, i no té les característiques necessàries, per exemple, poder tenir documentació exposada i poder-hi fer visites atractives. Tot i així no ho descarto en un futur. El que sí que tenim és horari d’atenció al públic, que és de 9h a 13h, per a atendre qualsevol tipus de consulta relacionada amb la documentació municipal arxivada.

Et feres càrrec dels arxius municipals el passat mes de febrer, quan guanyares les oposicions. Canviares la teva feina d’arqueòleg per la d’arxiver. Ha estat un bon canvi Bernat? Estàs content amb aquesta feina?
Crec que ha estat un molt bon canvi. És cert que sempre havia exercit com arqueòleg i restaurador autònom, i només en els darrers anys, havia fet algunes feines d’arxiu, tot i tenir la formació des de fa un temps. Però l’arxivística sempre m’ha agradat. Aquesta, al igual que l’arqueologia és part de la gestió del Patrimoni, un tema amb al que sempre he estat lligat. Possiblement la part més bona de la meva nova feina és que em sento immers en un projecte d’una envergadura important dins el meu municipi, i al no haver-hi hagut la figura d’un arxiver/a abans de jo en aquest projecte, fa que hi hagi molta feina per fer, em senti motivat, i passi gust de fer la feina. Si a tot això, a més, hi afegim el fet per a l’obtenció d’aquesta feina vaig haver de fer molts sacrificis a nivell personal i laboral per treure temps per estudiar i tenir opcions al lloc de feina, fa que estigui encara més content.

Enhorabona pel teu nou treball, Bernat, i moltes gràcies per les teves respostes i pel teu temps.
Gràcies a tu Magdalena.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.