Comunicat de la plataforma del Tren de Llevant

LA CONSELLERIA DE MOBILITAT I EL DIA DE LA MARMOTA

L’1 de desembre de l’any 2019, fa 28 mesos, el conseller de Mobilitat i Habitatge, senyor
Marc Pons,  i el director general de Mobilitat i Transport Terrestre, senyor Jaume Mateu, es reuniren amb els batles de la comarca de Llevant i amb un representant de la Plataforma per anunciar:

  1. Que el projecte del tren Manacor-Artà era prioritari pel Govern.
  2. Que calia fer una revisió del projecte inicial perquè havien passat deu anys des de la seva redacció.
  3. Que s’havia de contemplar la possibilitat que el tren passàs per Cala Millor per la importància turística de la zona.
  4. Que es mantindrien reunions amb el govern d’Espanya i amb Europa per mirar d’aconseguir fons per dur endavant aquest projecte.
  5. Que es farien reunions periòdiques per anar informant del desenvolupament del projecte i consensuar les decisions que s’haguéssin de prendre. 

Ahir, com si es tractàs de reviure la pel·lícula El dia de la marmota, dirigida l’any  1993 per Harold Ramis, on el protagonista es veu immers en un cicle temporal que fa que un dia determinat es repetesqui una i altra vegada, el conseller, senyor Josep Marí, convocà, juntament amb el  director general, senyor Jaume Mateu, els batles de la comarca de Llevant i anuncià que:

  1. El Govern no ha renunciat al tren de Llevant.
  2. Que s’ha de contractar un estudi, tot i que ja hi havia estudis tècnics previs.
  3. Que és important saber si el tren pot arribar a la costa, a la zona de Cala Millor.
  4. Que també es redactaran dos estudis més: la línia de Migjorn (Palma-Campos) i la línia Sa Pobla- Alcúdia.
  5. Que hi ha un milió d’euros per a licitació d’aquests projectes.
  6. Que el termini de redacció dels mateixos serà d’entre quatre i sis mesos.

Des de l’any 1998 la Plataforma pel Tren de Llevant reivindica que el tren arribi a Cala Rajada i sembla que no anava desencaminada quan, ahir mateix, l’Assemblea Ciutadana per al Clima, entre les 172 recomanacions presentades al Govern de l’Estat, planteja, a l’objectiu 17è  “Impulsar, optimitzar, reestructurar i millorar la mobilitat sostenible amb infraestructures de transport públic eficient i no contaminant”.

L’any 2003 es va fer realitat l’arribada del tren a Manacor. L’any 2010 s’iniciaren les obres per dur a terme aquesta infraestructura que varen ser suspeses pel PP que guanyà les eleccions de l’any 2011 .

Des de llavors ençà tots els partits que conformen l’actual govern i els que formaren part del govern sorgit de les eleccions de l’any 2015, han donat suport, verbal i escrit, a les reivindicacions plantejades per la Plataforma i tots els batles de la comarca, s’han pronunciat en repetides ocasions sobre la necessitat de dur endavant el Tren de Llevant.

El Pla Director Sectorial de l’any 2006, el Pla de Mobilitat de l’any 2019 i els Acords de Bellver d’aquest mateix any contemplen aquesta infraestructura.

24 anys després, el  plantejament que fa el govern, a un any de les eleccions, sembla una burla a totes les persones que han lluitat per un transport  digne i sostenible, això sí, una burla ornada amb dos projectes més, a veure si així la conselleria aconsegueix emmascarar la seva manca d’operativitat i de capacitat de negociació amb el govern d’Espanya i el nul interès del Govern per fer realitat aquesta reivindicació històrica.

Plataforma pel Tren de Llevant  7.6.2022

4 pensaments a “Comunicat de la plataforma del Tren de Llevant

  1. He quedat amb els ulls com a plats.

    I qui el vol a nes tren? Heu parlat amb sa gent? No el vol ningú de Manacor cap aquí. Per primera vegada en 40 anys sa gent fa esport pes poble, van per sa via verda amb bixicletes i a peu. Es poble ple de triatletes i professionals, és un goig!!!!

    Hi heu anat mai amb tren? Ja m’ho pareixia que no.

    Menos dois, menos trens (que tanmateix aniran buids) i més invertir amb turisme de qualitat, que ja te dic que no va amb tren.

    Sa via verda serà sempre sa via verda ja. Dins els nostres cors. Lluitem per protegir aquest espai natural, i allunyar-lo de la toxicitat que suposa un tren.

  2. Tot és opinable però no crec que un tren sigui cap toxicitat, ans al contrari en temps de canvi climàtic i de carreteres plenes (ja hi ha embós fins i tot a la rotonda de Manacor cap a Plama per juny) un servei com el tren seria molt bo per descarregar fums i trànsit (hi cap molta gent, no embossa carreteres i no contamina… a diferència de per ex un bus). He viscut a Barcelona anant a estudiar cada dia a Terrassa amb tren i és un guster còmode i ecològic poder-ne tenir. I els turistes també tendrien molta més mobilitat i no limitar-se on els duen els tour-operadors.

    Això sí, ha de ser un tren efectiu. Si és un tren que duri més que un cotxe (almanco ha de ser un temps similar), amb baixada i canvi de tren, sense freqüències dignes.. ni importa el facin. Per ex el d’Inca a Palma és un bon exemple de tren que funciona amb un temps adequat i freqüències dignes (de fet va ben ple i amb molta tradició). Un tren ha de ser efectiu, no electoralista o per quedar bé. S’hi d’invertir (com s’ha fet en l’ave no? o som manco nosaltres?)

    Igualment ara hi ha ja el costum de la via verda i s’hauria d’estudiar com fer-lo ja que seria molt impopular llevar-la (en aquest sentit sempre he dit que el PP aquí va fer una gran jugada política).

    De totes maneres està difícil la cosa. Jo no me faria gaire il·lusions…

  3. Crec que no seria cap absurd fer una consulta popular, ja que a part de la bona ubicidad de la via verda la fa transitada, bonica i animada; en contrast un tren a part de no tenir passatgers seria una despesa econòmica que mai serà amortitzada. I si, un tren té aquesta aura romàntica, però crec que a dia de avui bastante gent està en contra.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.