Entrevista a Antoni Cànovas, Director de Formació Vial, sobre els nous canvis del Reglament General de Circulació

Hem acudit una vegada més a l’amic Antoni Cànovas, Director de Formació Vial i expert de Seguretat Viària a diferents mitjans de comunicació de Mallorca, perquè ens informi sobre els recents canvis introduïts al Reglament General de Circulació. Informació que compartim amb els lectors de Cala Millor 7.

1. Toni, quants canvis s’han produït al nou Reglament?

Hi ha hagut uns 50 canvis, uns 15 són de més importància i la resta són correccions d’una importància lleugerament menor als articles de circulació.

2. A què es deuen aquests 50 canvis?

Els canvis vénen recomanats des de la Unió Europea, l’any passat hi va haver un treball conjunt on es va establir l’objectiu ambiciós d’intentar aconseguir que el 2050 hi hagi “0” morts d’accidents de trànsit a les carreteres de tot Europa. És evident que és un objectiu pràcticament impossible que s’aconsegueixi, però es tracta d’acostar-se el màxim possible a aquesta xifra i que des de tots els estats membres prenguin mesures efectives per aconseguir-ho. “pensa globalment, actua localment”.

3. Quins són els canvis més importants?
Augmenten les mesures relacionades amb els punts del permís o el carnet de conduir.
– Distraccions: Augmenta de 3 a 6 els punts a treure per utilitzar, subjectant amb la mà, dispositius de telefonia mòbil mentre es condueix. Des del 2016 les distraccions al volant són la primera causa dels accidents mortals.
– Cinturó de seguretat i elements de protecció: Augmenta de 3 a 4 els punts a detreure per no fer-ne ús, o no fer-ho de forma adequada, del cinturó de seguretat, sistemes de retenció infantil, casc i altres elements de protecció obligatoris. 1 de cada 4 morts en accident de trànsit segueix sense fer ús del cinturó de seguretat.
– Velocitat: Se suprimeix la possibilitat que turismes i motocicletes puguin excedir en 20 km/h els límits de velocitat de 90Km/ha les carreteres convencionals o 100Km/ha en vies per a automòbils (com és la carretera de Manacor a Palma) quan avancin a altres vehicles. 2 de cada 3 sinistres mortals es produeixen en carreteres convencionals de doble sentit. El 2019, any de referència, es van produir 239 morts en col·lisió frontal en aquest tipus de via. Aquesta supressió va en consonància amb el principi de Sistema Segur d’eliminar o reduir els riscos i els avançaments en són un. d’ells.
– Alcohol: Els conductors menors que condueixin qualsevol vehicle no poden circular amb una taxa d’alcohol superior a 0,0, tant en sang com en aire espirat. És una infracció que no canvia, segueix tipificada com a molt greu: 500 euros de multa.
– Ciclistes: S’incrementa la seguretat dels ciclistes fent obligatori, en vies amb més d’un carril per sentit, canviar completament de carril quan es procedeixi a avançar ciclistes o ciclomotors. A més, s’augmenta de 4 a 6 els punts a treure quan s’avança posant en perill o entorpint ciclistes sense deixar la separació mínima obligatòria d’1,5 m. També es prohibeix parar o estacionar a carril bici o en vies ciclistes.
– Objectes a la via: Passa d’infracció greu a molt greu llançar a la via o als voltants objectes que poden produir accidents o incendis. Aquesta infracció suposa la pèrdua de 6 punts i la sanció de 500 euros.
– Motoristes: S’autoritza la utilització de dispositius sense fil certificats o homologats per a la utilització al casc de protecció dels conductors de moto i ciclomotor, amb fins de comunicació o navegació, sempre que no afecti la seguretat en la conducció.
– Frau a les proves d’obtenció del permís de conduir: S’introdueix, com a infracció molt greu sancionada amb 500 euros, utilitzar dispositius d’intercomunicació no autoritzats reglamentàriament a les proves per a l’obtenció i la recuperació de permisos o llicències de conducció o altres autoritzacions administratives per conduir o col·laborar o assistir amb la utilització dels dispositius esmentats. A més, el aspirant no podrà presentar-se de nou a les proves per a l’obtenció del permís en el termini de 6 mesos.
– Alcoholímetre antiarrencada (alcoholock): Des del 6 de juliol del 2022, els conductors dels vehicles destinats al transport de viatgers per carretera que disposin d’interfície per a la instal·lació d’alcoholímetres antiarrencada estaran obligats a utilitzar aquests dispositius. La normativa europea, Reglament (UE) 2019/2144, estableix l’obligació que portin aquesta interfície els vehicles homologats a partir del 06/07/2022 i els matriculats nous a partir del 06/07/2024.

4¿Estàs a favor dels canvis que van entrar en vigor el 21 de març passat?
Estic d’acord amb l’Objectiu marcat que el 2050 no hi hagi cap víctima mortal a les carreteres de tot Europa, i tot suma per aconseguir-ho, a més, crec que en incidir sobre les tres causes essencials dels accidents com són les distraccions, l’alcohol-drogues i la velocitat excessiva a les carreteres de doble sentit, es millorarà i molt la xifra de reducció d’accident

Moltes gràcies Toni, per la informació i esperem que siguin efectius els nous canvis al Reglament General de Circulació Vial.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.