El matí del diumenge 25 de maig passat, l’església de la Porciúncula va ser escenari d’un enregistrament i actuació singular que va unir tradició, espiritualitat i virtuosisme. El protagonista: Rodrigo Rodríguez, reconegut intèrpret de la flauta japonesa shakuhachi, que va oferir al públic un viatge sonor inoblidable.
El programa va incloure una exquisida adaptació per a shakuhachi de la cèlebre obra de Johann Sebastian Bach, Air on the G String, on cada nota semblava surar entre les voltes del temple, carregada d’una profunda serenitat. L’elecció del repertori no va ser casual: la música de Bach, amb la seva arquitectura perfecta i el seu caràcter devocional, va trobar a la veu antiga i meditativa del shakuhachi un vehicle capaç d’amplificar la seva dimensió espiritual.
Rodríguez, deixeble del mestre Kohachiro Miyata, ha dedicat anys a explorar els ponts entre la música barroca europea i les tradicions sonores de l’Orient. La seva interpretació de Bach no cerca el mer virtuosisme, sinó la cerca d’un to íntim, gairebé contemplatiu, que dialoga amb l’espai sagrat.
El moment més emotiu de la vetllada va arribar amb la interpretació de l´Epitafi de Seikilos, considerada la peça musical completa més antiga que es conserva, provinent de l´antiga Grècia. Rodríguez va adaptar aquesta joia arqueològica al shakuhachi, rescatant no només les seves notes, sinó també l’esperit filosòfic que enclou la seva inscripció: “Mentre vives, brilla; no t’afligeixis massa, la vida és breu, i el temps exigeix el seu tribut”.
Rodrigo Rodríguez continua demostrant que el shakuhachi, lluny de ser un instrument ancorat únicament en la tradició japonesa, té una veu universal capaç d’estendre ponts entre cultures i èpoques. La seva actuació a Porciúncula no va ser només un concert, sinó una invitació a aturar-se, escoltar i reconnectar amb allò essencial.