L’orgue del Convent de Sant Vicenç Ferrer fou restaurat l’any 2022, i el dia de Santa Bàrbara del 2022 s’inaugurava amb 3 dies de celebracions. Parlam amb Bàrbara Duran Bordoy, que ha dut bona part de la campanya de restauració i de la programació. I a més, Bàrbara, ha estat la guanyadora del Premi Mallorca 2024 d’Assaig en Català, amb «Cant i treball a Mallorca» , un estudi rigorós i accessible que posa en valor la música i las tradicions. Bàrbara va néixer a Manacor l’any 1963, polifacètica, professora de música, escriptora, pianista, flautista, el llarg de la seva carrera ha guanyat nombrosos premis i a més és, llicenciada en Història i Ciències de la Música per la Universitat de La Rioja.
¿Bàrbara començarem l’entrevista per la temporada de l’orgue del Convent de Sant Vicenç Ferrer de Manacor al llarg del 2024. Com ha anat?
En realitat, sempre podem parlar de 2 temporades ,molt definides. Una que va des del setembre al juny, i la d’estiu. En la primera hem programat organistes molt joves, com Agustí Aguiló i Pau Oliver. Aquest darrer va fer un combinat amb dansa contemporània a càrrec d’Andrea Roures. També han vingut Ars Antiqua, amb la qual confiam cada temporada per fer un concert perquè pensam que les entitats musicals del poble han de gaudir de tocar o cantar amb l’orgue, que és de tots. Vam fer també un concert molt bonic en memòria d’Antònia Matamalas, tot de dones compositores de diferents èpoques, i el de Mariko Kimura el mes d’octubre. Aquests concerts els programam els dissabtes, habitualment a les 20 h. o a les 12 h., depèn del tipus.
En els concerts d’estiu col·labora l’Ajuntament de Manacor?
Sí els d’estiu són en col·laboració amb l’Ajuntament, que ens ajuda a fer difusió. També hem tengut un petit suport de la Caixa Cifre de Colonya Aquests són els dilluns , en dia de mercat, a les 12 h., dirigits tant a visitants com a manacorins que volen escoltar una estona de música a la fresca. Han tocat els organistes Pau Oliver, Klaus Stehling, Sabine Bayer, Ruth Albrecht, Francesca Suau, Aina Perelló, Miquel Pascual, Antoni Balaguer i Dorothea Grebe.
Ara que anomenes entitats musicals, no heu tocat mai amb la banda…
Hi ha un problema amb l’afinació de l’orgue, que està un to baix. Aquest fet ens obligaria a refer les partitures, encara que ho podríem fer a unes obres concretes arribat el cas, però és feina extra i no és fàcil. Però la banda ens fa molta companyia al convent, és un habitual de l’espai i el compartim amb goig. I no descartam res!
Quines són les persones que gestionen ara l’Associació d’Associació d’Amics de l’Orgue?
El rector Amorós, com a gestor de la parròquia i de l’espai. Aina M. Perelló, l’organista i directora del cor parroquial és la tresorera. I Petra Riera és la secretària; perquè ella veritablement sempre ha estat una organista extra oficial de la parròquia, ho dic en el sentit de que sempre ha col·laborat en tot des de fa molts d’anys. Sense elles dues seria molt difícil dur-ho a terme, som un bon equip i el rector ens coneix molt.
Enguany vau fer un Festival Internacional que ja havíeu programat uns anys abans. Com va anar?
Va anar bé, i contarem amb l’ajuda de l’IEB i l’Ajuntament, vam poder dur a Izumi Kando, una excel·lent organista japonesa que va tocar obra seva i repertori històric. També Josep Martí va fer una conferència que ens va aproximar a l’obra de Kando. Després va venir Tomé Olives, compositor i gran improvisador que va ser mestre de Marco Mezquida. Ens hem de fixar que tots dos van tocar obra contemporània, que és un dels objectius de la nostra associació: donar a conèixer el repertori històric però també el contemporani.
Hi va haver més sorpreses?
Sí, una cosa que em va sorprendre va ser que el primer concert del Festival Internacional d’Orgue d’Avui va ser a càrrec de Pedro Aguiló, que va estrenar obra del seu padrí Gaspar Aguiló que va morir uns mesos abans. Doncs Pedro va tornar la setmana següent per escoltar Olives, quan va sentir l’orgue de baix va quedar encantat del seu so, que per primera vegada sentia com a públic assistent. I ho va comentar amb el mestre orguener, li va dir que ell, ara, distingiria l’orgue de Manacor entre els altres, perquè té un so molt especial. També Tomeu Manresa, organista de Santa Creu, va fer una masterclass per a estudiants. El mes de desembre ens ha visitat el Cor Aurica de Badalona, amb el concert Salms i Flors.
Amb quines entitats heu col·laborat el 2024?
El 2024 vam encetar unes visites escolars que valoram molt, donar a conèixer el patrimoni musical local és per nosaltres una prioritat. Són visites gestionades per l’Ajuntament. També hem tengut una visita d’Estel de Llevant que volem repetir amb la seva mentora musical Alícia Olivares, que és un sol. Hem fet també concerts per als usuaris d’IMAS, que vingueren a concerts monotemàtics i una visita per amics de Maria de la Salut. El passat mes de desembre hem col·laborat amb Mallorca Literària en el concert Sibil·la i amb l’Associació Font i Roig per la Sibil·la de dia 21 de desembre.
Com va ser el concert de la Sibil·la?
Vull remarcar que aquesta darrera va ser una Sibil·la en concert. Ja s’ha fet altres anys a Santanyí, al convent de Santa Magdalena, a Cura i a la mateixa Seu l’any passat (per cert, espectacular!), desvinculades de la litúrgia però no de la pràctica i patrimoni musical del poble mallorquí. És un concert programat a molts d’indrets fora de la missa de Nadal, no és el primer ni serà el darrer, s’ha fet moltes vegades.
El poble mallorquí respon bé a aquesta música?
Sí el poble mallorquí estima molt aquesta música, com els cossiers, els moretons, els indis, els Goigs de Sant Antoni, les sales; vinculats als cicles de l’any litúrgic però interpretats sovint fora del servei religiós. M’agradaria dir que la Sibil·la ha estat fora de la litúrgia gairebé set-cents anys, com a resta de teatre religiós, i fou el Concili Vaticà II el que la va incloure dins la litúrgia de la paraula.
Bàrbara estàs d’enhorabona, has acabat l’any amb un nou Premi a la teva carrera l’important Premi Mallorca d’Assaig. Com ho valores?
Doncs estic molt contenta, perquè és un premi important. Però el vull compartir amb els meus companys musicòlegs de les Illes, som un grapat, tenim tradició (he de recordar a mossèn Parets) i feim coses importants per a difondre el legat cultural de les Illes encara que la gent no ho conegui molt.
Gràcies pel teu temps i enhorabona pel Premi, tens la darrera paraula per acabar l’entrevista?
Moltes gràcies Magdalena, idò per acabar, vull donar les gràcies a les meves companyes Aina M. Perelló i Petra Riera pet la seva tasca; a més de l’IEB, Ajuntament de Manacor i Caixa Cifre de Colonya. I finalment dir que ara preparen, ja, els concerts del 2025, que encetarà Tomeu Manresa el 25 de gener. Vos hi esperen a tots.