Conferència de Xavier Gelabert: “Escolta XXI”

El compositor Xavier Gelabert amb només 12 anys va fer les primeres composicions. Va començar els estudis musicals a l’Escola Municipal de Música de Manacor, però també amb professors particulars. Ha fet camí amb Margot Fuster, Mª Antònia Gomila, Josep Ros, entre d’altres. Cap al 1993 va conèixer Xavier Carbonell, el mestratge del qual el fa decantar per la creació musical més avantguardista i experimental.

Entre els 17 i 21 anys, va compaginar els estudis amb la docència a escoles concertades de Manacor. També era membre de les formacions corals Estudi Vocal i Ars Antiqua, i director musical de la Reial Parròquia de la Mare de Déu dels Dolors de Manacor, per al cor de la qual va compondre diferents obres religioses. El 1998 va entrar al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca. El 2001 ingressà al Conservatori Superior de les Illes Balears en l’especialitat de Composició. Aquest mateix any va guanyar el concurs de Composició Art Jove 2001 amb el seu «Quartet de cordes núm. 1 -Digues, foll». Ha escrit música per a teatre infantil, en el marc de la Mostra de Teatre Escolar de Manacor, per a diferents agrupacions teatrals, tant escolars com professionals.

Aquests darrers anys ha estrenat diverses obres seves amb el Cor de Cambra Ars Antiqua, Ensemble Espai Sonor, Tomeu Moll, Andreu Riera, Neus Estarellas, Joan Francisco Cortés, l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, el Conjunt instrumental contemporani de les Illes Balears, amb Maria Rosselló, Mª Antònia Gomila, Eulàlia Salbanyà o Agustí Aguiló, entre d’altres. És cofundador i pianista del Trio Aracné, pertany al comitè executiu de l’Àrea Encontres de la Fundació ACA, amb qui va organitzar els Encontres de Compositors del 2000 fins al 2009. Va esser seleccionat per assistir al curs especialitzat en composició d’avantguarda EMCW (European Musical Creation Workship) i va estudiar amb compositors europeus com Aureliano Cattaneo, Alberto Posadas, José Luís Torá o Pierluigi Billone. En la segona edició d’aquest curs va esser guardonat per la seva obra Les Jeunes Mamelles, estrenada a la Setena Mostra Sonora de Sueca.

Des del 2001 és director titular del Cor de Cambra Ars Antiqua, amb la qual ha estrenat obres seves com Kyrie per un difunt, Inter passus viventis, Angelorum, Purificatio, però també obres d’altres compositors com Iltir de Xavier Carbonell, Iudicii signum de Jaume Escandell o La Matanza de los Inocentes de Mercedes Guibelalde. Ha dirigit musicals com Els Pirates, El Mikado, Ai, Quaquín que has vengut de prim! i La floristeria del pànic. També ha dirigit a solistes i a conjunts instrumentals. Té un catàleg de més d’un centenar d’obres per a diverses formacions, amb òperes com El Presoner, Salomé, E lucevan le Stelle, Edip Rei, dos concerts per a piano i orquestra, obres orquestrals com Clitemnestra envoltada de mosques, Penjada Cordèlia, un Díptic per a Orgue i Banda, obres per a solista, per a cambra i per a ensemble. També té una sonorització del llac de les Coves del Drach sobre Un llac per ofegar-me de Jaume Santandreu.

Actualment treballa en dues òperes i en una obra per a banda amb motiu de la commemoració de l’any Llull.A final de mes estrenarà una obra al Teatre Municipal de Manacor.

El compositor Xavier Gelabert llança una pregunta al públic: «Com és possible que havent passat de sobres el segle XX i que ja ens trobem immersos en el XXI, escoltem encara amb orelles del XIX?» No és una pregunta retòrica, és el punt de partida de la seva conferència Escolta XXI ja que la seva intenció és ajudar a entendre millor què ha passat durant el darrer terç del segle passat i explicar quines són les noves tendències en la música culta d’avantguarda. A tal efecte, presentarà una llarga sèrie d’audicions per tal d’analitzar-les i iniciar el debat amb el públic assistent.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.