Antoni Cànovas, Director de Formació Vial i Mobilitat ens parla dels problemes que afecten a la seguretat vial

Antoni Cànoves, manacorí de Son Servera, com és defineix ell mateix , és expert en Seguretat i Mobilitat Vial i col·labora a diferents mitjans de comunicació de Mallorca. Aquesta setmana explica els problemes que afecten a la seguretat vial.

– Toni, què estam fent malament, per l’augment dels accidents mortals a les carreteres de Mallorca, sobretot els mesos d’estiu?

Clarament hi ha hagut una enorme relaxació de la majoria dels usuaris, tant conductors com vianants, en aquests tres mesos de juny, juliol i agost amb 22 víctimes mortals.

– On radica el problema principal?

A l’estiu hi ha augment de mils de vehicles i vianants circulant por totes les vies de Balears, hem vist xifres records i si sumem les distraccions, l’alcohol i drogues, les velocitats excessives i les altes temperatures de calor, tot plegat suposa un còctel perillós amb més accidents de trànsit greus.

– Tenim un problema d’addicció al mòbil que no ens permet deixar el telèfon mentre conduïm?
Segons la OMS (Organització Mundial de la Salut), l’addicció en l’ús del mòbil al volant, especialment whatsApp, és l’arma que mata més persones en el món…

– Un nombre molt important dels morts són motoristes, ciclistes o vianants, és a dir, vehicles i persones vulnerables. Cóm s’hauria d’actuar para protegir a aquests col·lectius?

Per protegir els usuaris vulnerables l’administració treballa, i així ho ha de seguir fent, essencialment en la millora de la sensibilització vial i també en l’aplicació de mesures repressores, com sancions econòmiques, suspensió de punts, retirada del carnet de conduir, aplicar el codi penal en casos delictius, etc. No en queda d’altra.

En molt de casos, l’alcohol i les drogues són presents en els accidents. S’haurien d’incrementar les penes i sancions?

Avui en dia les penes i sancions estan molt més altes que fa 20 anys. Abans, matar a una persona en un accident de trànsit sortia molt barat. Avui hi ha moltes persones a la presó per delictes de trànsit.

Fa anys que des dels mitjans de comunicació estàs reivindicant millores de mobilitat a la zona de Manacor i comarca de Llevant. Et fan cas des del Consell de Mallorca?
Com més lluny estem de Ciutat més difícil resulta que les millores a les carreteres es duguin a terme. Sortada-ment el tren va arribar a Manacor i es va desdoblar la carretera, però els altres municipis de Llevant (Artà, Capdepera, Sant Llorenç i Son Servera), malgrat algunes millores, segueixen patint un dèficit de millores considerable.

I el tren no arriba…

Efectivament, fa anys es reivindica el Tren de Llevant (combinat amb la via verda) cap Artà i Capdepera, i això està aturat. Per altra banda, les voravies de totes les carreteres d’aquests municipis són de 80 cm o menys quan haurien de ser de 2 metres com són des de Festival Park fins a Santa Maria o Bunyola, o com és anant a Porreres. Els milers de ciclistes, tant residents com turistes, que hi circulen estan greument exposats a morir o patir seqüeles per a tota la vida.

A la rotonda del polígon de la carretera de Manacor a Palma, amb el nou carril zero, s’han acabat els embossos. Feia anys que ho proposaves. Estàs satisfet?
Molt. A vegades obres no massa complicades suposen uns resultats molt satisfactoris. Cada any, de maig a novembre tota la comarca de Llevant patíem llargues retencions d´1 km a aquesta rotonda, perdent temps i hores de feina, pèrdues de vols, i generant moltes emissions de CO2. Amb aquest nou carril s’han acabat el embossos per sempre.

Com estan les altres possibles millores de la zona de Llevant?

Fa poc temps es va aconseguir asfaltar de bell nou la el paviment de la carretera de Manacor a Inca. En pocs temps s’asfaltarà la carretera de Manacor cap a Felanitx amb una nova rotonda cap a Son Macià. I també està avançat la millora de la carretera vella cap a Sant Llorenç. Vull reconèixer que l’ex Conseller de carreteres del Consell, i resident a Manacor el Sr. Ivan Sevillano,i amic meu, ha fet molt bona feina per Manacor i comarca en aquests 4 darrers anys.

Gràcies pel teu temps, Toni. Quin darrer consell ens pots donar a tots els conductors i conductores.
Tractar de conduir millor que els altres, es tracte de conduir millor del que ho fèiem abans, especialment a les carreteres de doble sentit, que és on hi ha el 80% dels accidents mortals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.