Des de que es va decretar l’estat de l’alarma, malgrat haver hagut de tancar el servei als usuaris, les bibliotecàries no s’han aturat de fer feina, durant els primers dies amb assistència presencial al lloc de treball, i després des de casa amb teletreball.
Amb un panorama totalment extraordinari, s’intenta afrontar aquesta situació el millor que es pot i donar el serveis que són possibles als usuaris.
A Sant Llorenç, la bibliotecària és Maria Bel Pont, i ja fa 34 anys està al front de la biblioteca, on actualment els usuaris ja són els fills, i néts dels primers lectors/es que estrenaren la biblioteca. Na Maria Bel, és molt estimada pels usuaris per la seva dedicació.
Pel que fa a sa Coma, la biblioteca es va inaugurar el mes d’abril de l’any 2003 i Antònia Brunet
n’és la bibliotecària. Va començar a treballar el desembre de l’any 2002, per tal d’organitzar la seva obertura. El seu treball és diferent del que es fa al pobles de Sant Llorenç i Son Carrió, per la diversitat de ciutadans procedents de diferents països que resideixen a la zona costanera. És una persona molt feinera, atenta i especial; ha ajudant a molts nouvinguts a integrar-se en els clubs de lectura que es fan tant per infants com per adults.
La bibliotecària de Son Carrió és Assumpció Riera, des de l’any 2010, i a Son Carrió a diferència, de les altres dues biblioteques, és a més, un punt de trobada pels joves. Assumpció, és mot tolerant i els ajuda, ja que avui en dia les biblioteques a molts de pobles petits són un referent per als més joves.
El municipi de Sant Llorenç té una població de 8.405 habitants, segons el darrer padró d’IBESTAT, repartits en varis nuclis de poblacionals, amb les 3 biblioteques esmentades. Aquest any 2019 s’han fet un total de 20.290 préstecs, per tant és un servei, que no és essencial, però si que és molt utilitzat, i vàrem pensar que no es podia deixar de banda a tota aquesta gent que són lectors i que troben a faltar els poder disposar de llibres per la lectura.
Com heu organitzat i com ha estat el treball durant aquesta reclusió?
Els primers dies, fer feina a porta tancada i sense usuaris, es va fer molt estrany,pensa que un dels millors aspectes de la nostra feina és el contacte directe i personal amb els usuaris de totes les edats, i el silenci i la soledat han estat el més difícil d’assumir. Sempre hi ha feines internes que no es veuen però que hi són i s’han de fer, estadístiques, memòries, registre de documents, expurgo, ect. Hem anat delatant aquestes tasques.
Quins serveis oferiu actualment?
Els múltiples serveis que oferim habitualment han quedat suspesos, tot i que tenim la plataforma de llibres digitals eBiblio que permet descarregar llibres electrònicament, i a més, des de el nostre municipi hem posat en marxa un nou servei, La Biblibioteca a ca teva. A través del facebook, anam penjant les novetats d’eBiblio, de manera periòdica. Els dimarts compartim un conte de na Margalida Amengual, perquè els més menuts es puguin entretenir, i ja que no es pot fer de forma presencial ho feim virtual. També per les festes de Pasqua, na Cati Forteza ens va muntar un taller, que penjarem al facebook. Amb una paraula, hem seguit fent feina pels nostres usuaris. També hi ha editorials que van penjant contes i els anem compartint.
Aquest nou servei, en que consisteix?
És un servei que hem muntat per fer front al COVID-19 i donar l’alternativa als usuaris per poder tenir lectures durant aquest confinament sense sortir de casa. Ha estat possible gràcies als voluntaris de Protecció Civil, que són els que s’ encarregaran de fer el repartiment a domicili.
Quin temps fa que està en marxa?
Fa molt poc temps. La setmana passada va ser la regidora de biblioteques, Dolors Sánchez, que ens va proposar si seria viable posar aquest servei en marxa, i evidentment de seguida ens hi vàrem implicar i ens posarem a fer-hi feina. La demanda ha estat molt elevada. A tots els nuclis de població hi ha hagut molta gent que ja n’ha fet ús. Els usuaris s´han estat molt agraïts; pensau que hi ha gent que llegeix molt i són usuaris de cada setmana, i quan vàrem patir el confinament la gent no estava preparada, no teníem llibres de reserva.
Com funciona el servei, quines passes s’han de fer?
El primer que han de fer és mirar si el llibre o DVD està disponible, han d’entrar al catàleg bibliogràfic de les Illes Balears cabib.uib.es. Després han d’enviar un correu a la biblioteca del seu nucli de població, amb el títol del document, l’autor, el nom del usuari, un telèfon de contacte i el domicili a on han d’entregar el llibre o DVD. I ja està, esperar que els voluntaris de Protecció Civil duguin les comandes.
Quin temps poden tenir els llibres i quants en poden demanar?
Es poden demanar fins a 3 documents, llibres i DVD per cada carnet d’usuari, i es deixen per 20 dies.
Quants de llibres s’han entregat a domicili?
Només s’ha fet una entrega, el divendres i dissabte, 17 i 18 d’abril, ja que vàrem posar el servei en funcionament el dimecres 14. Tot i així s’han prestat més de cent documents a uns cinquanta usuaris.
Quina franja d’edat fa ús del servei?
De moment, a parts iguals, sobre tot usuaris infantils i adults. Encara que disposam del servei eBiblio, la Plataforma de préstec del llibre electrònic a través d’internet i que molts d’usuaris ja l’utilitzen, per llegir des de dispositius electrònics. Hi ha un altre sector d’usuaris, que perquè no estan habituats a les noves tecnologies o perquè les agrada fullejar els llibres, se decanten pel llibre de tota la vida, en paper.
Com ha estat la resposta de la gent a l’entrega domiciliària?
Totalment positiva, la gent estava entusiasmada de que els poguéssim enviar els documents que havien demanats, i amb ànsies de que les arribés el paquet. Tant a les xarxes socials com a nivell personal hi ha mostres de gratitud cap a aquest servei i a la feina de les bibliotecàries.
Com s’entreguen els documents?
Evidentment es prenen les mesures higièniques i de seguretat establer- tes pel protocol de Sanitat. Els llibres s’entreguen normalment folrats, es posen dins un sobre i a damunt els sobre hi va una etiqueta amb el nom de l’usuari, l’adreça i un telèfon de contacte, ja que cada usuari té el seu sobre amb els seus documents, i alguns són menors i s’ha de posar el telèfon dels pares. També hem fet un punt de llibre, a on hi ha l’arc de Sant Martí amb el lema del servei LA BIBLIOTECA A CA TEVA i TOT ANIRÀ BÉ, i es posa dins els llibres. És una cosa simpàtica i que es podrà guardar com a record.
I ara que s’acosta Sant Jordi, quines activitats teniu previst fer?
Aquesta data sempre ha estat molt significativa per nosaltres, i cada any organitzàvem un grapat d’activitats, però enguany hem hagut de canviar i passar de fer-les presencials a fer-les virtuals. Hi haurà tallers, contes, vídeos, al programa adjunt.
Fotos biblioteques 2019