L’Escola Municipal de Mallorquí presenta la darrera cançó de la campanya “Rap i paraules en desús” composta per 8 infants

L’Escola Municipal de Mallorquí s’ha omplert aquest dimarts de matí dels petits rapers i raperes que han format part del projecte ‘Rap i Paraules en desús’.
El projecte ha consistit en la realització i edició de sis vídeos en els quals els infants que varen participar del taller de rap en català per a infants de 10 a 14 anys a l’octubre de 2021 han compost i cantat de la mà de Rafel Sastre Swing, sis raps creats expressament a partir de dues de les paraules del calendari de l’Escola de Mallorquí, dedicat enguany a les paraules en desús.

L’Escola Municipal de Mallorquí ha presentat aquest dimarts, a punt d’arribar a finals d’aquest 2022, el vídeo protagonitzat pels vuit infants que han format part del projecte ‘Rap i Paraules en desús’. La cançó ha estat creat per tots ells de manera conjunta i guiats, com sempre, pel raper Rafel Swing, ens remet a les dues darreres paraules del calendari, les dels mesos de novembre i desembre, parer i tira-tira. D’aquesta manera, l’Escola posa fi a amb una cançó coral a un projecte fruit de l’èxit del primer taller de rap «que ha combinat la creació artística, la llengua, la recuperació de paraules en desús, la música, l’àudiovisual, els valors i la feina en equip», ha destacat el delegat de Política Lingüística, Sebastià Llodrà.

El batle de Manacor, Miquel Oliver, també ha assistit a la presentació del darrer vídeo i ha donat les gràcies als infants per la passió posada en el projecte i els ha animat a «avançar tira-tira, sempre mirar cap endavant i sense aturar-se, a fer servir el català de manera normal en el seu dia a dia en qualsevol situació i també a les xarxes socials». La directora de l’Escola, Margalida Rosselló, ha presentat la iniciativa, i ha recordat que neix de la intenció d’obrir l’Escola a tothom i a totes les edats. Per la seva banda, Rafel Swing ha agraït a l’Ajuntament de Manacor i a l’Escola Municipal de Mallorquí «haver cregut i apostat per un projecte com aquest, que demostra que en català podem fer qualsevol cosa, i que posa llavor».

Marina Santandreu Rosselló, Llucia Rigo Gutiérrez, Miquel Morey Perelló, Cèlia Estelrich Acuñas, Maria Montserrat Martínez Galmés, Maria Segura Meca i Bernat Covas Melià han cantat la cançó en directe i han comentat els reptes i els aprenentatges que els ha suposat la iniciativa.

En Ferran Gonzàlez Pibernat va rapejar les dues primeres paraules del calendari: acopar-li i adesiara, corresponents als mesos de gener i febrer. Na Marina Santandreu Rosselló i na Llucia Rigo Gutiérrez, de 10 anys, protagonitzaren el vídeo gravat a l’IES Mossèn Alcover de Manacor, interpretant la cançó composta per elles mateixes amb les paraules bàmbol i culejar. En el tercer dels sis vídeos, Miquel Morey Perelló, escriu i interpreta la lletra del seu rap amb les paraules deixondir i tenir seny, dels mesos de maig i juny. Gravat a la platja de s’Illot, a l’agost es presentà el quart vídeo de rap de l’Escola Municipal de Mallorquí amb les paraules donar creu i escometre. Les autores de la cançó són na Cèlia Estelrich Acuñas i na Maria Montserrat Martínez Galmés, d’onze anys. A l’octubre, arribà el cinquè els vídeos amb les paraules ginyar i menut, de la mà de Maria Segura Meca i Bernat Covas Melià.

L’objectiu d’aquest projecte és el de conscienciar que qualsevol manifestació artística i creativa es pot fer en la nostra llengua, el català. Sovint les influències musicals i artístiques arriben a aquesta franja d’edat en una altra llengua a través dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials. Per aquest motiu, és important donar a conèixer que la música, la poesia i la creació artística en general, troben el seu camí en llengua materna. Amb els tallers de rap, l’Escola va contribuir a fomentar l’ús del català com a llengua de relació i a treballar la capacitat expressiva en català per aconseguir un major domini de les habilitats lingüístiques. Aquesta iniciativa, que va tenir gran èxit i que ha generat una demanda de més tallers, va tenir molt bona valoració per part dels assistents i de les seves famílies. La combinació posterior amb la creació de cançons amb paraules en desús ha contribuït també a enriquir el vocabulari i difondre aquestes paraules per canals que connecten més fàcilment amb els joves.


El vídeo es pot veure al canal de YouTube de l’Ajuntament de Manacor.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.