Dimecres dia 13 de desembre a les 20 hs. a la sala d’actes de s’Agrícola es presentarà l’obra Cultura i pràctiques escolars a la Mallorca de postguerra ( 1939-1949) de Gabriel Barceló Bauzà. ’obra, es un l’assaig guanyador del IX PREMI FONT I ROIG d’assaig (2023) que convoca anualment l’Ajuntament de Maria de la Salut.
L’Assaig centrat en un territori i en un període cronològic concrets, analitza la pràctica escolar d’aquells mestres que exercien a Mallorca durant els deu primers anys de Dictadura (1939-1949).
L’acte contarà amb la intervenció de l’Historiador Manel Santana Morro, i l’escriptora Maria Magdalena Gelabert Miró, a més de l’autor del llibre.
Gabriel Barceló Bauzà (Vilafranca de Bonany, 1986) és educador social, pedagog i doctor en Educació per la Universitat de les Illes Balears (UIB). És professor contractat doctor a la Facultat d’Educació de la UIB i membre del Grup d’Estudis d’Història de l’Educació (GEDHE-IRIE-UIB).
La seva tasca investigadora s’ha centrat en la història de l’educació contemporània, prestant especial atenció a l’estudi de la pràctica i cultura escolar dels primers anys del període franquista. Fruit d’aquesta línia d’investigació és el projecte «La pràctica escolar a Menorca durant el franquisme (1939-1975)», finançat amb fons autonòmics (Institut Menorquí D’Estudis), del qual en fou l’investigador principal.
També ha treballat amb altres temes com els orígens de l’educació viària a Mallorca o l’ús de la fotografia com a font per a la recerca històrico-educativa.
A més de múltiples comunicacions presentades congressos, tant d’àmbit nacional com internacional, també cal destacar alguns articles publicats a revistes de reconegut prestigi com Revista de Educación, Historia y Memoria de la Educación, Encounters in Theory and History of Education, History of Education & Children ‘s Literature o História da Educaçió
Ha estat vicedegà de la Facultat d’Educació (2021-2022) i actualment és membre de la Junta Directiva de la Societat Espanyola d’Història de l’Educació (SEDHE).
A més de les seves tasques docents i investigadores, també cal destacar la seva participació als equips editorials de les revistes Educació i Història, Foro de Educación o Paedagogica Historica.