CC1 El vot

Idees anteriors referides al canvi climàtic: Bé per interessos econòmics o bé per inconsciència, entre tots ens estem carregant el Planeta. Podem no fer res o treballar-hi una mica. Algunes propostes d’indole personal.

Diuen que el desgel dels pols, amb una grapada d’anys, farà augmentar el nivell de la mar i això afectarà ben directament grans ciutats i també les nostres platges. Això encara ha de venir, de moment un tassó d’aigua no modifica el volum global de la mar, de la mateixa manera que un vot no canvia el sentit d’unes eleccions, però és l’arma que tenim. Molts de gran arriben a omplir una barcella.

Segons s’assenyala adesiara els nostres vots no acostumen a ser racionals, sinó emocionals. Votam segons el que sentim, no segons el que ens convé, fet que explicaria bona part del que es podrien anomenat “vots incoherents”. I encara més, aquesta manera de fer, com recorda Harari, afecta la majoria de decisions humanes: “la majoria de decisions humanes es basen en reaccions emocionals i en dreceres heurístiques més que en l’anàlisi racional”.

Amb tot i amb això, si vull canviar les coses hauré de racionalitzar el meu vot. La idea de fons és que ja no em basta una presumpta sintonia ideològica, ni vull aplicar més aquell engany innocent que en diuen “vot útil”. Vull oferir el meu vot a qui es comprometí formalment, de banda vells temes que encara consider fonamentals com llengua i cultura, també, amb el canvi climàtic.

I sense perdre de vista els altres, em centraré sols en tres dels aspectes que mostra S. Latouche per a un programa electoral en el seu “Decreixement serè”:

-L’aplicació de programes clars i concrets de participació i d’igualtat.

-La reducció del malbaratament d’energia (que va des del tractament de l’aigua, a l’esment en el consum directe d’energia elèctrica, passant per l’impuls en qualsevol reducció del consum de recursos naturals), aplicant a cada una de les proposta electorals la pregunta: ¿quin cost general te la proposta o l’absència de propostes concretes, per exemple en relació al transport públic?

-L’inajornable foment de la “cultura de proximitat” que afecta a mercaderies i serveis.

En definitiva, vull incorporar a les meves tradicionals emocions que em fan decidir un insignificant vot nous elements de respecte ambiental. Serà el preu d’un vot, el meu.

(Imatge de Google)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.