Salvador Galmés en el DCVB/82

De l’entrega d’avui m’agradarà destacar el “saluet” -a vegades dit saulet-, mot encara viu en algunes famílies amb cases aturonades (Alguns dies en sent el saluet), “saó” referida a temps en que succeeix una cosa i  “sarau” en sentit de trull.

M’agradarà destacar també l’afinada tècnica del singlotar de la gerra “…l’agafà per les anses, la tombà y redressà instantàniament, fent singlotar l’aygua sobrera” que ens mostra, com moltes altres vegades, la seva fina capacitat d’observació. 

saluet m. ∥ 1. m. Remor confusa i persistent (bal.); cast. murmullo.. A la punta del Moll, voltada del saluet de la mar, sovint romania extàtica, S. Galmés (Catalana, ix, 6).

salvador, -ora m. i f. i adj. Que salva; cast. salvador. Devant la resistència d’un esser estimat a prendre un remey salvador, Galmés Flor 162.

sancionar v. tr.: cast. sancionar. 2. v. tr.: Castigar amb una pena.Sancionava ses resolucions amb una pinya, Galmés Flor 33.

sanglotar o singlotar v3. intr., fig. Fer un líquid remor repetida semblant a sanglots, a causa d’un moviment lateral; cast. chapotear. La gerra, l’agafà per les anses, la tombà y redressà instantàniament, fent singlotar l’aygua sobrera, Galmés Flor 22.

sangós, -osa adj. Sangonós.Var. form.: sancós (Galmés Flor 49).

saó f.: cast. sazón.2. f.: Temps en què succeeix una cosa; ocasió, coincidència, oportunitat. En aquelles saons se posà a festetjar, Galmés Flor 165.

sarau m. 2. m. Saragata; cast. zaragata.Guayta la Torre del Angel…, evocant saraus y revoltes, venjanses y homenatges, Galmés Flor 120.

sarmentós, -osa adj. Que té sarments o que sembla sarments; ressec i retortillat com els sarments; cast. sarmentoso.Sos dits sarmentosos, Galmés Flor 144.

satisfer v. intr. o tr.: cast. satisfacer.3. tr. Fer content, donar alegria amb una cosa suficientAquelles assegurances no la satisfeyen, Galmés Flor 87.

saturar v. tr.∥ 2. v. tr. Fer que una cosa resulti completament penetrada o impregnada per una altra; afegir quelcom a una cosa fins que aquesta no n’admeti més; cast. saturar.Estotjant-la dins una urna saturada d’essències, Galmés Flor 29.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.