A ple municipal la delimitació del nou sòl industrial del municipi

El passat 21 de novembre de 2024, en sessió del Ple Ordinari municipal s’aprovà l’avanç de l’Avaluació Ambiental Estratègica Ordinària de la modificació de les Normes Subsidiàries de planejament per a la delimitació de nous sòls urbanitzables al nord del nucli de Sant Llorenç i al costat de la depuradora de Sa Coma. 

Bàsicament, es tracta del Document Inicial Estratègic previ per a formació de dues noves pastilles urbanitzables de sòl industrial al municipi de Sant Llorenç des Cardassar.

Referent a la delimitació d’aquests nous sòls urbanitzables es realitzà un estudi d’alternatives de 8 zones municipals, 4 al nucli urbà de Sant Llorenç i 4 a la zona costanera, on s’analitzaren i valoraren a través dels paràmetres pertinents els següents criteris:

  1. Localització: Accessibilitat, proximitat al sòl urbà, categoria del sòl, planificació del pla hidrològic i compatibilitat d’usos.
  2. Gestió del sòl: Gestió i obtenció de sòl públic, afectació d’edificacions, usos d’instal·lacions incompatibles, capacitat de gestió i funcionalitat.
  3. Afeccions: Afecció de l’APT de carreteres i especial afecció del domini públic marítimo-terrestre.

Estudi d’alternatives i puntuació del nucli de Sant Llorenç:

  • ALTERNATIVA 0: Aquesta opció implica no destinar sòl a usos industrials. Puntuació: -2.
  • ALTERNATIVA 1: Opció adjacent a l’extrem nord del nucli, adjacent a la carretera Ma-15 i a la rodona d’accés al poble. Es tracta d’una zona de 4,76 hectàrees.  Puntuació: 5.
  • ALTERNATIVA 2: Opció que inclou l’alternativa 1, al nord del nucli, i s’estén per l’oest, fins a ocupar una superfície de 8,20 hectàrees.  Puntuació: 5.
  • ALTERNATIVA 3: Opció situada a l’extrem sud-oest del nucli, de 5,24 hectàrees. Els terrenys estarien dividits per la carretera Ma-15F.  Puntuació: 2.
  • ALTERNATIVA 4: Opció localitzada a l’est del nucli, amb una àrea d’1,71 hectàrees.  Puntuació: 2.

Per tant, les alternatives més favorables al nucli urbà de Sant Llorenç són la 1 i la 2. L’opció 1 afecta menys terrenys que l’opció 2, sent la 1 de 4,76 hectàrees per 8,20 de l’opció 2.

Estudi d’alternatives i puntuació de la zona de costa:

  • ALTERNATIVA 0: Aquesta opció implica no destinar sòl a usos industrials. Puntuació: -2.
  • ALTERNATIVA 1: Opció al sud de la urbanització de Son Moro Bonavista, adjacent a la carretera Ma-4023, amb un àmbit de 7’26 hectàrees. Puntuació: 3.
  • ALTERNATIVA 2: Opció localitzada a l’interior del nucli de Sa Coma, entre la carretera Ma-4023 i l’Avinguda de les Palmeres, amb una superfície de 10,58 hectàrees.  Puntuació: 3.
  • ALTERNATIVA 3: Opció de 9’23 hectàrees ubicada a l’extrem oest de Sa Coma, adjacent a la carretera Ma-4023 i a la depuradora de Sa Coma.  Puntuació: 4.
  • ALTERNATIVA 4: Opció localitzada a més d’1 km de la línia de costa de Cala Millor, propera a l’alternativa 1, entre la carretera Ma-4023 i el Camí de na Penyal.  Puntuació: 2.

Per tant, l’alternativa més favorable a la zona costanera, des del punt de vista urbanístic, és l’alternativa 3. Aquesta opció presenta una bona accessibilitat, a més els usos existents a la zona fan que sigui molt compatible amb el nou sòl industrial.

D’aquesta manera, una vegada exposat l’estudi d’alternatives, un primer urbanitzable estaria ubicat al nord del nucli de Sant Llorenç, a devora la zona de Son Colom i del camí de Son Segí a la seva entrada al nucli urbà, paral·lel a sortida del nucli cap a la carretera d’Artà i que tendria una superfície de 43.927 metres quadrats. Un segon sòl urbanitzable estaria ubicat a l’oest del nucli de sa Coma, aferrat a la Depuradora i a la intersecció de la carretera de Porto Cristo a Son Servera amb l’entrada al nucli urbà de Sa Coma, intersecció on l’Avanç indicat preveu la realització d’una rotonda, aquest nou sector tendria una superfície total de 83.277 metres quadrats.

Cal recordar que el municipi de Sant Llorenç no compta amb una zona o amb unes zones adients i degudament planificades per a l’activitat industrial i de serveis, tot i ser un municipi amb un important dinamisme econòmic i empresarial, amb tot els problemes urbanístics que aquest fet genera a les pròpies empreses municipals. 

A les Normes Subsidiàries de Planejament aprovades definitivament l’any 1994 estava previst un sector de sòl urbanitzable industrial i de serveis a l’entrada del nucli de Sant Llorenç venint de Manacor a l’esquerra amb una superfície de 87.900 metres quadrats. Aquest sòl urbanitzable fou desclassificat per la Disposició Addicional setzena de la Llei 12/2017 d’Urbanisme. 

Referent a la votació del Ple, l’aprovació d’aquest nou planejament urbanístic fou favorable gràcies als vots del Partit Popular, Unió Independent Carrionera, XBalears i Gent per Sa Coma, Cala Millor i s’Illot; mentre que MES per Sant Llorenç i el Partit Socialista votaren en contra de la proposta.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.