Pressupost provisional del 2013 Ajuntament de Sant Llorenç

Dia 15 de desembre de 2012 es va publicar l’exposició al públic, a efectes de reclamacions, del Pressupost General del nostre ajuntament per a l’exercici 2013 al butlletí oficial de la nostra comunitat (BOIB núm. 186). Pendent de possibles modificacions i la seva aprovació definitiva, el Pressupost provisional de l’Ajuntament ascendeix a 15.582.341,53 € i es reparteix de la següent manera:

En termes numèrics el pressupost seria:

He trobat convenient publicar el pressupost que es vol aprovar al nostre municipi ara que està en exposició pública perquè ens afecta a tots nosaltres directament. Aquest pressupost preveu les actuacions municipals que durà terme l’ajuntament dins l’any 2013 per intentar donar resposta a les necessitats del nostre terme a partir dels recursos econòmics i financers obtinguts de tots nosaltres.

Així doncs, en un acte de transparència permetint-me mostrar-vos com queda estructurat, provisionalment, el pressupost per aquest any.

 En aquesta primera publicació només farem un anàlisi general del pressupost, és a dir, dels grans números. Si de cas, en properes edicions ja entrarem més en detall. També incidir que és un anàlisi eminentment tècnic, no polític. Aquesta vessant la us deix per cada un de vosaltres.

Després d’aquest incís i ja entrats en matèria el primer que cal dir és que el pressupost general de despeses del nostre ajuntament conté el pressupost propi de la corporació i el de l’Empresa Municipal Bellver SA, encarregada entre d’altres coses, del manteniments dels béns i instal·lacions del nostre terme municipal. El pressupost pel 2013 de Bellver SA ascendeix a 6.292.893,11 €, és a dir un 40,38% del pressupost total. La resta pertany al pressupost del propi ajuntament.

Si ens fixam en el gràfic de les despeses previstes observam com les despeses en compres de béns i serveis, amb un 54,58% s’emporta més de la meitat del pressupost. Aquí s’inclouen aquelles despeses com ara subministraments, reparacions, adquisició de materials, etc., necessàries perquè l’ajuntament pugui realitzar la seva activitat i prestacions de serveis. El segueixen, per importància, la despesa en personal, amb un 33,66% del total i els passius financers, que correspon a l’amortització de capital de préstecs d’entitats financeres, amb un 7,41 %.

El pressupost, respecte l’exercici anterior es manté estable i només creix un 0,76%. L’augment més significatiu recau en les compres de béns i serveis que preveu un increment de 488.768,23 €, fomentat en part per l’augment de l’IVA que ha passat a ser del 21%, tot i que probablement no la única causa. L’efecte d’aquest increment es veu equilibrat per un fort descens en les despeses relacionades amb l’endeutament. Les despeses financeres (interessos de préstecs) i passius financers (devolució préstecs) disminueixen un 22,24% i un 21,43% respectivament respecte l’exercici 2012. Tot això gràcies a que, en els darrers anys l’ajuntament ha realitzat un esforç notable en el control del seu dèficit, sobretot en matèria d’endeutament amb les entitats financeres.

Per contra, cal destacar que, tot i que ha augmentat en un 26,30% respecte el 2012, la partida destinada a inversions sols té una previsió de 161.026,81 €, el que suposa només un 1,03% del pressupost total. Aquesta manca d’inversió està directament relacionada amb l’endeutament i com no, amb la crisi financera que ens assola. Menys endeutament, suposen menys deutes, però, també menys inversió i la famosa crisi ha suposat una quasi desaparició de les subvencions en matèria d’inversió que rebien els ajuntaments mitjançant fons de l’Estat, la CAIB o el Consell de Mallorca.

Respecte el pressupost d’ingressos que, com ja hem dit, són els recursos amb els quals finançam el pressupost de despeses i que perquè no dir-ho, surten en gran part de la nostra butxaca. Així, els dos principals baluards que sostenen l’Ajuntament són els imposts directes amb un 47,41% (7.435.000) i les taxes i altres ingressos amb un 31,44% (4.899.480,80). Ambdós conceptes agrupen tots aquells pagaments que feim directament a l’Ajuntament mitjançant imposts, taxes, contribucions especials, etc., dels quals entrarem amb més detall en properes publicacions. És un tema molt dens i no hem de cansar al nostre públic tan aviat.

Aquí teniu les taules comparatives entre el pressupost de l’any 2012 i el que es vol aprovar per a l’exercici 2013:

Si teniu algun problema per veure la pàgina, aquí us la deix en format Word per a què la pogueu descarregar i així la consulteu més tranquil·lament:

3 pensaments a “Pressupost provisional del 2013 Ajuntament de Sant Llorenç

  1. He de dir que sense l’ajuda del nostre apreciat enginyer informàtic (Joan Tomàs Matamalas) aquests gràfics tan guapos no es podrien veure tan bé.

    Per cert Lluc, bona feina. Està bé que algú en llenguatge entenedor ens expliqui això tan complicat que són els pressupostos.

  2. Retroenllaç: Anàlisi del Pressupost per al 2014 de l’Ajuntament de Sant Llorenç | card.cat

Respon a Tomàs Martínez Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.