Joan Antoni Salas Rotger ens ha fet arribar des de l’Ajuntament la memòria dels Serveis Municipals, la qual repassa les actuacions més importants d’aquest servei ten imprescindible per a qualsevol comunitat.
ELS SERVEIS SOCIALS DE SANT LLORENÇ HAN ATÈS DURANT EL 2012 A 423 PERSONES, QUE CORRESPON A UN 40% D’INCREMENT RESPECTE AL 2011.
Les prestacions més importants per les seves magnituds són les actuacions de suport a la unitat de convivència i les actuacions de prevenció i inserció amb el 32% cadascuna.
Les demandes del municipi de Sant Llorenç des Cardassar en funció de les prestacions socials són
Informació orientació i mobilització de recursos: Durant el 2012 el departament de Serveis Socials han atès un total de 110 usuaris, un 20% respecte a l’any anterior. El sectors més destacats són el de les persones majors, els immigrants i les famílies.
Actuacions de suport a la unitat de convivència i ajuda a domicili: És la prestació més important juntament amb la prevenció, ha atès 177 usuaris, destacant els sectors de persones majors, família i persones discapacitades. A Sant Llorenç i Son Carrió les demandes estan relacionades amb els serveis assistencials: SAD i Teleassistència, mentre que a la zona costanera destaquen les intervencions amb famílies amb menors.
Actuacions de prevenció i inserció: El 32% de les demandes provenen del treball de prevenció. És l’altre pilar important, juntament amb el suporta les unitats de convivència, del treball del departament, especialment en els sectors de joventut i infància.
Recursos complementaris a la cobertura de necessitats bàsiques Allotjament alternatiu: el 16% de les demandes corresponen a les relacionades amb la cobertura de les necessitats bàsiques. Tot i que és la prestació més limitada numèricament el seu augment és considerable amb un 129%. El sector més important atès són els immigrants, però el nombre de famílies conforma el 16% de les ajudes.
Analitzat el treball desenvolupat durant el 2012 els departament de Serveis Social fa les següents Propostes d’actuació:
Atès el treball desenvolupat pel Departament de Serveis Socials durant el 2011, i com a prolongació dels darrers anys, es constata una tendència clara en l’augment de les demandes i en la seva complexitat.
Aquesta caracterització de les demandes a l’àmbit dels Serveis socials municipals ha obligat el departament a definir noves intervencions dins els plantejaments generals ja consolidats.
El departament de Serveis Socials determina com a prioritats la prevenció en les edats primàries, el seguiment de les famílies amb menors en risc d’exclusió social i l’atenció a persones majors i discapacitades.
En aquesta línia, pel 2013, s’ha previst el inici d’un programa nou de suport psicosocial a les famílies amb menors que presentin problemes de conducta a nivell familiar i escolar.
S’ha de fer una referència especial al treball del programa ALTER, que ha estat reconegut a nivell tècnic per les administracions europees, significant l’estreta coordinació entre l’àmbit educatiu i dels Serveis Socials en la inserció sociolaboral dels joves amb dificultats per acabar el sistema escolar obligatori.
Respecte a l’altre gran àmbit d’atenció dels serveis socials, el suport a la unitat de convivència, les dades de la memòria donen a entendre l’oportunitat de potenciar els serveis lligats al domicili, SAD, menjar a domicili i teleassistència. Per millorar l’eficiència del SAD es planteja en la nova contractació la possibililtat de traslladar 5 hores del matí a l’horabaixa on ara apareix un dèficit d’atenció.
Enguany s’ha consolidat la coordinació dels centres de dia unificant els criteris de programació i d’intervenció.
Per altra banda es tramita la posada en marxa del menjador social de Son carrió a les mateixes instal·lacions del Centre de Dia, millorant d’aquesta manera la seva eficiència.
Atès que la major part de prestacions destinades a informació són les relatives a Dependència, es fa necessari que la coordinació dels serveis socials municipals i de la fundació siguin més estables
Finalment l’augment de demandes relacionades amb la cobertura de necessitats bàsiques obliga a reestructurar els dispositius d’atenció, amb l’objectiu de rendibilitzar els recursos disponibles.
Per donar resposta a aquest objectiu s’ha aprovat un reglament d’ajudes econòmiques, s’ha potenciat el contracte social, incorporant la possibilitat de realitzar un procés d’activitats formatives dins l’àmbit laboral.
Cal assenyalar que tot i augmentar la pressió sobre els Serveis Socials de les demandes relatives a la manca de treball, les administracions supramunicipals han limitat els serveis d’orientació i inserció laboral, fent necessari reconduir des de Serveis Socials diferents recursos formatius a programes de suport a la inserció laboral.