Antoni Cànovas, director de Formació Vial i expert en Seguretat Viària, ens informa sobre els canvis de la nova Llei de Trànsit aprovada al Congrés

Entrevista
El Congrés ha finalitzat la tramitació parlamentària que s’ha desenvolupat durant els darrers 6 mesos i amb la qual es fa un pas més en el continu procés d’avenç i millora de la seguretat viària a Espanya, aprovant-se el 2 de desembre passat la nova llei de trànsit, en què el director general de Trànsit, Pere Navarro, va afirmar que “avui és un dia important per a la seguretat viària a Espanya, perquè la nova llei és un pas endavant en el procés d’avenç continu que mantenim des de fa anys”. Per saber-ne més sobre la nova llei parlem amb l’amic i expert en Seguretat Viària, Antoni Cànoves.

Toni, primerament, quan entraran en vigor aquests canvis previstos de la Llei de trànsit?

Als 3 mesos de la publicació al BOE, o sigui, durant el mes de març de 2022.

Estàs a favor dels canvis de la DGT?
Per descomptat. Tot i que hem reduït molt les morts per accidents de trànsit, passant de les 4.000 persones mortes cada any als anys 2.000, a 1.800 persones mortes el 2019, cal continuar incidint a endurir les causes més importants que produeixen aquestes víctimes. Una millora de la sensibilització juntament amb les mesures repressores són un bon còctel que ha funcionat en aquests darrers 20 anys. Entre altres mesures, la implantació del sistema de punts el 2006 a Espanya, sota el meu punt de vista, ha estat una de les eines que més ha contribuït a reduir les víctimes mortals per accidents de trànsit. Des de llavors, si un conductor es queda amb 0 punts està 6 mesos sense poder conduir, ha de fer un curs de 24 hores de sensibilització amb un cost de més de 400 €, superar un examen teòric a Trànsit i només tindrà 8 punts durant 2 anys , i això suposa conduir amb més prudència i atenció.

Ens pots concretar els canvis més importants?

Essencialment, els canvis són els següents:
* Retirada de 6 punts del carnet per subjectar el mòbil amb les mans conduint, en lloc de 3 com fins ara. Les distraccions són la causa principal dels accidents i l’ús del mòbil utilitzant les mans és la causa que suposa més distraccions. L’article 76 especifica millor les conductes prohibides, entre elles “utilitzar-lo, subjectant-lo amb la mà, o mantenint-lo ajustat entre el casc i el cap de l’usuari, dispositius de telefonia mòbil mentre es condueix”. Aquesta referència als motoristes no existia fins ara a la llei.

* 6 punts de retirada per “avançar posant en perill o entorpint ciclistes o sense deixar la separació mínima d’1,5 metres”. A carreteres convencionals la mort de ciclistes és una tragèdia i cal millorar aquesta situació d’aquests vehicles vulnerables. A més, la nova llei de trànsit estableix una nova manera d’avançar o superar les bicicletes i ciclomotors en un cas concret: quan la calçada “compti amb més d´un carril per sentit, serà obligatori el canvi complet de carril”.

* 6 punts de retirada per llençar llosques. En concret s’estableix una multa de 500 € i 6 punts: “Llançar a la via o els seus voltants objectes que puguin produir incendis o accidents”.

* 4 punts de retirada, en lloc de 3 per no fer servir el cinturó de seguretat, casc o sistemes de retenció infantil o altres sistemes de protecció. És important recalcar que una de cada tres persones mortes per accidents de trànsit a Espanya l’últim any no portava cordat el cinturó de seguretat…

* 0 grams per litre en aire espirat i en sang per als menors de 18 anys que circulin per les vies públiques conduint vehicles de mobilitat personal com són els patinets, cicles, ciclomotors (fins a 50 cc i matrícula de color groc) i quadricicles (anomenats cotxes sense carnet i també amb matrícula de color groc) i motocicletes fins a 125 cc.

*3 punts i 200 € per “portar al vehicle mecanismes de detecció de radars o cinemòmetres”.
Abans la llei establia “utilitzar” però no establia “portar”…L’ús d’inhibidors continuarà castigant-se com fins ara: sis punts i fins a 6.000 euros de multa.

* Es treu el marge de 20 km/h més de la velocitat màxima per avançar, a turismes i motocicletes, a les carreteres convencionals de fora de poblat (de 90 km/h i de 100 km/h).

Espanya era l’únic país d’Europa que permetia superar el límit de velocitat en 20 km?
Sí, Espanya era l’únic país d’Europa que permetia superar en 20 km/h el límit de velocitat en aquestes vies en avançar altres vehicles que circulessin a velocitat inferior. Tenint en compte que la velocitat excessiva és la segona causa principal dels accidents de trànsit (i a la mateixa altura que l’alcohol i drogues), i que més del 80% de les víctimes es produeixen en aquestes carreteres, aquest canvi crec que va a contribuir a reduir els accidents. A les carreteres convencionals no és com en una autopista, a carreteres convencionals circulen vehicles de front, hi ha circulació d’animals, vianants, patinets, ciclistes, ciclomotors i vehicles agrícoles, hi ha creus al mateix nivell i rotondes, i a carreteres convencionals no es deu córrer tant com veiem actualment a tot l’Estat…

Què passa amb els conductors de patinets?
– Els conductors de patinets (VMP) estaran obligats “a utilitzar casc de protecció en els termes que reglamentàriament es determini.” (article 47).

Queden normatives pendents?

*Queda pendent que la DGT desenvolupi una normativa específica que detalli tot allò necessari sobre el casc.
* Als conductors d’autobusos que es matriculin a partir del 6 de juliol de 2022, se’ls obligarà a portar alcoholímetres antiarrencada si estan preparats (de nou disseny), i als seus conductors a usar-los.
* S’obligarà que els alumnes realitzin una formació presencial a les autoescoles per poder examinar-se de l’examen teòric del permís “B”.
* Si es fa trampa a l’examen teòric de conduir amb dispositius d’intercomunicació es castigarà amb 500 euros de multa i amb la impossibilitat de tornar a presentar-se a les proves en un termini de sis mesos.

Moltes gràcies per la informació deToni, i esperem que la nova llei ajudi a rebaixar el nombre d’accidents.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.