El turisme, qüestió d’estat

N’Antoni Sansó ens ha fet arribar aquest article:

Si entenem el concepte de Turisme: “com totes les activitats que duen a terme les persones durant els viatges i estades en llocs diferents als del seu entorn habitual, ja sigui per motius d’oci, negoci o altres”, tindrem com a resultat que el turisme és avui la major indústria mundial, tant en creació de riquesa, com en creació de llocs de feina.

El turisme és un objecte de consum del qual no volem prescindir. Per això, tot apunta a un creixement important de les tendències turístiques i a una diversificació creixent dels productes turístics. Cal que tots, des del sector públic com des del privat, en facem una qüestió d’estat si volem assegurar la nostra qualitat de vida en el futur.

A casa nostra, el turisme de sol i platja és (i esperem que per molts anys) el que més feina i riquesa ha generat, encara que l’oferta és tota molt semblant i força indiferenciada. Penso que és absurd plantejar, avui, si aquest model està esgotat o no. Simplement el model s’ha de diversificar, com també s’ha de diversificar l’economia. Aquesta diversificació que planteig, no vol dir cercar una alternativa al turisme de sol i platja, sinó cercar-li complements, potenciant altres tipologies que el facin més atractiu, dotant de les instal·lacions i infraestructures complementàries necessàries la nostra zona i gestionant molt millor els entorns naturals i urbans: neteja, seguretat, mobiliari urbà, zones verdes, senyalització…

Hem de tenir clar que l’oferta turística és avui superior a la demanda i, en conseqüència, la competència és més forta que mai.  Tenim molts de competidors que cada dia realitzen majors esforços per crear productes diferenciats i estratègics.  La crisi econòmica que vivim ha donat lloc a un nou turista: més auster en la despesa, més exigent i més informat. Per això tots ens necessitam i tots hem d’innovar, hem de ser creatius, hem de sorprendre.

Un turista que viatja a un destí durant uns dies (cas de la nostra zona), arriba a consumir molts de serveis oferts per molts de proveïdors diferents, tant públics com privats.  La planificació i la gestió del destí és la clau competitiva del futur.

És a nivell de destí on es produeix l’experiència turística i és el destí el que ha de proporcionar experiències satisfactòries.  Cal que facem entre tots un pas més enllà i diferenciar-nos dels nostres competidors amb una bona planificació estratègica i una major visió a llarg termini. L’objectiu d’aquesta diferenciació, és oferir als clients un valor afegit, que ells percebin com a important.

El futur del turisme precisa un ample consens, calen imatges positives en torn del turisme, cal que hi hagi una complicitat entre la iniciativa pública i privada però també amb el conjunt de la ciutadania.

 

Antoni Sansó

Gerent de l’Associació Hotelera Badia de Cala Millor

2 pensaments a “El turisme, qüestió d’estat

  1. Sens dubte el turisme és una qüestió d’estat… i també nostra, municipal i personal. Crec que hi ha tesis doctorals que assenyalen possibles camins d’acció. Es tracta de posar fil a l’agulla i anar fent, no?

  2. Sí, aquí vivim del turisme i cal innovar i planificar l’oferta de serveis.

    Molts petits empresaris, propietaris de bars, souvenirs, tendes, etc., han de tancar. Estaria bé que el govern fes recomanacions als petits empresaris de quina oferta complementària requereix Mallorca. Per exemple, milers de bars han de tancar perquè els turistes tenen tota la beguda que volen dins els hotels a més bon preu. Així doncs, estaria bé que l’administració pública advertís, als qui volen posar un bar en una zona, que no es requereixen més bars.

    I pel que fa al petit empresari, que és el major creador d’ofertes de feina, seria bo pensar: què poden demandar els turistes que no ho trobin dins dels hotels?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.