Amb l’inici de les obres del tren de Llevant, ara fa devers 6 anys, els ciutadans de la comarca de Llevant varen veure culminades les seves demandes d’un millor transport públic per a la contrada. El clam social, polític i empresarial, representat en multitud de marxes i actes reivindicatius, a la fi es veia recompensat. Això no obstant, l’incompliment per part del govern estatal del conveni ferroviari, de 443 milions, i la conseqüent suspensió de les obres tornaven a trencar el somni col·lectiu.
Mentre el govern estatal segueix invertint milers de milions d’euros anuals en la construcció de línies d’AVE, moltes d’elles inútils i sempre pensades des d’una concepció radial de l’Estat, amb Madrid com a centre, aquí a les Illes Balears seguim oblidats i menyspreats: no tan sols no podem acabar el tren de Llevant sinó que amb prou feines podem acabar l’electrificació entre Inca i Manacor. I el pitjor de tot, aquesta vergonyosa i humiliant situació no pareix que hagi de tenir una solució a curt termini.
La comarca de Llevant pateix un dèficit històric pel que fa al transport públic. De fet es limita a un servei de bus insuficient, que no cobreix les necessitats de la població. Les persones que no compten amb cotxe particular, aquelles que pateixen alguna discapacitat, els turistes o simplement els ciutadans que necessiten desplaçar-se fins a Manacor o Palma per acudir als serveis administratius o sanitaris, són els grans damnificats d’aquesta situació. Tot plegat mentre les carreteres, sobretot a l’estiu, es col•lapsen amb milers de vehicles que contaminen i fan malbé el medi ambient. Aquest panorama, que s’ha allargat massa en el temps, exigeix solucions decidides i valentes, d’una vegada per totes.
Per tot això les agrupacions de Més per Mallorca de Manacor, Sant Llorenç, Son Servera i Capdepera, així com el grup Independents d’Artà:
1.- Exigeixen al Govern de les Illes Balears que reclami al Govern estatal, amb tots els mitjans disponibles, inclosa la via judicial, el compliment íntegre del conveni ferroviari signat en el seu dia. O bé, en el seu cas, que se’n signi un altre que el substitueixi.
2.- Amb independència del que s’ha exposat anteriorment, reclamen al Govern de les Illes Balears que redacti un pla d’actuació, temporalitzat, per a la represa de les obres del tren de Llevant, amb un projecte que respecti, en la mesura d’allò possible, la via verda existent.
3.- Mentre tot això no es pugui dur a terme, demanen al Govern de les Illes Balears que executi millores en el transport públic amb bus existent en l’actualitat, tant de servei com de freqüències. En aquest sentit, seria desitjable que es tornàs implantar el servei de bus llançadora entre els pobles de la comarca i l’estació de tren de Manacor.
Agrupacions de Més per Manacor, Més per Sant Llorenç, Més per Son Servera, Més per Capdepera i Independents d’Artà.
No entenc la part que diu que “es respeti la via verda amb la mesura que sigui posible”. A dia d’ahir i d’havui crec que el més sensat es fer un projecte que el substitueixi,crec jo.